  • 1. Data: 2003-08-10 17:35:19
    Temat: Podstawa zasilku chorobowego a wyplacane nagrody
    Od: "" <g...@W...onet.pl>

    Witajcie,

    spotkala mnie wlasnie duza nieprzyjemnosc pt. choroba. Mialem nieszczescie
    zachorowac w polowie lipca. Wczesniej, 1 lipca, dostalem podwyzke.
    Na moje dotychczasowe wynagrodzenie b. duzy wplyw mialy zazwyczaj comiesieczne
    nagrody (uznaniowe) - ok. 30%.

    Problem - do obliczenia zasilku chorobowego zastosowano podstawe, stanowiaca
    srednia z 6 ostatnich miesiecy, niestety, "czystego" wynagrodzenia, okrojonego
    z jakichkolwiek dodatkow. Jest to tym bardziej bolesne, ze bylo to
    wynagrodzenie sprzed podwyzki. Stracilem w ten sposob kilkaset zl.

    Irytujacy jest tez fakt, ze skladke na ub. chorobowe place od WSZYSTKICH
    skladnikow wynagrodzenia i to z moich funduszy (a nie pracodawcy), a nie jestem
    w stanie z w/w ubezp. chorobowego w pelni skorzystac.

    Przejrzalem akty prawne i doszukalem sie stosownego (?):

    USTAWA z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia
    społecznego w razie choroby i macierzyństwa. (Dz.U.99.60.636), ktorej art. 41
    ust.1 brzmi j/n:

    Art. 41. 1. Przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego nie uwzględnia
    się składników wynagrodzenia, jeżeli postanowienia układów zbiorowych pracy lub
    przepisy o wynagradzaniu nie przewidują zmniejszania ich za okres pobierania
    zasiłku.

    Wszystko wydaje sie wiec w porzadku, ale... Mam 2 watpliwosci:

    1. Nagroda jest uznaniowa. I wszystko, co o niej jest napisane w regulaminie
    plac, to to, ze jest uznaniowa jest przyznawana przez Prezesa. Trudno
    powiedziec, czy Prezes bierze pod uwage okres choroby i zmniejsza z tego tyt.
    nagrode, a nawet jesli.... Nagroda jest w koncu uznaniowa i trudno orzec, jaki
    bedzie wplyw choroby na jej otrzymanie i wysokosc, zostawione jest to do
    decyzji Prezesa! Reasumujac - czysty absurd.

    2. Art 42 w/w ustawy:
    Art. 42. 1. Premie, nagrody i inne składniki wynagrodzenia przysługujące za
    okresy miesięczne wlicza się do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego w kwocie
    wypłaconej pracownikowi za miesiące kalendarzowe, z których wynagrodzenie
    przyjmuje się do ustalenia podstawy wymiaru zasiłku.

    Jesli ustawodawca wymienia z nazwy konkretne skladniki wynagrodzenia, a w
    przejrzanych przeze mnie regulaminach plac nie znalazlem wzmianki o obnizaniu
    nagrody o czas przechorowany, wnioskuje, ze cos jest tu nie tak.

    Bardzo prosilbym o komentarze Grupowiczow.

    Pozdrawiam,

    glos