  • 1. Data: 2004-02-12 12:54:40
    Temat: Odwołanie od mandatu.
    Od: "Marcin" <m...@w...pl>

    Witam,

    Jakiś czas temu miałem kolizję drogową (grudzień 2003). Przybyła na miejsce
    Policja orzekła że jestem poszkodowanym, drugi uczestnik kolizji został
    ukarany mandatowo (przyjął mandat). Towarzystwo Ubezpieczeniowe sprawcy
    dokonało wyceny szkody i określiło wysokość odszkodowania. Myślałem że jest
    już po sprawie, czekałem na pieniądze, gdy dzisiaj dowiedziałem się w TU, że
    sprawca złożył odwołanie od mandatu w Sądzie Grodzkim.

    W dziedzinie prawa jestem laikiem, stąd moje pytania:

    Czy jest coś takiego jak odwołanie od mandatu, który się przyjęło? Jeśli
    tak, to ile jest dni na odwołanie, i jaka jest szansa że zostanie uznane?

    Czy ja zostanę poinformowany przez Sąd że sprawca złożył odwołanie?
    Słyszałem że Sąd może odrzucić odwołanie, czy w takiej sytuacji odbywa się
    rozprawa? Jak długo czeka się na decyzję Sądu Grodzkiego (kolizja miała
    miejsce w Warszawie)?

    Może ktoś miał podobną sytuację i zechce podzielić się swoimi
    doświadczeniami?

    Z góry dziękuję za pomoc,

    Pozdrawiam

    Marcin

  • 2. Data: 2004-02-12 15:28:34
    Temat: Re: Odwołanie od mandatu.
    Od: "Leszek" <l...@b...fm>

    Użytkownik "Marcin" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Czy jest coś takiego jak odwołanie od mandatu, który się przyjęło?

    Trudno odwoływać się od nie przyjętego;)

    >Jeśli tak, to ile jest dni na odwołanie, i jaka jest szansa że zostanie
    uznane?

    7 dni. A szansa bardzo duża w przypadku gdy mandat został nałożony za czyn
    nie będący wykroczeniem.

    > Czy ja zostanę poinformowany przez Sąd że sprawca złożył odwołanie?
    > Słyszałem że Sąd może odrzucić odwołanie, czy w takiej sytuacji odbywa się
    > rozprawa?

    2* Nie

    Pozdr
    Leszek

  • 3. Data: 2004-02-12 15:52:28
    Od: "Marcin" <m...@w...pl>

    Co w takiej sytuacji powinienem robić? Czekać na zawiadomienie? Dowiedzieć
    się w Sądzie co się dzieje ?

  • 4. Data: 2004-02-12 18:54:05
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Marcin" <m...@w...pl> napisał:

    >Co w takiej sytuacji powinienem robić?
    Ubezpieczyciel zapewnie powiadomi cię.

    P.S. Tnij zbędny tekst i odpowiadaj 'pod' nie, a nie 'nad'

    Artur Golański

  • 5. Data: 2004-02-13 08:17:17
    Od: "Marcin" <m...@w...pl>

    > Trudno odwoływać się od nie przyjętego;)

    W Pouczeniu (na mandacie) jest napisane:
    "1. Sprawca wykroczenia może odmówić przyjęcia mandatu karnego (...)."

    2. (...) Mandat karny kredytowany staje się prawomocny z chwilą pokwitowania
    jego odbioru przez ukaranego."

    Na zdrowy rozum mandatu można nie przyjąć. Ponawiam pytanie, czy na pewno
    można odwołać się od prawomocnego (podpisanego) mandatu?

    > uznane?
    >
    > 7 dni. A szansa bardzo duża w przypadku gdy mandat został nałożony za czyn
    > nie będący wykroczeniem.
    A co jeżeli to było wykroczenie? Wymuszenie pierwszeństwa i w skutek tego
    spowodowanie kolizji drogowej?

  • 6. Data: 2004-02-13 08:44:16
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Marcin" <m...@w...pl> napisał:

    >Na zdrowy rozum mandatu można nie przyjąć. Ponawiam pytanie, czy na pewno
    >można odwołać się od prawomocnego (podpisanego) mandatu?
    Na zdrowy rozum - po co dwa razy pytasz ? Leszek ci juz odpowiedział:

    >A co jeżeli to było wykroczenie?
    Podstawą odwołania jest fakt przeciwny, a w uzasadnieniu powinieneś
    podać powody dlaczego czyn NIE był.

    Artur Golański

  • 7. Data: 2004-02-13 15:45:01
    Od: "Leszek" <l...@b...fm>

    > Na zdrowy rozum mandatu można nie przyjąć.

    Można. Ty pisałeś o odwołaniu a nie o nie przyjęciu. Logika szwankuje??

    >Ponawiam pytanie, czy na pewno
    > można odwołać się od prawomocnego (podpisanego) mandatu?

    Niejasno napisałem?

    > A co jeżeli to było wykroczenie? Wymuszenie pierwszeństwa i w skutek tego
    > spowodowanie kolizji drogowej?

    Wtedy też można się odwołać z tym, że nieskutecznie;))

    Pozdr
    Leszek