  • 1. Data: 2002-08-09 05:10:29
    Temat: Pracodawca - dyżury
    Od: Maciej Lankowski <b...@p...onet.pl>

    Witam!

    Pracodawca chce nas zmusić do dyżurowania po godzinach pracy przy
    telefonach komórkowych (służbowych).

    Mamy pozawierane umowy na czas nie określony, czas pracy normowany - 42
    godziny tygodniowo (uzgodnienia związkowe z 1996 roku).

    Pracujemy na stanowisku informatyków, serwisantów komputerowych (sprzęt
    i oprogramowanie).

    Czy należy nam się dopłata do uposażenia? Czy za sam dyżur przy komórce
    i tym samym całkowita gotowość do przyjazdu do zakładu pracy w razie
    awarii (obojętnie, czy wymyślonej przez użytkownika czy realnej) jest
    płatny? Przecież nie możemy nawet np. pójść na rower, bo w każdej chwili
    może zadzwonić telefon i trzeba będzie jechać do pracy...

    Jeżeli zostaniemy wezwany to czy za dodatkowy czas pracy należy się
    dopłata do uposażenia? Co zrobić jeżeli pracodawca jej odmawia?

    Jak to jest? I co robić?

    Berberek

  • 2. Data: 2002-08-12 16:25:24
    Temat: Re: Pracodawca - dyżury
    Od: "JarekT" <t...@p...onet.pl>

    Witam

    > Mamy pozawierane umowy na czas nie określony, czas pracy normowany - 42
    > godziny tygodniowo (uzgodnienia związkowe z 1996 roku).
    Przeczytaj dokładnie umowę o pracę (są tam nieraz zaskakujące klauzule) oraz
    zakładowy regulamin pracy (jeśli jest).
    Szczególnie sprawdź zapisy dotyczące użytkowania firmowej komórki.

    > Pracujemy na stanowisku informatyków, serwisantów komputerowych (sprzęt
    > i oprogramowanie).
    No to co? ;))

> [...]
    > i tym samym całkowita gotowość do przyjazdu do zakładu pracy w razie
    > awarii (obojętnie, czy wymyślonej przez użytkownika czy realnej) jest
    W umowie masz zakres obowiązków pracowniczych. Jeśli nic tam nie ma o takich
    dyżurach, to pracodawca powinien sporządzić do niej odpowiedni aneks
    zawierający zakres dodatkowych obowiązków i zasady wynagradzania.
    Taki aneks możesz podpisać lub nie - rozważ, co Ci się bardziej opłaca
    (konsekwencje!!)

    >Przecież nie możemy nawet np. pójść na rower, bo w każdej chwili
    > może zadzwonić telefon i trzeba będzie jechać do pracy...
    Jak dyżur, to dyżur, ale za to należy się kasa.

    > Jeżeli zostaniemy wezwany to czy za dodatkowy czas pracy należy się
    > dopłata do uposażenia? Co zrobić jeżeli pracodawca jej odmawia?
    > Jak to jest? I co robić?
    Niestety nie mam teraz pod ręką kodeksu pracy a już dawno z niego nie
    korzystałem, więc nie potrafię przytoczyć konkretnych zapisów (zresztą
    właśnie KP znowelizowano na gorsze, czeka tylko na podpis prezydenta).
    Jednak mamy swobodę zawierania umów.
    Jeśli więc szef jest facetem, z którym jest sens rozmawiać to IMHO należy
    spokojnie omówić warunki funcjonowania takiego Hot Serwisu. Np. masz dyżur
    16:00÷21:00. Dostajesz telefon 20:30, jedziesz a u klienta kompletny pad
    twardziela, track 0 bad albo inna robota na 4h.
    Ja bym ustalił jakąś kwotę za dyżury i tyle. Trafi Cię przerąbana robota -
    masz pecha, nie ma wezwania - oglądasz DivX;)-a, a kasa leci.
    BTW - znam z autopsji tę robotę i też musiałem kiedyś rozwiązać sytuację z
    "byciem pod telefonem".

    Pozdrawiam
    JarekT