  • 1. Data: 2009-06-30 20:58:54
    Temat: Ponowna darowizna mieszkania otrzymanego w umowie darowizny - podatek obowiązuje?
    Od: "Ela" <r...@p...onet.pl>

    Witam,

    sprawa wydawać się może wg tytułu nieco dziwna, ale pozwólcie, że
    przedstawię szczegóły, które nieco rozjaśnią sprawę.

    Dwa lata temu, w 2007 r., otrzymałam od ojca darowiznę w postaci 1/3
    kawalerki
    (2/3 tego mieszkania do tej pory stanowiły moją własność, po darowiźnie
    miałam całość mieszkania). Do dnia dzisiejszego mieszkanie jest moje, jestem
    tam zameldowana i tam mieszkam.

    W tym roku zmianie uległa nasza sytuacja rodzinna i chcemy zamienić się z
    tatą mieszkaniami: tata chce mi podarować swoje większe mieszkanie, ja mam
    mu podarować tę kawalerkę (umowa zamiany mieszkania). I teraz pytanie: jak
    na tę zamianę spojrzy urząd skarbowy? Czy potraktuje to jakby sprzedawała
    mieszkanie i każe mi zapłacić podatek od
    darowizn od 1/3 mieszkania, którą otrzymałam od taty w 2008 r, czy może
    potraktuje to jako darowiznę i będzie cisza?

    Na jednym z forów otrzymałam odpowiedź, że jeśli będą to dwie umowy
    darowizny (ja dla taty, on dla mnie) to na bank się nie przyczepi US, ale
    przy umowie zamiany nie wiadomo. W tym wypadku jaka jest różnica (poza
    podwójną umową i podwójną taksą notarialną), skoro jesteśmy z tatą w I
    grupie pokrewieństwa?

    pozdrawiam
    Ela