  • 1. Data: 2003-07-31 20:38:38
    Temat: Podatek od spadku
    Od: "Krzysztof Polito" <k...@m...org.remove-it>

    Hej!

    Mam takie pytanie... zadawalem je juz roznym ludziom, ktorzy,
    wydawalo by sie, znaja sie na tym i za kazdym razem uzyskiwalem
    sprzeczne odpowiedzi.

    Moja zona 3 lata temu otrzymala w spadku kawalerke. Zostala
    zwolniona z oplaty podatku, poniewaz w chwili otrzymania tego
    spadku nie posiadala innego mieszkania. Warunkiem uzyskania
    zwolnienia jest (o ile sie nie myle) fakt zamieszkiwania w tym
    mieszkaniu przez 5 lat. Zameldowala sie tam, nie zamierza sprzedawac
    tej kawalerki. Obecnie kupilismy razem inne, wieksze mieszkanie,
    w miescie gdzie faktycznie pracujemy i bedziemy mieszkac.

    Czy w zwiazku z tym faktem zona musi zaplacic podatek od darowizny
    tej kawalerki? Mi osobiscie wydaje sie ze nie, ale chcialbym
    zapytac kogos, kto zna sie na tym bardziej.

    Dzieki za odpowiedzi
    Krzysiek

  • 2. Data: 2003-07-31 20:39:19
    Temat: Re: Podatek od darowizny
    Od: "Krzysztof Polito" <k...@m...org.remove-it>

    To chyba jest darowizna, a nie spadek.
    Sorry za blad.

  • 3. Data: 2003-08-01 08:07:05
    Od: "Zygi" <w...@w...pl>

    Przy korzystaniu z ulgi podatkowej w przypadku mieszkania wazny jest fakt
    zamieszkiwania w danym lokalu a nie fakt bycia tam zameldowanym. Gdy
    przestaniecie tam mieszkac to tracicie prawo do ulgi.
    narka marcin

    Użytkownik "Krzysztof Polito" <k...@m...org.remove-it> napisał w
    wiadomości news:bgbuq7$4ad$1@atlantis.news.tpi.pl...

  • 4. Data: 2003-08-01 08:39:25
    Od: "Krzysztof Polito" <k...@m...org.remove-it>

    Hi!

    "Zygi" <w...@w...pl> wrote in message news:bgd742$6cn$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Przy korzystaniu z ulgi podatkowej w przypadku mieszkania wazny jest fakt
    > zamieszkiwania w danym lokalu a nie fakt bycia tam zameldowanym. Gdy
    > przestaniecie tam mieszkac to tracicie prawo do ulgi.

    Oczywiscie.
    Ale interesuje mnie fakt, jak ma sie do tego fakt nabycia innego mieszkania?
    mi sie wydaje, ze nie ma zwiazku, ale chcialbym zeby ktos, kto sie na tym
    zna lepiej potwierdzil lub zaprzeczyl...

  • 5. Data: 2003-08-01 19:04:22
    Od: "Zygi" <w...@w...pl>

    Biorąc sprawę na zdrowy rozsądek. To do momentu zamieszkiwania w tym starym
    az do czasu uplyniecia 5 lat mozesz sobie kupowac kilka mieszkan i zaplacic
    za nie normalnie podatek. Chodzi o to ze juz wiecej nie skorzystasz z tej
    ulgi.
    Moim zdanie ulge tracisz gdy kupisz drugie mieszkanie i sie do niego
    przeprowadzisz a to ktore bylo objete ulga np. wynajmiesz.

    Natomiast nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji (tej o uldze) zbycie
    udziłu w budynku lub lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub
    obdarowanego oraz zbycie budynku lub lokalu , jeżeli było ono uzasadnione
    koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych , a nabycie innego budynku lub
    uzyskanie pozwolenia na jego budowe albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie
    pózniej nic w ciagu sześciu miesięcy od dnia zbycia.
    Warunek i zamieszkiwania przez 5 lat uwaza sie takze za spelniony gdy
    budynek lub lokal zostal zbyty przed rozpoczeciem zamieszkiwania ze wzgledu
    na koniecznosc zmiany warunkow lub miejsca zamieszkania a nabyucie innego
    budynku nastopilo nie pozniej niz 6 miesiecy od dnia zbycia poprzedniego
    lokalu.

    mam nadzieje ze to troszke pomoze

    wiadomości news:bgd94n$6et$1@nemesis.news.tpi.pl...

  • 6. Data: 2003-08-01 19:15:57
    Od: "Zygi" <w...@w...pl>

    Choć biorąc sprawę z drugiej strony mozna dojsc do wniosku ze nabycie
    drugiego mieszkania powoduje iz przestajesz spelniac warunki nabycie ulgi
    które brzmią:

    1. ... nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu
    mieszkalnego ..
    2 ... nie dysponuja spoldzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie sa
    wlascicielami spoldzielczego prawa ... itp
    3. nie sa najemcami lokalu lub budynku a bedac nimi rozwiaza umowe najmu
    w.

    Czyli mozna w sumie wysnuc wniosek ze musisz miec tylko jedno prawo
    wlasnosci albo wymierzaja ci zawieszony na czas 5 lat podatek :))

    interpretacja nalezy do CIebie -moim zdaniem zdrowy rozsadek tutaj zawodzi i
    trzeba przepisy interpretowac scisle ale glowy oczywiscie nie dam