  • 1. Data: 2008-01-20 13:04:20
    Temat: Prawa autorskie - stare zdjecia
    Od: "Papapara Tudu" <p...@p...onet.pl>

    Witam,
    chce sie dowiedziec, jak wyglada sprawa praw autorskich do starych zdjec -
    powiedzmy, sprzed 50 lat i wiecej. Wiem, ze generalnie prawa autorskie naleza do
    osoby, ktora robila zdjecie. Co sie dzieje z tymi prawami jesli ta osoba nie zyje?
    Poza tym kolejna sprawa, czy legalne jest skanowanie zdjec ze starych ksiazek i
    publikowanie ich na Internecie (w momencie kiedy nie pobiera sie oplat za ich
    ogladanie online)?

    Pozdrawiam,
    Papapara Tudu

  • 2. Data: 2008-01-20 20:19:19
    Temat: Re: Prawa autorskie - stare zdjecia
    Od: industrial <i...@o...eu>

    Papapara Tudu wrote:
> [...]
    > osoby, ktora robila zdjecie. Co sie dzieje z tymi prawami jesli ta osoba nie zyje?

    Istnieją przez 70 lat od śmierci tej osoby i należą do jej spadkobierców
    lub innych osób, na które zostały przeniesione.

    > Poza tym kolejna sprawa, czy legalne jest skanowanie zdjec ze starych ksiazek i
    > publikowanie ich na Internecie (w momencie kiedy nie pobiera sie oplat za ich
    > ogladanie online)?

    Bez posiadania autorskich praw majątkowych bądź licencji na korzystanie
    na danym polu eksploatacji - nie.

    ind.

  • 3. Data: 2008-01-21 11:34:06
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    industrial napisał(a):
    > Bez posiadania autorskich praw majątkowych bądź licencji na korzystanie
    > na danym polu eksploatacji - nie.

    Jest jeden wyjątek, kiedy zdjęcie zostało opublikowane (nie wykonane!)
    po raz pierwszy przed 1994 bez zastrzeżenia praw autorskich: wówczas
    takie zastrzeżenie dla fotografii było wymagane. Żeby to stwierdzić,
    musisz się powołać na źródło (książkę, gazetę), z którego zdjęcie pochodzi.

    Całkowicie legalnie możesz publikować zdjęcia:
    * autorów którzy zmarli ponad 70 lat temu
    * anonimowe, opublikowane ponad 70 lat temu

    Zawsze może się okazać, że jednak:
    * zdjęcie wcale nie jest anonimowe, tylko w twoim źródle nie ma autora,
    * albo że jednak gdzieś tam wcześniej było zastrzeżone.

    Dużo też zależy, do czego chcesz wykorzystać te zdjęcia: w ustawie
    są wymienione przypadku dozwolnego użytku do celów edukacyjnych,
    naukowych etc.

    R.