  • 1. Data: 2003-09-01 10:02:59
    Temat: Okna sąsiadów nad moim dachem
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    Sytuacja jest taka: trzy budynki w zabudowie zwartej (stare kamienice z
    pocz. XX w.), śrdokowy jest niższy od skrajnych, w jednym ze skrajnych
    budynków są okna wychodzące na stronę dachu budynku środkowego, parapet tuż
    nad poziomem dachu. Mieszkańcy tego budynku traktują dach swego sąsiada jako
    taras - chodzą po nim, opalają się itp. uszkadzając pokrycie dachu (deski
    kryte papą).

    Pytania mam następujące:
    1. czy można doprowadzić do zamurowania tych okien (może taka ich
    lokalizacja iest sprzeczna z jakimiś przepisami bodowlanymi np.
    przeciwpożarowymi?)

    2. właściciel środkowego budynku chce przebudować poddasze m.in. podnosząc
    dach o 1m. Oczywistą konsekwencją byłaby likwidacja tych okien, gdyż dach
    znalazłby się w połowie ich wysokości. Czy właściciele tych okien (tzn.
    pomieszczeń z tymi oknami) mogą skutecznie zablokować taką inwestycję?

    Proszę o poradę.
    Alek

  • 2. Data: 2003-09-03 09:12:08
    Temat: Re: Okna sąsiadów nad moim dachem
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    > Proszę o poradę.

    Haaaaloooo! Czy jest tu ktoś zorientowany w prawie budowlanym?
    Może ktoś mi pomoże?

    Alek

  • 3. Data: 2003-09-03 20:43:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Skoro bieglejszych nie ma, to ja spróbuję.

    1, Sąsiedzi nie mają prawa chodzić po Twoim dachu i go niszczyć. Możesz ich
    pozwać na drodze cywilnej, albo też nawet w wypadku gwałtownego działania
    potraktować ich czyn jako przestępstwo.

    2. Jak będziesz podnosił dach, to jest to remont i musisz dostać zezwolenie.
    Wówczas sąsiad pewnie zaprotestuje. Tak więc ja bym wystosował pismo do
    Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z prośbą o wyjaśnienie tej
    kwestii.

  • 4. Data: 2003-09-04 08:07:51
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    > 1, Sąsiedzi nie mają prawa chodzić po Twoim dachu i go niszczyć.

    Tak właśnie uważam!

    > Możesz ich pozwać na drodze cywilnej

    Ale trzeba udowodnić kto, kiedy, ile razy, w jaki sposób itp.
    wykazać szkody, udowodnić ich związek z działaniem tych osób itd.
    W praktyce trzeba by zainstalować na dachu kamery nagrywające co tam się
    dzieje
    a potem zatrudnić rzeczoznawcę który oceni i wyceni szkody.
    Potem się okaże, że pacjenci są niewypłacalni i po ptokach.
    Zamurowanie okien załatwia sprawę raz na zawsze, jest 100 razy tańsze i w
    100% skuteczne.

    > albo też nawet w wypadku gwałtownego działania
    > potraktować ich czyn jako przestępstwo.

    Udowodnić ZAMIAR zniszczenia mienia byłoby trudno. Pozostają też trudności
    dowodowe j.w.

> [...]
    > Wówczas sąsiad pewnie zaprotestuje. Tak więc ja bym wystosował pismo do
    > Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z prośbą o wyjaśnienie tej

    Zanim to zrobię chciałbym wiedzieć na czym stoję (jakieś przepisy budowlane
    itp.).
    Poza tym zamurowania tych okien chcę niezależnie od tego czy i kiedy będzie
    przebudowa dachu.

    Dzięki za pomoc. Może ktoś dorzuci coś jeszcze?
    Alek

  • 5. Data: 2003-09-05 13:31:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | a potem zatrudnić rzeczoznawcę który oceni i wyceni szkody.
    | Potem się okaże, że pacjenci są niewypłacalni i po ptokach.

