  • 1. Data: 2009-10-07 09:28:11
    Temat: Praca w Danii, mieszkanie w Polsce
    Od: Abuasix <a...@g...pl>

    Witam,

    Zwracam się do osób, które mogłyby pomóc rozwikłać taki dosyć osobliwy
    przypadek.

    W Danii byłem około 2 lat, najpierw na studiach, następnie w pracy. Około
    miesiąc temu zmuszony byłem do powrotu do Polski w celu uzupełnienia
    kwalifikacji (jeszcze nie znałem duńskiego w takim stopniu, abym mógł w tym
    języku brać udział w szkoleniach). W Danii miałem duński numer CPR oraz
    żółtą kartę, uprawniającą do bezpłatnych świadczeń medycznych na terenie
    Danii oraz stanowiącą "kartę ubezpieczenia turysty do 3 miesięcy". W Danii
    jest się ubezpieczonym ze względu na fakt zamieszkiwania w Danii, nie ze
    względu na pracę. Pracodawca nie odprowadza żadnych dodatkowych składek na
    ubezpiewczenie zdrowotne, jedynie odprowadza na ATP (tak jakby 3. filar
    emerytalny), wszystko poza tym finansowane jest z budżetu.

    Obecnie wyjechałem do Polski i pracuję zdanie w Danii. Płacę więc w Danii
    podatki, itd. Nadal posiadam duńską kartę z duńskim adresem (nie oddałem jej
    jeszcze po wyprowadzce) - jedyną różnicą w stosunku do mojej poprzedniej
    sytuacji jest to, że mnie tam "fizycznie" nie ma.

    Problem jest taki, że nie jestem ubezpieczony w NFZ i nie za bardzo wiem,
    jak się mogę ubezpieczyć. Problem jest taki: pracuję w Danii, więc
    pracodawca nie opłaca składek (i nie może opłacac, gdyż w Danii skladek się
    nie opłaca). Mieszkam w Polsce, więc duńskie ubezpieczenie zdrowotne mnie
    nie obejmuje, bo obejmuje jedynie osoby mieszkające na terenie Danii. W
    Polsce NFZ nie chce mnie ubezpieczyć nawet dobrowolnie, gdyż twierdzi, że
    nie moge byc ubezpieczony w NFZ, w przypadku, jak pracuje w innym kraju Unii
    Europejskiej!

    Czyli podsumowujac:

    1. Duńskie ubezapieczenie mnie nie obejmuje, gdyż nie mieszkam na terenie
    Danii (chociaż tam pracuje, ale to nieistotne, gdyż ubezpieczeniem objęte są
    osoby mieszkające w Danii, a nie pracujące tam).

    2. Polskiego ubezpieczenia w NFZ załatwić nie mogę, gdyż nie pracuje w
    Polsce (chociaż tu mieszkam, gdyż ubezpieczenie NFZ obejmuje jedynie osoby
    pracujące w Polsce).

    Czy mam więc szansę na jakiekolwiek ubezpieczenie? Póki co więc nie oddaje
    dunskiej żółtej karty i się stamtąd nie wymeldowuję, aby w przypadku jakiejś
    cięższej choroby, wypadku czy też konieczności wykonania kosztownych
    procedur medycznych pojechać do Danii i tam to wykonać. Ponieważ pracuje w
    Danii, płace podatki, itd, to pewnie nikt się nie zorientuje, że przez ten
    czas fizycznie mnie tam nie było. A pozostałe, mniej kosztowne i prostsze
    rzeczy będę wykonywał prywatnie w Polsce za pełną odpłatnością. Jednak nie
    jest to dla mnie zbyt szczęśliwe wyjście i chciałbym sprawy uregulować, aby
    nie musiec sie o to martwic.

    Dziękuję więc wszystkim znającym prawo ubezpieczeniowe za wszelkie
    informacje i pozdrawiam serdecznie

  • 2. Data: 2009-10-07 13:50:26
    Temat: Re: Praca w Danii, mieszkanie w Polsce
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Abuasix wrote:
> [...]
    > nie musiec sie o to martwic.
    >
    > Dziękuję więc wszystkim znającym prawo ubezpieczeniowe za wszelkie

    NFZ glupoty gada.
    Możesz sam płacić sobie składki,

    po za tym możesz sobie wykupic ubezpieczenie gdzie indziej i nie
    wkładać do NFZ nic.

    Tak dla przypomnienia, mieszkasz w Polsce i podatki płacisz z tego
    tytułu w Polsce. Uwazaj, bo za rok albo dwa US cie mocno w 4 litery ugryzie.

  • 3. Data: 2009-10-07 15:48:58
    Od: Abuasix <a...@g...pl>

    witek wrote:

    > NFZ glupoty gada.
    > Możesz sam płacić sobie składki,

    Kierowniczka oddziału powiedziała, że jak pracuję za granicą, to nie mogę,
    gdyż w umowie dobrowolnego ubezpieczenia widnieje punkt, że nie mogę
    pracować w innym kraju UE.

    > Tak dla przypomnienia, mieszkasz w Polsce i podatki płacisz z tego
    > tytułu w Polsce. Uwazaj, bo za rok albo dwa US cie mocno w 4 litery
    > ugryzie.

    Ze swoich dochodów w Danii rozliczam się w Polsce - wszystko wpisuję na PIT.
    Powinno to wystarczyć, prawda? Czyli podsumowując: pracuję w Danii, więc
    płacę podatki z tego tytułu w Danii. A ponieważ mieszkam w Polsce, to
    rozliczam się z pieniędzy zarobionych w Danii w rocznym rozliczeniu w
    Polsce. Nie znam się na prawie podatkowym, ale to powinno być ok.

    Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2009-10-07 16:37:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Abuasix wrote:

    > Kierowniczka oddziału powiedziała, że jak pracuję za granicą, to nie mogę,
    > gdyż w umowie dobrowolnego ubezpieczenia widnieje punkt, że nie mogę
    > pracować w innym kraju UE.

    Ale ty nie pracujesz w innym kraju tylko w Polsce.
    Masz żonę? Niech cię dopisze do swojego ubezpieczenia.

> [...]
    > rozliczam się z pieniędzy zarobionych w Danii w rocznym rozliczeniu w
    > Polsce. Nie znam się na prawie podatkowym, ale to powinno być ok.

    powinno byc ok.

  • 5. Data: 2009-10-07 16:43:05
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Abuasix" <a...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > są
    > osoby mieszkające w Danii, a nie pracujące tam).

    Gogadac sie z jakims znajomym prowadzacym DG i podpisac z nim umowe
    zlecenie. Na jakies podlewani ekwwiatkow w biurze albo aktualizacje
    ciekawostek z zycia firmy raz w miesiacu na kwote circa 50 zl miesiecznie.
    Znajomego to efektywnie (uwzgledniwszy korzysc wynikajaca z wrzucenia tej
    kwoty w koszty) kosztowalo to bedzie ok 10 zl miesiecznie. Odpalisz mu z 20
    zl co miesiac i powinien byc zadowolony :) A NFZ jak nie chce dostawac
    miesiac w miesiac 250 zl to bedzie dostawal 4 zl.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2009-10-12 13:07:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Oct 2009, Abuasix wrote:

    > Kierowniczka oddziału powiedziała, że jak pracuję za granicą, to nie mogę,

    Napisz co powiedziała na dictum witka :>
    ("pracuję u zagranicznego pracodawcy, ale w Polsce, a przecież
    pani mówi że liczy się gdzie pracuję")

    pzdr, Gotfryd