  • 1. Data: 2008-02-29 19:27:03
    Temat: Oszustwo czy szalbierstwo - rozwoj sytuacji
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    WItam

    Jakis czas temu opisywalem moja sytuacje, jak to 10.11.2007 klient, ktory
    zamowil u mnie usluge polegajaca na rozwiazaniu zadan z logiki przeslal mi
    zrzut ekranu potwierdzajacy dokonanie przelewu kwoty 150 za te usluge, po
    czym kasa nie wplynela.
    17 grudnia zlozylem zawiadomienie do prokuratury - wskazujac, ze jest to
    przestepstwo z art 286 par 1 kk, po zlozeniu dodatkowych ustnych zeznan w
    prokuraturze przeslano akta gdzi etrzeba i 25 stycznia wszczeto dochodzenie,
    zas przed tygodniem kasa znalazla sie juz na koncie :)
    Tak wiec jednak oszutwo, nie szalbierstwo. Teraz tylko musze pilnowac, zeby
    ptaszkowi nie umorzyli przypadkiem zewzgledu na znikoma szkodliwosc :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 2. Data: 2008-02-29 19:35:53
    Temat: Jaka jest roznica? (Re: Oszustwo czy szalbierstwo - rozwoj sytuacji)
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    SDD wrote:
    > Tak wiec jednak oszutwo, nie szalbierstwo.

    Jaka jest roznica miedzy tymi dwoma wyrazami? Wedlug
    http://www.zielona-gora.po.gov.pl/index.php?id=27&id
    k=9&idp=248 mi sie
    wydaje, ze to synonimy, ale prawdopodobnie jestem w bledzie.

    Ludek

  • 3. Data: 2008-02-29 20:03:21
    Temat: Re: Jaka jest roznica? (Re: Oszustwo czy szalbierstwo - rozwoj s
    Od: " jb" <j...@N...gazeta.pl>

    Ludek Vasta <q...@X...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    k=9&idp=248 mi sie
    > wydaje, ze to synonimy, ale prawdopodobnie jestem w bledzie.

    Nie prawdopodobnie, tylko na pewno.
    Oszustwo to przestępstwo z art. 286 par. 1 kk, a szalbierstwo to wykroczenie z
    art. 121 par. 2 kw.

  • 4. Data: 2008-02-29 21:45:15
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    > Nie prawdopodobnie, tylko na pewno.
    > Oszustwo to przestępstwo z art. 286 par. 1 kk, a szalbierstwo to wykroczenie z
    > art. 121 par. 2 kw.

    Dziekuje za odpowiedz. Chociaz mialem nadzieje, ze wyjasnienie, na czym
    polega roznica, bedzie sformulowana jakos po ludzku.

    Ludek

  • 5. Data: 2008-02-29 22:38:39
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Ludek Vasta" <q...@X...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Dziekuje za odpowiedz. Chociaz mialem nadzieje, ze wyjasnienie, na czym
    > polega roznica, bedzie sformulowana jakos po ludzku.

    Oszustwo wymaga tak jakby nawiazania blizszego kontaktu oszusta z ofiara -
    "wprowadzenia go w blad, wyzyskania bledu lub niezdolności do należytego
    pojmowania przedsiębranego działania".
    Szalbierstwo raczej wykorzystuje niemoznosc skupienia uwagi pokrzywdzonego,
    odbywa si eprzy jego biernym udziale - wsiadasz do autobusu bez biletu* -
    trudno, zeby przewoznik dokladnie sprzwdzal kto kasuje a kto nie, wychodzisz
    chylkiem z jakiegos baru nie zaplaciwszy za herbate, itp. Pokrzywdzony moze
    nawet nie zauwazyc.
    Na tym mniej wiecej polegaja roznice. Szalbierstwo generalnie polega na tym,
    ze komus za cos nie zaplacisz i to jest drobna kwota, natomiast w oszustwie
    chodzi o sumy wieksze a forma ich wyludzenia jest szersza (ktos Ci placi a
    Ty mu nie robisz tego za co zaplacil i wiel einnych).

    To tak z grubsza. Mysle, ze dla wielu uztytkownikaow jezyka polskiego tez
    nie ma specjalnej roznicy.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2008-02-29 22:51:07
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    SDD wrote:
> [...]
    > odbywa si eprzy jego biernym udziale - wsiadasz do autobusu bez biletu* -

    Aha, teraz rozumiem. Dziekuje bardzo.

    Ludek

  • 7. Data: 2008-02-29 22:59:33
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]

    Ta gwiazdka miala byc do dopisku, ze w PL - jesli przewoznik przewiduje kare
    za jazde bez biletu, to wykroczeniem jest dopiero jazda na gape po
    otzrymaniu dwoch mandatow :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 8. Data: 2008-03-01 00:32:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 29.02.2008 SDD <s...@t...pl> napisał/a:
    > ze komus za cos nie zaplacisz i to jest drobna kwota, natomiast w oszustwie
    > chodzi o sumy wieksze a forma ich wyludzenia jest szersza (ktos Ci placi a
    > Ty mu nie robisz tego za co zaplacil i wiel einnych).

    Zdaje sobie spawę, że użyłeś takiego sformułowania aby coś lepiej
    zilustrować, ale jednoczesnie mimo woli umacniasz bardzo błędny mit -
    oszustwo nie wymaga więszej kwoty. Wręcz przeciwnie, może być ona dowolnie
    mała.

    Natomiast już tylko dla znawców najskrytszych tajników Internetu to można
    użyć czegoś takiego jak wyszukiwarka, np. taki google. Podaje ona na samym
    początku listy odnośnik do definicji w polskiej wykipedii gdzie jest to
    bardzo ładnie opisane i do oszustwa przyrównane.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Szalbierstwo

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2008-03-01 00:48:22
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On Feb 29, 9:03 pm, " jb" <j...@N...gazeta.pl> wrote:

    > Nie prawdopodobnie, tylko na pewno.
    > Oszustwo to przestępstwo z art. 286 par. 1 kk, a szalbierstwo to wykroczenie z
    > art. 121 par. 2 kw.

    Nie znam się na wykroczeniach, ale rozwiązywanie zadań z logiki nie
    wydaje mi się świadczeniem podobnym do wymienionych w tym paragrafie.