  • 1. Data: 2002-05-10 08:58:40
    Temat: Podatek od spadku - ile?
    Od: Jurek <j...@p...com>

    Sprawa po krotce wyglada tak: Jest dom wolnostojacy, jednopietrowy o
    wartosci rynkowej ~200 tys. PLN. Spadkobiercami sa: moi
    bratankowie(pelnoletni)- 2x25%, moja corka(nieletnia)-12,5% i ja-37,5%.
    Bratankowie zamieszkuja pietro domu, parter nalezy do mnie i corki. Nie
    mam ochoty tam mieszkac, zalezy mi na sprzedazy "mojej" czesci. Wiem, ze
    bratankowie nie spiesza sie ze sprzedaza...(chyba licza na to ze sobie
    odpuszcze). Sytuacje komplikuje fakt, ze jedyne wejscie do domu
    przebiega przez moja czesc, co znacznie utrudnia wynajecie jej komus.
    Mam w zwiazku z tym 4 pytania:

    1. Czy majac wiekszosc udzialu w wartosci domu, moge w jakis sposob
    decydowac o jego losach?
    2. Pieniadze uzyskane z ewentualnej sprzedazy domu (oczywiscie mojej
    czesci), chce przeznaczyc na zakup mieszkania. Obecnie wynajmuje
    mieszkanie od miasta. Czy w takiej sytuacji (sprzedaz) zalapie sie na
    "standardowy" podatek dochodowy, czy tez moze obowiazuja tu jakies
    "ryczalty" :-)?
    3. Jezeli okaze sie, ze podatek musze odprowadzic, to czy zamieszkujac
    tam na okres paru lat i pozniej go sprzedajac, tez musze odprowadzic
    podatek (pieniadze przeznaczam na zakup mieszkania)?
    4. Czy zamiana domu w powyzszej sytuacji na np. dwa mieszkania, rowniez
    rodzi koniecznosc odprowadzenia podatku (jezeli tak, to jaka czesc
    wartosci budynku)?

    Z gory dziekuje za odpowiedzi.

    Pozdrawiam, Jurek.