    Niestety takie ryzyko jest możliwe. Z tym że, zamiast kamery pewnie kilka
    zdjęć by wystarczyło i biegły, który potwierdzi, że uszkodzenie dachu
    nastąpiło wskutek chodzenia po nim. Przyznasz, ze mało prawdopodobne, by
    osoba nie mająca dostępu do tych ich okien właziła na Twój dach w celu
    uprawiania joggingu.

    | Zamurowanie okien załatwia sprawę raz na zawsze, jest 100 razy tańsze i w
    | 100% skuteczne.

    Ale nieco narusza prawa właścicieli tych okien do światła za oknem.

    | Udowodnić ZAMIAR zniszczenia mienia byłoby trudno. Pozostają też trudności
    | dowodowe j.w.

    Eeeeeee! Jak sfotografujesz sąsiada wiercącego dziurę w Twoim dachu, to nie
    spodziewam się kłopotów dowodowych.

> [...]
    budowlane
    | itp.).
    | Poza tym zamurowania tych okien chcę niezależnie od tego czy i kiedy

    Co do zamurowania okien, to należałoby zwrócić się do Nadzoru Budowlanego z
    wnioskiem, czy wykonano je zgodnie z prawem. Na wykonanie okien potrzebne
    jest zezwolenie, tak jak i na remont dachu. Wykonanie ich w opisanym przez
    Ciebie miejscu wiąże się z koniecznością wyrażenia Twojej zgody. Z tym, że
    nie wiem, jak długo te okna są już tam.

  • 6. Data: 2003-09-08 08:06:55
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    > Z tym że, zamiast kamery pewnie kilka zdjęć by wystarczyło

    Nadal trudne do zrobienia. Przecież nie będę siedział na dachu przez
    tydzień, żeby ustrzelić ptaszka?

    > Ale nieco narusza prawa właścicieli tych okien do światła za oknem.

    Ale ich istnienie narusza prawa sąsiada.

    > Eeeeeee! Jak sfotografujesz sąsiada wiercącego dziurę w Twoim dachu, to
    nie
    > spodziewam się kłopotów dowodowych.

    Ale jak sfotografuję leżącego na leżaku i opalającego się, to on powie, że
    nie miał ZAMIARU ZNISZCZENIA tego dachu. I faktycznie zamiaru takiego pewnie
    nie ma, ale skutek jest taki, że woda się leje.

> [...]
    > Ciebie miejscu wiąże się z koniecznością wyrażenia Twojej zgody. Z tym, że

    Okna są tam od bardzo dawna (powstały w czasach gdy wszystkie budynki były
    "niczyje" czyli podlegały pod ADM). Trudno dziś dochodzić czy wykonanie ich
    było legalne. Ale chcę zakwestionować legalność obecnego STANU tzn. tego, że
    okna są tam gdzie są.

    Alek

  • 7. Data: 2003-09-08 21:20:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Nadal trudne do zrobienia. Przecież nie będę siedział na dachu przez
    | tydzień, żeby ustrzelić ptaszka?

    No cóż, pozostaje Ci ewentualnie powołanie świadków.

    | Ale ich istnienie narusza prawa sąsiada.

    Toteż dla tego proponowałem wszczęcie procedury administracyjnej przed PINB
    w celu ustalenia, kto ma rację w tej spornej kwestii.

> [...]
    pewnie
    | nie ma, ale skutek jest taki, że woda się leje.

    Zamiar bezpośredni pewnie będzie trudno udowodnić. Ale ewentualny bym
    zaryzykował. W końcu co najmniej się na to godził, że może zepsuć.

> [...]
    ich
    | było legalne. Ale chcę zakwestionować legalność obecnego STANU tzn. tego,

    Jeśli tak, to moim zdaniem nic z nimi nie robisz. Pozostaje Ci zniechęcenie
    sąsiada do chodzenia po dachu. Na początek proponuję gęstą smołę
    rozcieńczoną naftą, by była stale lepka. powinna ostudzić zapał w uprawianiu
    joggingu po dachu.

  • 8. Data: 2003-09-09 08:06:06
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    > Na początek proponuję gęstą smołę
    > rozcieńczoną naftą, by była stale lepka. powinna ostudzić zapał w
    uprawianiu
    > joggingu po dachu.

    To jest dobre!
    A niezależnie od tego nadzór budowlany też trzeba będzie zaangażować.
    Dzięki za rady.

    Alek