  • 1. Data: 2007-12-04 13:59:30
    Temat: Praca za nic
    Od: t...@i...pl

    jestem pracownikiem firmy małej bo 30 osobowej od półtora roku
    pracodawca co miesiąc obiecuje mi umowę stałą, ciągle słyszę słowa że
    jestem nie produktywna i ze do mnie dopłaca, moje pytanie do państwa
    to: czy mam tak dalej pracować? - na umowie zlecenie co miesiac
    wystawianej nowej, w jaki sposób ustalę sobie fundusz emerytalny? i
    czy prawo w Polsce jest tak słabe by nie mieć prawa co niczego?

  • 2. Data: 2007-12-04 14:52:02
    Temat: Re: Praca za nic
    Od: <s...@a...pl>

    > jestem *pracownikiem* firmy małej bo 30 osobowej od półtora roku

    > to: czy mam tak dalej pracować? - na *umowie zlecenie* co miesiac
    > wystawianej nowej, w jaki sposób ustalę sobie fundusz emerytalny? i

    To jesteś czy nie jesteś pracownikiem?

    >czy prawo w Polsce jest tak słabe by nie mieć prawa co niczego?

    Oj, jest to prawo, wręcz za dobre dla pracowników. Bardziej chodzi o
    nieznajomość prawa lub brak jego egzekucji przez samych pracowników. Co do
    samego tematu: jeżeli swoją treścią, umowa zlecenia wypełnia warunki umowy o
    pracę, to nie istotna jest jej nazwa, lecz treść.

  • 3. Data: 2007-12-04 15:35:14
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    t...@i...pl pisze:

> [...]
    > wystawianej nowej, w jaki sposób ustalę sobie fundusz emerytalny? i
    > czy prawo w Polsce jest tak słabe by nie mieć prawa co niczego?

    Jeśli Twoja praca w praktyce polega na "wykonywaniu pracy określonego
    rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i
    czasie wyznaczonym przez pracodawcę", to bez względu na to jak
    nazwaliście umowę i co w niej zawarliście, łączy Was stosunek pracy tak
    jak przy zawarciu zwykłej umowy o pracę.

    Wystąp do sądu pracy o ustalenie istnienia stosunku pracy, sąd ustali
    ten stosunek pracy licząc nie od daty wyroku, lecz od daty faktycznego
    rozpoczęcia świadczenia pracy o tym charakterze (a więc zaliczy Ci te
    półtora roku). De facto będzie to miało moc umowy o pracę na czas
    nieokreślony, wliczając wszystkie korzyści jakie Ciebie wtedy dotyczą.

    To na pewno nie jest ścieżka pokojowa, z drugiej strony jednak
    faktyczne bezrobocie raczej sprzyja Tobie niż szefowi. On chyba widzi w
    Tobie osobę uległą, którą może wykorzystywać i która w jego mniemaniu
    nie zna przepisów i obecnych realiów by się skutecznie bronić.

    Zapoznaj się z art. 22 § 11 Kodeksu Pracy i z definicją stosunku pracy,
    zawartą w art. 22 § 1 Kodeksu Pracy. Jednocześnie zwróć uwagę, że
    cokolwiek by stanowiły zapisy umowy zlecenia, jeśli są niezgodne z
    Kodeksem Pracy, nie mają zastosowania. Podobnie nie mają zastosowania
    zapisy Kodeksu Cywilnego, jeśli stoją w sprzeczności z zapisami Kodeksu
    Pracy.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 4. Data: 2007-12-04 15:50:58
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości
    f.googlegroups.com
    t...@i...pl <t...@i...pl> pisze:

    > jestem pracownikiem
    Nie jesteś pracownikiem. Z tego co piszesz niżej wynika, że jesteś
    zleceniobiorcą.

> [...]
    > jestem nie produktywna i ze do mnie dopłaca, moje pytanie do państwa
    > to: czy mam tak dalej pracować? - na umowie zlecenie co miesiac
    Jak chcesz.

    > w jaki sposób ustalę sobie fundusz emerytalny?
    Jest trochę możliwości.

    > i czy prawo w Polsce jest tak słabe by nie mieć prawa co niczego?
    Nie, ale trzeba się z nim zapoznać i go używać.
    Na początek kodeks pracy.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2007-12-04 20:48:01
    Od: "przempo" <p...@p...fm>

    Użytkownik <t...@i...pl>

[...]

    każda umowa - zlecenie, pod warunkiem, że nie posiadasz innego tyt. do
    ubezpieczeń społecznych rodzi obowiązek objęcia obowiązkowymi
    ubezpieczeniami emerytalno-rentowymi i zdrowotnym, dobrowolnym
    ubezpieczeniem chorobowym oraz ubezpieczeniem wypadkowym w zależności od
    miejsca wykonywania umowy zlecenia, jedynym "minusem" umowy zlecenia
    jest to, ze nie okreslono minimalnego wynagrodzenia jakie musisz
    osiągnąc z tyt. wykonywania takiej umowy, od każdej takiej umowy
    zlecenia pracodawca zobowiązany jest do opłacania składek, które
    "zasilają" Twój fundusz emerytalny

  • 6. Data: 2007-12-05 15:28:35
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Tue, 4 Dec 2007 21:48:01 +0100, przempo napisał(a):

    > każda umowa - zlecenie, pod warunkiem, że nie posiadasz innego tyt. do
    > ubezpieczeń społecznych rodzi obowiązek objęcia obowiązkowymi
    > ubezpieczeniami emerytalno-rentowymi i zdrowotnym,

    Nie każda. Vide uczniowie do 26r życia.

    > dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym

    Jak sama nazwa wskazuje - dobrowolne znaczy nie "obowiązkowe" - w
    przeciwieństwie do "pracowników".

    > jedynym "minusem" umowy zlecenia jest to, ze nie okreslono
    > minimalnego wynagrodzenia jakie musisz osiągnąc z tyt. wykonywania
    > takiej umowy,

    Ojjj spłyciłeś temat baaardzo. Twoim zdaniem umowa cywilna ma tylko ten
    *jeden* minus?
    A wszelkie pozostałe osłony w postaci:
    - urlop,
    - stosowanie kodeksu pracy,
    - koszty szkoleń,
    - koszty np. ubrań roboczych,
    - użytkowania zaplecza socjalnego,
    - koszty np. posiłków regeneracyjnych w zimie, a w lecie - napojów,
    - itp itd.
    To wszystko (i wiele jeszcze innych przykładów) nie przysługuje "przy
    umowie cywilnej" a "pracownikowi" - jak najbardziej przysługuje.

  • 7. Data: 2007-12-05 15:30:41
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Tue, 4 Dec 2007 16:50:58 +0100, Jotte napisał(a):

> [...]
    > zleceniobiorcą.
    > [...]
    > Nie, ale trzeba się z nim zapoznać i go używać.

    No świetna rada - zwłaszcza że KP nie ma tutaj zastosowania ... to jeszcze
    niech zapozna się z KPK, KPA, KK, a na samym szarym końcu - zaproponuj
    pytającemu KC.

    MSPANC

  • 8. Data: 2007-12-05 18:12:10
    Od: <s...@a...pl>

    > No świetna rada - zwłaszcza że KP nie ma tutaj zastosowania ... to jeszcze
    > niech zapozna się z KPK, KPA, KK, a na samym szarym końcu - zaproponuj
    > pytającemu KC.
    > MSPANC

    Mozesz to rozwinąć? Bo moim zdaniem przedmówco nigdy nie zaglądałeś do KP.

    Wątkotwórca nakreslił problem, z którego można wstepnie wywnioskować, że
    została zawarta umowa o pracę nazwana "umową zlecenia". Jak zapewne wiesz,
    nie nazwa decyduje o tym, jaka to jest umowa. Jesli wątkotwórca też tak
    uzna, to zajrzenie do KP w pierwszej kolejnosci mu sie przyda. I czytając
    np. art 281 może dojść do wniosku, że ktoś tu popełnił wykroczenie.

  • 9. Data: 2007-12-05 19:33:14
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:17kejhqceb21o$.a3slpb6ips3j.dlg@40tude.net Artur
    <s...@r...pbz> pisze:

    > No świetna rada - zwłaszcza że KP nie ma tutaj zastosowania
    Ma. Jak sam przeczytasz będziesz wiedział czemu.

    > niech zapozna się z KPK, KPA, KK, a na samym szarym końcu - zaproponuj
    > pytającemu KC.
    W miarę potrzeb.
    Nigdy nie słyszałem, żeby znajomość prawa czy choćby rozeznanie w nim komuś
    zaszkodziło.

    > MSPANC
    Nie szkodzi.

    --
    Jotte

  • 10. Data: 2007-12-08 09:35:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Dec 2007, Artur wrote:

    > Jak sama nazwa wskazuje - dobrowolne znaczy nie "obowiązkowe"
    > - w przeciwieństwie do "pracowników".

    Ja w kwestii formalnej: dopóki jest tak, że zleceniobiorca może
    sobie sam określić, czy chce płacić chorobowe czy brać je "do ręki",
    to wychodzi iż jest to plus umowy, przynajmniej dla niektórych.

    Nie wiem dlaczego, ale z powyższego stwierdzenia przebija
    przekonanie że to minus.
    JEŚLI coś jest tu problemem, to wynegocjowanie *wysokości* wynagrodzenia,
    a to że przy UZ otrzymujący wynagrodzenie dokładniej wie ile i na co
    zapłacił stanowi jedynie plus :>

    > Ojjj spłyciłeś temat baaardzo.

    Zgoda.

    > Twoim zdaniem umowa cywilna ma tylko ten *jeden* minus?
    > A wszelkie pozostałe osłony w postaci:
    > - urlop,

    ...kwestia wyłącznie wysokości wynagrodzenia, po prostu *faktyczne*
    wynagrodzenie pracownika to 12/11 wartości z umowy z tego (znaczy
    urlopu) tytułu.

> [...]
    > - koszty np. ubrań roboczych,
    > - użytkowania zaplecza socjalnego,
    > - koszty np. posiłków regeneracyjnych w zimie, a w lecie - napojów,

    I oczywiście to wszystko powyżej jest "za darmo".
    Nikt za to nie płaci, z powietrza się bierze :]

    > To wszystko (i wiele jeszcze innych przykładów) nie przysługuje "przy
    > umowie cywilnej" a "pracownikowi" - jak najbardziej przysługuje.

    ...i co powoduje, że wynagrodzenie na UZ powinno z tego powodu być
    wyraźnie wyższe, niż przy UP.
    W tym pozwalać na zakup owych ubrań roboczych.
    Pomijając niedopuszczalność zawierania UZ jeśli faktycznie mamy
    "pracę", rzecz jasna.

    pzdr, Gotfryd