eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › Prawna piłeczka Orlenu/Obajtka do NIK/Banasia [Uprawniony zakres kontroli NIK w spółce publicznej z udziałem Skarbu Państwa (ledwo) poniżej 50%]

  • 1. Data: 2023-01-03 20:34:37
    Temat: Prawna piłeczka Orlenu/Obajtka do NIK/Banasia [Uprawniony zakres kontroli NIK w spółce publicznej z udziałem Skarbu Państwa (ledwo) poniżej 50%]
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    https://tvn24.pl/polska/orlen-lotos-fuzja-najwyzsza-
    izba-kontroli-pismo-marian-banasia-w-sprawie-orlenu-
    6589669
> [...]
    > planowana kontrola wykracza poza zakres konstytucyjnie i ustawowo
    > określonych kompetencji NIK i dotyczy komercyjnej działalności Spółki,
    > niezwiązanej w wykorzystywaniem środków państwowych, Spółka stoi na
    > stanowisku, popartym również interpretacjami renomowanych kancelarii
    > zewnętrznych, że NIK nie dysponuje uprawnieniami do weryfikowania jej
    > działalności. W takiej sytuacji przekazywanie informacji czy
    > dokumentów mogłoby zostać ocenione jako działanie sprzeczne z prawem"
    > - napisał Orlen w odpowiedzi na nasze pytania.

    Całkiem być może NIK powinien mieć uprawnienia do szerokiej kontroli w
    nie tylko w spółkach w których Skarb Państwa ma udział ponad 50% [A] ale
    IMHO bez zapisania tego _wprost_ w ustawach Orlen może _co najmniej_
    bardzo długo przeciągać sprawę "jak mecenas Giertych".

    <żart> Jak opozycja będzie się ciskać to PiS to wpisze wprost to ustawy
    przed wyborami które (kiedyś) przegra. </żart>

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Polski_Koncern_Naftowy
    _Orlen

    --
    A. Filip