  • 1. Data: 2005-01-04 17:51:59
    Temat: Prawa autorskie
    Od: "andrzej głowacki" <f...@U...onet.pl>

    Mamy o to taką przykładową sytuację: W 1950 roku wydano w formie książki
    sfotografowany rękopis i zaopatrzono go wstępem. Sam rękopis powstał w 1840
    roku a jego twórca zmarł w 1850. Pan X nabył dzisiaj w antykwariacie ową
    książkę. Czy może on kopiować nabytą książkę lub jej część? Wydaje mi się,
    że wstęp należy raczej potraktować jako przejaw działalności twórczej o
    indywidualnym charakterze, a zatem jest on objęty ochroną prawną? Natomiast
    samo sfotografowanie dokumentu, przejawem działalności twórczej w moim
    odczuciu już raczej nie jest? W związku z tym, czy Pan X może zgodnie z
    prawem kopiować sam rękopis i dodać swój wstęp ;-)? Z góry dziękuję za
    dyskusję i wszelkie sugestie.

    Pozdrawiam, andrzej

  • 2. Data: 2005-01-04 19:55:41
    Temat: Re: Prawa autorskie
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <crel4r$jtu$1@news.onet.pl>, andrzej głowacki wrote:
> [...]
    > odczuciu już raczej nie jest? W związku z tym, czy Pan X może zgodnie z
    > prawem kopiować sam rękopis i dodać swój wstęp ;-)? Z góry dziękuję za

    Dokładanie tak samo myślę. Można się jedynie zacząć zastanawiać co zrobić
    jeśli ta reprodukcja miała jakiś specjalny charakter - np. wiązała się z
    odtworzeniem zniszczonych fragmentów dzieła w sensie restauracji
    nieczytelnych fragmentów tekstu, usunięcia plam etc. Jeśli była to zwykła
    fotokopia, to MZ twórcze to nie jest.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2005-01-04 21:22:25
    Od: "andrzej głowacki" <f...@U...onet.pl>

> [...]
    > odtworzeniem zniszczonych fragmentów dzieła w sensie restauracji
    > nieczytelnych fragmentów tekstu, usunięcia plam etc. Jeśli była to zwykła

    Dziękuję !! Czyli z tego by wynikało również i to, że raczej można kopiować
    reprodukcje starych obrazów, drzeworytów, grafik itp. dzieł, które zostały
    wydane współcześnie (?).

    Pozdrawiam, andrzej

  • 4. Data: 2005-01-04 21:23:32
    Od: forumprawne.org<a...@f...org>

    Mnie z kolei wydaje się inaczej. Nie można sobie wykorzystać owego
    materiału bo opracowania też są chronione i jest to jak najbardziej
    twórcza praca tego kto to wykonał. Inna sprawa gdy pan X sam sobie
    zrobi zdjęcia z oryginału, opatrzy je wstępem i wyda.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2005-01-04 21:31:07
    Od: "andrzej głowacki" <f...@U...onet.pl>

> [...]
    > twórcza praca tego kto to wykonał. Inna sprawa gdy pan X sam sobie
    > zrobi zdjęcia z oryginału, opatrzy je wstępem i wyda.

    Opracowania tak, ale ja mówię tylko i wyłącznie o kopiowaniu surowego
    manuskryptu i nie chodzi mi tutaj na przykład o dobór wierszy. Powiedzmy, że
    mamy do czynienia z jednym utworem. Moim zdaniem skopiowanie rękopisu,
    choćby bardzo pracowite i nie wiem jak złożone - z punktu widzenia ustawy -
    jest procesem bardziej technicznym niż aktem twórczym. Oczywiście granica
    pomiędzy rzemiosłem a sztuką jest dla mnie więcej niż nie ostra, jednak w
    prawie chyba musimy to jakoś próbować rozgraniczyć.

    Pozdrawiam, andrzej

  • 6. Data: 2005-01-04 21:51:11
    Od: forumprawne.org<a...@f...org>

    Ok, ale przecież mówimy o zrobionych przez kogoś zdjęciach, które są
    chronione prawem. Chyba, że nie zrozumiałem pierwszego posta.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2005-01-04 22:39:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "forumprawne.org" <a...@f...org> napisał w wiadomości
    > Ok, ale przecież mówimy o zrobionych przez kogoś zdjęciach, które są
    > chronione prawem. Chyba, że nie zrozumiałem pierwszego posta.

    To wcale nie jest takie proste. Na ile kserokopia czyjegoś dzieła jest
    osobnym dziełem? Skłaniam się ku tezie, że nie jest. Jej opracowanie tak. A
    więc komentarz, jakaś obróbka. Ale nie sam wygląd.

  • 8. Data: 2005-01-04 23:05:43
    Od: "andrzej głowacki" <f...@U...onet.pl>

    > Użytkownik "forumprawne.org" napisał:
    >
    > Ok, ale przecież mówimy o zrobionych przez kogoś zdjęciach, które są
    > chronione prawem. Chyba, że nie zrozumiałem pierwszego posta.

