  • 1. Data: 2005-04-14 06:54:54
    Temat: Pełnomocnictwo do prowadzenia firmy
    Od: "Makro" <m...@1...com.tw>

    Moja matka zakłada firmę w formie jednosobowej działalności gospodarczej -
    chce żebym jej pomagał tj.w gruncie rzeczy prowadził całą firmę,załatwiał
    sprawy w urzędach wystawiał faktury itp. czy pełnomocnictwo do tego musi być
    udzielone notaralnie czy wystarczy zwykła forma pisemna?

    Makro

  • 2. Data: 2005-04-14 08:33:04
    Temat: Re: Pełnomocnictwo do prowadzenia firmy
    Od: "Makro" <m...@1...com.tw>

    > Tu najlepsza byłaby prokura. Udziela się ją na piśmie oraz trzeba to
    > zgłosić do rejestru przedsiębiorców.

    a czy prokura nie może być wystawiona tylko przez spółkę prawa handlowego?

    Makro

  • 3. Data: 2005-04-14 08:37:17
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "Makro" <m...@1...com.tw> naskrobał/a w

> [...]
    > zwykła forma pisemna?

    Tu najlepsza byłaby prokura. Udziela się ją na piśmie oraz trzeba to

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Jak nie dozyje stu lat, to sie chyba zabije!

  • 4. Data: 2005-04-14 09:06:52
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "Makro" <m...@1...com.tw> naskrobał/a w

    > a czy prokura nie może być wystawiona tylko przez spółkę prawa
    > handlowego?

    Nie tylko.

    Art. 109 1 KC
    § 1 Prokura jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę
    podlegającego obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców

    Art. 43 1 Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka
    organizacyjna, o której mowa w art. 33 1 § 1, prowadząca we własnym
    imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.

    USTAWA o swobodzie działalności gospodarczej

    Art. 4. 1. Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba
    prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna
    ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu
    działalność gospodarczą.

    Art. 14. 1. Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po
    uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym
    albo do Ewidencji Działalności Gospodarczej, zwanej dalej "ewidencją".
    Spółka kapitałowa w organizacji może podjąć działalność gospodarczą przed
    uzyskaniem wpisu do rejestru przedsiębiorców.
    2. Wpisowi do ewidencji podlegają przedsiębiorcy będący osobami
    fizycznymi. Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców określają odrębne
    przepisy.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    No HTMLs tags were harmed during production of this message.

  • 5. Data: 2005-04-14 10:30:56
    Od: "Makro" <m...@1...com.tw>

    "Goomich" <g...@u...to.wp.pl> wrote in message
> [...]
    > § 1 Prokura jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę
    > podlegającego obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców

    wielkie dzięki za odpowiedź,jeszcze tylko mam pytanie - czy prokura
    udzielona na podstawie K.C może być udzielona w zwykłej formie pisemnej czy
    też musi być poświadczona notarialnie ?

    Makro

  • 6. Data: 2005-04-14 11:29:41
    Od: " b" <b...@N...gazeta.pl>

    Makro <m...@1...com.tw> napisał(a):

    > wielkie dzięki za odpowiedź,jeszcze tylko mam pytanie - czy prokura
    > udzielona na podstawie K.C może być udzielona w zwykłej formie pisemnej czy
    > też musi być poświadczona notarialnie ?

    Nie musi. Ale powinna zostać wpisana do rejstru przedsiebiorców jak było
    wspomniane wyżej. Nie wiem jak jest teraz z przepisami dotyczącymi rejestru i
    czy osoby fizyczne muszą zgłąszać działalność do rejestru. Natomiast jeśli
    działalność o której mówisz zostanie zarejestrowana tylko w gminie to prokura
    na podstawie KC nic Ci nie daje, dlatego, że urząd odmówi Ci wpisania takiego
    pełnomocnictwa do zaświadczenia o DG (nie pamietam dlaczego, ale wielu
    znajomych miało taki problem). A przy powoływaniu się na taką prokurę
    powinieneś mieć wypis z ewidencji DG gdzie będziesz figurował jako
    pełnomocnik. Inaczej nikt nie będzie tego honorował.

    Natomiast firmy, istytucje itp. honorują pełnomocnictwa udzielone aktem
    notarialnym. Tak więc to wyjście chyba jest prostsze.

    pzdr

  • 7. Data: 2005-04-14 11:46:53
    Od: "Makro" <m...@1...com.tw>

    Natomiast jeśli
> [...]
    >
    > Natomiast firmy, istytucje itp. honorują pełnomocnictwa udzielone aktem
    > notarialnym. Tak więc to wyjście chyba jest prostsze.

    Będzie rejestrowana tylko w gminie mianowicie chodzi konkretnie o wpis do
    ewidencji działalności gospodarczej dla osoby fizycznej która będzie
    prowadzić jednosobową działalność gospodarczą,czy pełnomocnictwo notarialne
    będzie honorowane w urzędach? czy na jego podstawie mogę wystawiać faktury
    VAT i inne dokumenty firmy?

    pozdrawiam

    Makro

  • 8. Data: 2005-04-14 11:57:28
    Od: " b" <b...@N...gazeta.pl>

    Makro <m...@1...com.tw> napisał(a):

> [...]
    > będzie honorowane w urzędach? czy na jego podstawie mogę wystawiać faktury

    W pełnomocnictwie powinieneś mieć to napisane - do wystawiania i podpisywania
    faktur, deklaracji itp, pobierania i kwitowania wszelkich należności,
    reprezentowania przed (tutaj instytucje) we wszelkich sprawach związanych z
    działalnością, podpisywania umów itd.

    Nie słyszałem o przypadku, aby ktoś takie pełnomocnictwo w formie aktu
    notarialnego zakwestionował, a widziałem ich wiele i znam wielu ludzi, którzy
    takimi właśnie się posługują.
    A koszt takiego pełnomocnictwa powinien oscylować w okolicach 100 PLN (w
    zależności od liczby odpisów).

    regards

  • 9. Data: 2005-04-14 14:11:06
    Od: "Makro" <m...@1...com.tw>

> [...]
    którzy
    > takimi właśnie się posługują.
    > A koszt takiego pełnomocnictwa powinien oscylować w okolicach 100 PLN (w

    przy rejestracji w urzędzie gminy można podać imię i nazwisko pełnomocnika -
    czy muszę mieć już wtedy pełnomocnictwo poświadczone notarialne,czy też
    można najpierw wpisać tam pełnomocnika a póżniej go ustanowić ( bo czy
    notariusz wystawi pełnomocnictwo do reprezentowania i prowadzenia spraw
    jeszcze nie istniejącej firmy?)

    pozdrawiam

    Makro

  • 10. Data: 2005-04-14 14:30:08
    Od: " b" <b...@N...gazeta.pl>

    Makro <m...@1...com.tw> napisał(a):

> [...]
    > można najpierw wpisać tam pełnomocnika a póżniej go ustanowić ( bo czy
    > notariusz wystawi pełnomocnictwo do reprezentowania i prowadzenia spraw

    Obawiam się, że jak wspominałem wyżej nie wpiszą Ci do zaświadczenia danych
    pełnomocnika (choć nie wiem dlaczego). Gdyby wpisywali to nie byłoby tej
    całej kołomyi. Więc najpierw wpis i z zaświadczeniem o wpisie do notariusza.

    b.