  • 1. Data: 2003-07-08 15:58:16
    Temat: PILNE - zasiłek chorobowy - prośba o pomoc
    Od: "grzegorz" <g...@o...pl>

    witam sedecznie,
    sytuacja - żonie 12 lipca 2003r. upływa okres wypowiedzenia, dzisiaj
    otrzymała zwolnienie lekarskie w wymiarze 21 dni - mam zamiar jutro
    dostarczyć je do obecnego jej pracodawcy - w czasie trwania zasiłku
    przysługuje jej wynagrodzenie z tytułu niezdolności do pracy w wys. 80%
    płacone przez Pracodawcę, a potem już tylko wątpliwości I PYTANIA:
    1) Czy po rozwiązaniu stosunku pracy tj. od 13 lipca przysługuje żonie w
    ramach tego 21 dniowego zwolnienia z 9 lipca zasiłek chorobowy w wymiarze
    zwolnienia lekarskiego, czy też niezbędne jest zwolnienie na min. 30 dni
    (przypominam, że stosunek pracy jeszcze trwa) ?
    2) Jeśli tak, to czy Pracodawca ma obowiązek załatwienia wszystkich spraw
    związanych z wypłaceniem przez ZUS zasiłku po ustaniu stosunku pracy (tzn,
    zgłoszenie, nr rach. bankowego)
    3) Jak wyglądają formalności w wypadku przedłużenia zwolnienia lekarskiego
    już po ustaniu stosunku pracy (czy dalej przy pośrednictwie Pracodawcy, czy
    indywidualnie z ZUS - jeśli tak to jakie dokumenty, formularze i który
    oddział ZUS jest właściwy miejscowo (wdł. siedziby Pracodawcy, zamieszkania
    czy zameldowania żony) ?
    Pytania nie są związane z próbą oszukiwania Państwa - zbieg nieszczęśliwych
    okoliczności i niedopatrzeń z naszej strony. W tej chwili chciałbym
    ograniczyć do maksimum możliwość błędu.
    BARDZO PROSZĘ O POMOC
    DZIĘKUJĘ - Grzegorz

  • 2. Data: 2003-07-09 11:09:11
    Temat: Re: PILNE - zasiłek chorobowy - prośba o pomoc
    Od: "Magda" <m...@g...com.pl>

> [...]
    > zwolnienia lekarskiego, czy też niezbędne jest zwolnienie na min. 30 dni
    > (przypominam, że stosunek pracy jeszcze trwa) ?

    Zgodnie z ustawa zasiłkową ( art. 7 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o
    świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i
    macieżyństwa, Dz.U. Nr 60, poz. 636 z późn. zm.) nieprzerwana 30-dniowa
    niezdolność do pracy jest wymagana, gdy powstała po ustaniu tytułu
    ubezpieczenia. Tymczasem Pańska żona stała się niezdolna w trakcie trwania
    tytułu ubezpieczenia, stąd przysługuje jej zasiłek po ustaniu stosunku pracy
    przy 21-dniowym zwolnieniu.

    > 2) Jeśli tak, to czy Pracodawca ma obowiązek załatwienia wszystkich spraw
    > związanych z wypłaceniem przez ZUS zasiłku po ustaniu stosunku pracy (tzn,
    > zgłoszenie, nr rach. bankowego)

    Pracodawca jako płatnik jest obowiązany przezkazać do ZUS wg miejsca
    zameldowania pracownika, z którym rozwiązano stosunek pracy:
    1. zaświadczenie płatnika składek wystawione na druku ZUS Z-3
    2. zaświadczenie lekarskie ZUS ZLA o czasowej niezdolności do pracy -
    potwierdzoną kopię, po wypłaceniu wynagrodzenia (zasiłku), pracodawca
    pozostawia w aktach,
    3.oświadczenie osoby występującej o zasiłek o niekontynuowaniu lub
    niepodjęciu innej dzialalności zarobkowej oraz o braku uprawnień do:
    emerytury lub renty, zasiłku dla bezrobotnych, zasiłku przedemerytalnego lub
    świadczenia przedemerytalnego (jeżeli osoba ta prowadziła jednoczesnie
    działalność stanowiącą tytuł do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego,
    oświadczenie to powinno zawierać informację o zaprzestaniu tej działalności)

> [...]
    > indywidualnie z ZUS - jeśli tak to jakie dokumenty, formularze i który
    > oddział ZUS jest właściwy miejscowo (wdł. siedziby Pracodawcy,

    Przedłużanie zwolnienia - bezpośrednio do ZUS wg miejsca zameldowania
    uprawnionego zwolnienia lekarskie.
    Okres pobierania zasiłku to 6 mies.(okres liczony łącznie z pobieraniem
    wynagrodzenia za niezolność i zasilku chorobowego) - 60 dni przed jego
    upływem ZUS jest obowiązany dostarczyć druk ZUS Z-21 - wniosek o
    przedłużenie okresu wypłaty zasiłku o kolejne 3 mies.: wypełnia uprawniony,
    lekarz prowadzący i lekarz - orzecznik ZUS.

    Pozdr
    Magda