    Tak, chodzi o zdjęcia a dokładniej o reprudukcje. Czy reprodukowanie
    oryginałów (rękopisów, obrazów, drzeworytów) jest aktem twórczym objętym
    ochroną ustawą o prawie autorskim, czy też nie? A jeszcze inaczej.
    Powiedzmy, że wykonujemy zdjęcie bardzo starego zdjęcia (dla uproszczenia
    przyjmijmy, że nie wykonujemy żadnego retuszu), co do którego majątkowe
    prawa autorskie wygasły. Czy drugie zdjęcie (reprodukcja) jest objęte
    ochroną prawną?

    Czy żyby kopiować bez prawnych ograniczeń (sam tekst noweli, powieści,
    przewodnika, itd.) musimy posiadać stare wydanie (kupić je w antykwariacie
    za wysoką z reguły cenę), czy możemy to zrobić z wydania współczesnego?
    Oczywiście mam na myśli skorzystanie z samego surowego tekstu - z nowym
    składem, wstępem itd.

    Pozdrawiam, andrzej

  • 9. Data: 2005-01-04 23:12:29
    Od: "andrzej głowacki" <f...@U...onet.pl>

> [...]
    > osobnym dziełem? Skłaniam się ku tezie, że nie jest. Jej opracowanie tak.
    > więc komentarz, jakaś obróbka. Ale nie sam wygląd.

    Dokładnie o to pytam. Jest jednak tutaj pewna rzecz wymagająca wyjaśnienia.
    Skąd mamy wiedzieć, czy autor reprodukcji wykonał jakiś retusz? Czy w takim
    przypadku powinno być to zaznaczone? Czy w ogóle retusz, renowację traktuje
    się jako akt twórczy? W penym sensie, jest to przywrócenie pierwotnego
    wyglądu dzieła.

    Pozdrawiam, andrzej

  • 10. Data: 2005-01-05 09:11:37
    Od: "Zbigniew Lewandowski" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > za wysoką z reguły cenę), czy możemy to zrobić z wydania współczesnego?
    > Oczywiście mam na myśli skorzystanie z samego surowego tekstu - z nowym

    Witam!

    Nie podlega wątpliwości że fotografia artystyczna jest przejawem
    działalności
    twórczej - można zatem domniemywać, że każdy autor zdjęcia jest w stanie
    udowodnić przejaw swojej działalności twórczej, bez względu na fotografowany
    obiekt.
    Pewne parametry techniczne podczas fotografowania (np. ekspozycja światła,
    przysłony, zmienność otaczającej nas rzeczywistości) powodują że nie ma
    możliwości wykonania 2 identycznych zdjęć, a co za tym idzie (w miarę
    dostępnych środków) autor jest w stanie udowodnić swoje autorstwo.

    Zatem każdy autor fotografując cokolwiek wykonał dzieło (fotografię)
    i ma do niego zastosowanie prawo autorskie.

    Innym aspektem sprawy jest fotografowany obiekt, czy też nasze prawo
    do sfotografowania obiektu - dla przykładu większość współczesnych wydawców
    w stopkach redakcyjnych zamieszcza klauzulę: żadna część niniejszej książki
    nie
    może być powielana i rozpowszechniana ...., albo określa to umowa
    licencyjna -
    i w tym wypadku, wydaje mi się, że sprawa jest prosta i nie budzi
    wątpliwości.

    Co do starych dzieł, które współcześnie zostały sfotografowane, to przed
    faktem
    czerpania korzyści z naszej fotografi warto zastanowić się (a najlepiej
    ustalić
    prawnie) czy autor pierwotnego dzieła (oryginału, czy też reprodukcji) nie
    będzie
    rościł praw do swojego dzieła, bo jak wcześniej wykazałem, przy dostępności
    odpowiednich środków, autor jest w stanie udowodnić swoje autorstwo.

    Dodam dodatkowo, że w dzisiejszych czasach fotografie (szczególnie
    profesjonalne)
    bardzo często opatrzane są cechą charakterystyczną dla autora (często
    nazywaną
    znakiem wodnym), która nie jest do zobaczenia gołym okiem, nawet w
    powiększeniach,
    a odpowiednia analiza komputerowa jednoznacznie wskazuje autora pracy.
    Technologia ta dostępna jest także dla zwykłych śmiertelników w
    oprogramowaniu
    komputerowym do obróbki zdjęć - np.: PhotoShop i sprowadza się, w dużym
    uproszczeniu, do naniesienia na fotografi kilku punktów w ściśle określonych
    miejscach, lub nieznacznej zmianie barwy pojedynczych punktów fotografii.
    "Pieprzyku" sprawie dodaje fakt, że autor ma możliwość określa miejsca i
    sposobu
    cechowania, nawet odrębnie dla każdego zdjęcia, zatem nie istnieje automat
    (program), który potrafi rozszyfrować i retuszować tak oznaczone zdjęcie.

    Pozdrowienia
    Zbigniew Lewandowski