    From: "sdo " <s...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Prawo do zdjęć - praca na etat w redakcji
    Date: Wed, 19 Nov 2008 12:49:04 +0000 (UTC)

    Witam
    Pracuję zatrudniony na etat w redakcji gazety. Robię dużo zdjęć aparatem,
    który jest moją własnością. Zdjęcia są przeważnie ilustracją do moich
    własnych tekstów lub czasem do tekstów kogoś ze współpracowników. Muszę
    dodać, że przy wyborze tematów artykułów i co za tym idzie ilustrujących ich
    zdjęć mam bardzo dużą swobodę i rzadko można powiedzieć, że wykonanie jakiejś
    fotografii zostało zlecone przez przełożonych. Często zdjęcia wykonywane są
    po oficjalnych godzinach pracy (czyli poza godzinami między 8.00 a 16.00 od
    poniedziałku do piątku), gdyż imprezy i wydarzenia najczęściej mają miejsce
    wieczorami lub w weekendy. Często też w godzinach pracy robię zdjęcia dla
    siebie, gdyż jestem zapalonym fotografem.
    Wiele zdjęć zrobionych na potrzeby gazet nigdy nie została wykorzystana. Szef
    gazety twierdzi, że niezależnie od okoliczności w stosunku do wszystkich
    zdjęć, jakie wykonuję wydawnictwo posiada własność majątkową. Stąd zachodzą
    pytania (zakładam, że wszystkie odnoszą się do sytuacji, kiedy to wykonanie
    zdjęć NIE JEST ZLECONE &#8211; tzn. temat nie jest narzucony przez przełożonych i
    wykonywane są na WŁASNYM sprzęcie):

    1) Czy zdjęcia zrobione POZA oficjalnymi godzinami pracy na WŁASNYM sprzęcie
    i niezwiązane z wykonywaną pracą mogą być traktowane przez wydawcę jako jego
    własność?

    2) Czy zdjęcia wykonane W CZASIE oficjalnych godzin pracy, wykonane na
    WŁASNYM sprzęcie i niezwiązane z wykonywaną pracą (np. krajobraz, który mi
    się spodobał) są własnością wydawcy?

    3) Czy zdjęcia wykonane W CZASIE oficjalnych godzin pracy wykonane na WŁASNYM
    sprzęcie, związane z wykonywaną pracą, lecz nigdy nie wykorzystane są
    własnością wydawcy?

    4) Czy zdjęcia wykonane POZA oficjalnymi godzinami pracy na WŁASNYM sprzęcie
    przy okazji wszelkiego rodzaju imprez czy wydarzeń opisywanych na łamach
    gazety, lecz niewykorzystane ani w wydaniu papierowym, ani na stronie
    internetowej są własnością wydawcy?

    Zdecydowałem się na tak drobiazgowe pytania, ponieważ nigdzie nie byłem w
    stanie znaleźć na nie odpowiedzi. Z góry dziękuję za pomoc.