  • 1. Data: 2010-10-16 15:15:03
    Temat: Oprogramowanie monitorujące komputer
    Od: Rezydent <r...@g...pl>

    W niedużym (do 15 pracowników) zakładzie pracy osoba z doskoku w przerwach
    między innymi zadaniami "zajmująca się komputerami", nie jakis etatowy
    administrator, założyła na wszystkich komputerach oprogramowanie
    monitorujące, bez wiedzy i zgody pracodawcy.
    Cel tego był taki, aby wykryć jakieś procesy, wirusy i co tam w tym
    komputerach się dzieje.
    Program działał w tle przez kilka miesięcy. Osoba poszła na 5 tyg. urlop.
    Pracownicy jak to pracownicy wykorzystywali kompy nie tylko do celów
    słuzbowych, a m.in. czytając plotkarskie portale, sprawdzając stan konta w
    banku i inne portale ogladając.
    Osoba "zajmująca się komputerami" widziała to, hasła, loginy, odwiedzane
    www.

    Pewnego dnia jeden z pracowników wcisnął kombinację klawiszy która to
    kombinacja ujawniła okienko programu. Zrobił aferę szefowi, a szef takie
    gały... Padło na osobę "zajmującą się komputerami", po urlopie dywan u
    szefa. Osoba "zajmująca się komputerami" powiedziała, ze tak,
    zainstalowała, ale nic z tak uzyskanymi danymi nie robiła, nie notowała,
    nie archiwizowała, nie czytała poczty, nie wyśmiewała osób odwiedzających
    www gdzie porady seksualne, kulinarne, urody, nie donosiła szefowi o
    negatywnych i obrażających szefa treściach, jakie przez komunikator były
    wysyłane.

    Szef łyknął to tłumaczenie, ale pracownik powiedział, że nie daruje, bo
    był monitorowany bez wyrażonej zgody i czuje się pokrzywdzony.

    Marne szanse na wyrok skazujący, nawet marne szanse na grzywne z art. 267
    kk.
    Tak? Czy może samo uzyskanie (par1) gwarantuje skazanie ?

    --
    Rezydent

  • 2. Data: 2010-10-16 16:34:07
    Temat: Re: Oprogramowanie monitorujące komputer
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Rezydent napisal:
    [ ciach ]

    Odwrócę zagadnienie: czy pracownicy uzyskali od pracodawcy
    upoważnienie do wykorzystywania sprzętu służbowego do celów
    prywatnych w godzinach pracy? ;)

    Hint: ile kosztuje mały netbook z modemem gprs? Bo od tego
    przyjdzie odprowadzić podatek plus opłata dla pracodawcy
    za eksploatację jego sprzętu... ;)

    Nie wiem więc, czy ewentualnemu skarżącemu opłaci się
    pieniactwo.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 3. Data: 2010-10-16 16:53:08
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-10-16 18:34, Jacek_P pisze:

    > Odwrócę zagadnienie: czy pracownicy uzyskali od pracodawcy
    > upoważnienie do wykorzystywania sprzętu służbowego do celów
    > prywatnych w godzinach pracy? ;)

    No to jeszcze raz odwracamy - czy pracodawca zabronił?
    A nawet jak zabronił to przeglądać prywatnej korespondencji nawet wtedy
    nie wolno. :)

    --
    spp

  • 4. Data: 2010-10-16 18:17:36
    Od: Jawi <t...@p...pl>

    W dniu 2010-10-16 18:53, spp pisze:

    > No to jeszcze raz odwracamy - czy pracodawca zabronił?
    > A nawet jak zabronił to przeglądać prywatnej korespondencji nawet wtedy
    > nie wolno. :)

    Musi najpierw poinformować pracowników o tym, że nie wolno i że są
    monitorowani. I wtedy może wszystko (prawie) :)

  • 5. Data: 2010-10-16 18:20:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 16 Oct 2010, spp wrote:

    > No to jeszcze raz odwracamy - czy pracodawca zabronił?

    Bez znaczenia, przynajmniej z p. widzenia podatku VAT: pracownik
    skorzystał, podatek się należy. Nawet w razie "czynu niezgodnego
    z przepisami".
    IMO również w przypadku dochodowego - fakt iż "nieodpłatne świadczenie"
    było nienależne nie uchybia obowiązkowi podatkowemu.
    Co najwyżej u pracodawcy (w zakresie PIT) pojawi się wyłączenie
    z okazji art.3 PDoOF (bodaj, tego że "czynności nie mogące być przedmiotem
    umowy nie podlegają"), ale nie u pracownika (korzystał, a korzystanie
    karalne nie jest).

    Nieściganie tych zapisów podatkowych wynika wyłącznie z niskiej
    wykrywalności, ale skoro pracownik pójdzie do sądu i zapoda "twarde
    dowody" to wyjdzie jak w sprawie piekarza :)
    (przypomnę: *MIMO*, że kwota wykazana jako "darowizna chleba" była
    śladowa w skali popełnionych przestępst, US *musiał* *odrębnie*
    go ukarać decyzją o poborze należnego podatku).

