  • 1. Data: 2004-01-03 19:56:37
    Temat: Odwołanie od wyroku zaocznego
    Od: lazik_s <s...@g...pl>

    Witam wszystkich grupowiczów pl.soc.prawo!!!

    Pracodawca zalegał mi pieniądze za wykonaną umowę zlecenia. Sprawa
    trafiła do sądu cywilnego (nie doszło do ugody). Na pierwszą rozprawę
    pozwany się nie stawił, a sąd nie otrzymał zwrotki wezwania na
    rozprawę. Po kilku dniach otrzymałem wyrok w trybie zaocznym
    (najprawdopodobniej sąd otrzymał zwrotkę). Pracodawca odwołał się od
    wyroku.
    Mam następujące pytania:
    1. Do jakiego sądu się odwołuje pracodawca? (wyższej instancji? sprawa
    była w Rejonowym)
    2. Czy sąd odwoławczy bierze pod uwagę fakt,że na pierwszej rozprawie
    się nie stawili? Czy jest jakaś inne procedura postępowania?
    3. Jaki okres na wyznaczenie kolejnej rozprawy? (na pierwszą czekałem
    5 miesięcy)
    4. Jak pracodawca może "grać na zwłokę"?
    5. Jeżeli byłby wyrok ile się czeka na uprawomocnienie?
    6. Po wyroku jak wygląda sprawa ściągania należności? Jak wygląda
    egzekucja komornicza? Jak może długo trwać (kwota 30000)? Czy komornik
    bez mojej zgody może podpisać porozumienie z wierzycielem na
    egzekwowanie comiesięcznie np. 200zł (o takim przypadku już
    słyszałem)?

    --
    Pozdrowienia,
    lazik_s mailto:n...@p...gazeta.pl -- PGP KEY ID:0x4BF8D316 --

  • 2. Data: 2004-01-04 00:19:15
    Temat: Re: Odwołanie od wyroku zaocznego
    Od: <l...@p...fm>

    > Mam następujące pytania:
    > 1. Do jakiego sądu się odwołuje pracodawca? (wyższej instancji? sprawa
    > była w Rejonowym)

    Wnosi sprzeciw do sadu ktory wydal wyrok

    > 2. Czy sąd odwoławczy bierze pod uwagę fakt,że na pierwszej rozprawie
    > się nie stawili? Czy jest jakaś inne procedura postępowania?

    Bierze to pod uwage rozpoznajac ewentualny wniosek o zawieszenie
    wykonalnosci wyroku (wyrok zaoczny jest natychmiast wykonalny). Jesli
    nieobecnosc byla niezawiniona a okolicznosci podniesione w sprzeciwie
    wywoluja watpliwosci co do zasadnosci wyroku, sad moze zawiesic jego
    wykonalnosc. W innym przypadku nie ma to znaczenia.

    > 3. Jaki okres na wyznaczenie kolejnej rozprawy? (na pierwszą czekałem
    > 5 miesięcy)

    Nie ma na to reguly.

    > 4. Jak pracodawca może "grać na zwłokę"?

    Roznie-powolywac nowe dowody, nie stawic sie na rozprawe i przedlozyc
    zaswiadczenie lekarskie, itp

    > 5. Jeżeli byłby wyrok ile się czeka na uprawomocnienie?

    21 dni. Jesli pozwany zlozy wniosek o uzasadnienie, wyrok uprawomocni sie w
    terminie 14 dni od doreczenia mu uzasadnienia (czyli w praktyce znacznie
    dluzej niz 21 dni)

    > 6. Po wyroku jak wygląda sprawa ściągania należności? Jak wygląda
    > egzekucja komornicza? Jak może długo trwać (kwota 30000)?

    moze trwac kilka tygodni a moze trwac latami. Zalezy od tego czy dluznik
    posiada jakis majatek.

    Czy komornik
    > bez mojej zgody może podpisać porozumienie z wierzycielem na
    > egzekwowanie comiesięcznie np. 200zł (o takim przypadku już
    > słyszałem)?

    Nie moze. Ale wiem z doswiadczenia ze wielu komornikow takie nieformalne
    uklady zawiera z dluznikami.

    Jezeli zapadl wyrok zaoczny to jest on natychmiast wykonalny. Oznacza to ze
    zeby go wykonac nie musisz czekac na jego uprawocnienie, pod warunkiem ze
    sad nie wstrzyma jeego wykonalnosci (przeslanki opisalem wyzej) Zloz
    niezwlocznie do sadu wniosek o nadanie wyrokowi klauzuli wykonalnosci. Po
    nadaniu klauzuli wniesiesz sobie sprawe do komornika i moze uzyskasz
    zaspokojenie zanim sprawa ze sprzeciwu sie zakonczy. Wyrok zaoczny to bardzo
    wielkie udogodnienie dla powoda.

    Dan.