  • 1. Data: 2002-01-25 11:12:48
    Temat: Podział majątku
    Od: <m...@p...fm>

    Na 1/2 roku przed dniem ślubu podpisałem ze Sółdzielnią umowę na budowę/kupno
    mieszkania. Jeszcze przed ślubem wpłaciłem 60% wymaganego wkładu. Przydział na
    mieszkanie otrzymaliśmy już po prawnym zawarciu związku a co za tym idzie
    staliśmy się współwłaścicielami mieszkania i oboje występujemy jako główni
    najemcy. W mieszkaniu tym sam wykonywałem wszelkie prace wykończeniowe przy
    pomocy ojca, dokonywałem zakupów niezbędnych materiałów, ponosiłem w
    zdecydowanej większości koszta użytkowania, zaciągnąłem (za zgodą małżonki)
    kredyt na mieszkanie, itp. Wszelka korespondencja ze Spółdzielnią jak i
    rachunki wystawiane były i są na moje imię. W miedzyczasie urodziło się
    dziecko, przyszedł rozwód :( Na rok przed rozwodem małżonka zaprzestała
    całkowicie brać udział w ponoszeniu kosztów użytkowania i trwa to po dzień
    dzisiejszy (niemal 2 lata). Już po rozwodzie zakupiłem do mieszkania za dosyć
    sporą sumę rolety a na zapłatę czeka "ostateczne rozliczenie" co stanowi około
    15% wkładu. Mógłbym wpłacić tę brakującą kwotę, lecz obawiam się, iż nigdy nie
    otrzymam zwrotu części pieniędzy wyłożonych za małżonkę. Teraz chciałbym
    wystąpić o podział majątku.

    Bardzo proszę (o ile komuś znana jest tematyka) o pomoc i odpowiedź na nast.
    pytania:

    1. Komu w udziale przypadnie mieszkanie (dziecko przy matce + dosyć wysokie
    alimenty, ojciec żony ma dom z wolnym całym pietrem)?
    2. Czy we wniosku mogę zaproponować nast.podział:
    mieszkanie otrzymuję ja i spłacam udział małżonki lub sąd nakazuje sprzedaż i
    podział środków wg udziału własnego? (małżonka nie jest w stanie spłacić mojego
    udziału).
    3. Czy podział majątku może nastąpić tylko w drodze decyzji sądu czy też można
    to załatwić np. za porozumieniem w obecności notariusza?
    4. Czy przy podziale majątku, po wpłacie przeze mnie "ostatecznego rozliczenia"
    będę mógł się domagać zwrotu części tych należności?
    5. Czy będę mógł domagać się zwrotu części należności za użytkowanie
    przypadających na małżonkę za okres ostatnich 2 lat?
    6. Czy obecny okres (po rozwodzie) również będzie brany pod uwagę przy
    podziale? (mam tu na myśli opłaty)

    Za odpowiedź i rady bardzo dziękuję
    Marek