  • 1. Data: 2003-02-19 21:26:12
    Temat: Pełnomocnik - co może?
    Od: "Monica" <m...@h...pl>

    Wstępnie (juz założona na mnie) DG miała być spółką cywilną, ale w biurze
    prawno-rachunkowym
    powiedziano nam że lepiej (łatwiej i taniej) założyć DG na jedna osobę a
    drugą ustanowić pełnomocnikiem.
    Gdzie i kiedy ustanawia się takiego pełnomocnika?
    Co może a czego nie może robić pełnomocnik w mojej DG?

    Czy pełnomocnik może np. wystawiać i odbierać faktury? lub w przypadku gdy
    prowadzę np. kwiaciarnię sam układać bukiety i sprzedawać? rozwozić towar
    klientom?

    Monica

  • 2. Data: 2003-02-20 10:48:01
    Temat: Re: Pełnomocnik - co może?
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Monica" <m...@h...pl> wrote in message
> [...]
    > prawno-rachunkowym
    > powiedziano nam że lepiej (łatwiej i taniej) założyć DG na jedna osobę a

    A dlaczego niby? Pewnie raz tylko trzeba placic ZUS. No jesli pelnomocnik
    nie potrzebuje pensji :-)

    > Gdzie i kiedy ustanawia się takiego pełnomocnika?

    Gdziekolwiek i kiedykolwiek.

    > Co może a czego nie może robić pełnomocnik w mojej DG?

    To zalezy jakiego mu udzielisz pelnomocnictwa. Rozumiem, ze interesuje Cie
    takie, które umozliwi jak najszerszy zakres dzialania, czyli pelnomocnictwo
    ogólne. Do czynnosci zwyklego zarzadu wystarczy, jesli mialybyc tez
    czynnosci przekraczajace zwykly zarzad ( wielkie kredyty, zbycie
    nieruchmosci ) to nalezy je wysczególnic ( art. 98 Kodeksu cywilnego).
    Wystarczy forma pisemna, chyba ze czynnosci do których chcesz upowaznic
    wymagaja formy szczególnej ( zbycie/nabycie nieruchmosci - notarialna,
    zbycie przedsiebiorstwa - z notarialnie psw. podpisami itd ) - wtedy nalezy
    uczynic to w odpowiedniej wymaganej dla tej czynnosci formie. Tyle teoria
    ( art. 99 kc ). W praktyce urzedowej najlepiej poslugiwac sie
    pelnomocnictwem w formie aktu natarialnego - prawo sobie a biurwy sobie.
    Zreszta moze to i lepiej - zwieksza pewnosc obrotu.

    > Czy pełnomocnik może np. wystawiać i odbierać faktury?

    Oczywiscie.

    lub w przypadku gdy
    > prowadzę np. kwiaciarnię sam układać bukiety i sprzedawać? rozwozić towar
    > klientom?

    Nie. Pelnomocnik dokonuje w Twoim imieniu czynnosci prawnych. Ty chcesz miec
    pracownika. Nic nie szkodzi, aby pracownik byl takze pelnomocnikiem i
    zawzyczaj sa - np sprzedawca w imieniu pracodawcy przyjmuje zpalate i wydaje
    towar ze skutkiem dla pracodawcy. Teoretycznie jesli ktos bedzie to robil za
    darmo to powinnas doliczyc wartosc tej pracy do przychodu i opodatkowac,
    przyczepic sie moze PiP ( ze ludzi bez umowy zatrudniasz ) itp. Jest to
    mozliwe ale z legalnoscia niewiele ma wspólnego.

    Depi.