    > A nawet jak zabronił to przeglądać prywatnej korespondencji nawet wtedy nie
    > wolno. :)

    Z opisu wynika że *ten* problem *nie* wystąpił.
    A przechowywanie (bez czytania) cudzej korespondencji karalne nie jest,
    bo prowadziłoby do absurdu (od postaci "materialnej" do elektronicznej).

    A to, że nie czepiłeś się ewentualnej *innej* podstawy do czepiania się,
    to inna sprawa ;)
    (jak to szło - "grupowicz dostaje komentarz do tego co napisał, nie do
    tego o czym mógł myśleć" :))

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2010-10-16 18:30:49
    Od: "Jotte" <t...@s...wypad.wp.pl>

    Użytkownik "Rezydent" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > kk.
    > Tak? Czy może samo uzyskanie (par1) gwarantuje skazanie ?

    Blado widzę działanie na podst. KK.
    Tak czy inaczej brak informacji nt regulacji dotyczących korzystania z
    komputerów firmowych (powinny być w regulaminie pracy albo jakiejś
    konkretnej instrukcji wprowadzonej zarządzeniem, polecdeniem słuzbowym
    itp.).
    Na drodze cywilnej problematyczna jest choćby kwestia dowodowa.
    http://dlafirmy.info.pl/1950_monitoring_pracownikow_
    co_wolno.htm

    Niemniej swoją drogą, to trzeba być kompletnym idiotą, aby logować się do
    konta bankowego, obsługiwać prywatną pocztę itd. z obcego komputera, na
    którym nie wiadomo co siedzi.
    Już lepiej przymierzać majtki w kabinie w sklepie, bo najwyżej się dupsko
    pokaże ochronie w ukrytej kamerze i potem na youtubie będzie :)))

    --
    Jotte

  • 7. Data: 2010-10-16 18:51:32
    Temat: Odp: Oprogramowanie monitorujące komputer
    Od: "m4rkiz" <a...@b...cpl>

    ?Użytkownik "Rezydent" <r...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    > Szef łyknął to tłumaczenie, ale pracownik powiedział, że nie daruje, bo był
    > monitorowany bez wyrażonej zgody

    nie musi sie zgadzac, powinien za to zostac poinformowany

    o ile nie istnieja jakies wewnetrzne uregulowania co do wykorzystania
    komputerow a wszystko - szkolenia, obowiazki itd. sa zalatwiane 'na gebe'
    to ciezko bedzie mu tu cokolwiek udowodnic bez przynajmniej kilku osob
    ktore beda chcialy zeznawac ze "sie zapoznawal" ;)

    > i czuje się pokrzywdzony.

    i o ile faktycznie bylo tak ze

> [...]
    > kulinarne, urody, nie donosiła szefowi o negatywnych i obrażających szefa
    > treściach, jakie przez komunikator były wysyłane."

    to marne szanse zeby to w sadzie przeszlo - znikoma szkodliwosc

  • 8. Data: 2010-10-16 19:01:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Rezydent" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    Zakładając, ze uda się udowodnić, że informatyk z tymi informacjami się
    zapoznał, to odpowie karnie. Sama możlwiość teoretyczna zapoznania się nie
    wystarczy. Natomiast w celu ustalenia, czy zapoznawała się konieczne jest
    zabezpeiczenie i z badanie przez biegłego tych komputerów. Przy okazji
    najprawdopodobniej znajdzie się trochę nielegalnego oprogramowania, więc
    właściciel firmy informatyka zapewne wywali z hakim. Bez komputerów firma
    padnie i ostatecznie wszyscy stracą pracę.

  • 9. Data: 2010-10-16 19:02:10
    Od: "Stokrotka" <o...@a...pl>

    To raczej pracodawca powinien gonić pseudo.informatyka,
    za inwigilację, wywiad w firmie itp., działanie na szkode firmy.
    Jeśli tego nie robi, to znaczy, że wszystko było szopką
    i to pracodawca dał zezwolenie na takie oprogramowanie,
    a ponieważ to nielegalne,
    zwalił i zrobił teatr z pseudo.informatykiem w roli głuwnej.

  • 10. Data: 2010-10-16 20:37:19
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Sat, 16 Oct 2010 21:01:10 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Bez komputerów firma
    > padnie i ostatecznie wszyscy stracą pracę.

    niestety takie czasy, bez komputerów ani rusz, a kiedyś były zeszyty,
    segregatory, kartoteki, do tego ołówek i gumka i jakos to funkcjonowało

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    na http://grupy.3mam.net znajdziesz kontakt do mnie
    Tarchomin
    http://foto.3mam.net/album4/tarchomin/index2.php