  • 1. Data: 2003-09-07 20:11:47
    Temat: Odwolanie darowizny
    Od: "Aneta" <a...@N...gazeta.pl>

    Sprawa wyglada tak.
    Jest "AKT NOTARIALNY - UMOWA DAROWIZNY w zwiazku z zaprzestaniem
    dzialalnosci rolniczej".

    W jednym z z paragrafow
    Matka "... za przestaje dzialalnosci rolniczej i swoje udzialy w opisanycg w
    par. 1 aktu nieruchomosciach darowuje synowi... , a obdarowany oswiadcza, ze
    darowizne te przyjmuje, ze jest kawalerem, ze zezwala ... (Matce) na wspolne
    z nim zamieszkiwanie w podarowanych budynkach oraz zobowiazuje sie otoczyc
    ja pelna opieka i swiadczyc jej niezbedna pomoc."

    Sek w tym, ze tej pomocy nie udziela i zneca sie nad matka. Swiadkami jest
    policja i sasiedzi.

    Minely wlasnie dwa lata (miesiac temu) od dokonania darowizny. W tej
    sytuacji chyba nie mozna jej juz odwolac?

    Czy w tym wypadku mozna juz jedynie wniesc sadownie pozew o odwolanie
    darowizny ze wzgledu na niewdziecznosc syna?

  • 2. Data: 2003-09-08 06:08:42
    Temat: Re: Odwolanie darowizny
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > Minely wlasnie dwa lata (miesiac temu) od dokonania darowizny. W tej
    > sytuacji chyba nie mozna jej juz odwolac?

    Termin o ktorym mowisz nie ma znaczenia. Istotny jest termin jaki uplynal od
    momentu w ktorym uprawniony do odwolania dowiedzial sie niewdziecznosci
    obdarowanego-termin ten nie moze przekroczyc roku. Tak wiec niekoniecznie
    uplynal juz termin. Jesli znecanie sie trwa nie dluzej niz rok to mozna
    darowizne odwolac.

    > Czy w tym wypadku mozna juz jedynie wniesc sadownie pozew o odwolanie
    > darowizny ze wzgledu na niewdziecznosc syna?

    Nie, nie - pozew niczego tu nie zmienia. Jesli uplynal powyzszy roczny
    termin to darowizny odwolac nie mozna i zaden pozew niczego tu nie zmieni.
    Odwolania dokonuje sie zawsze przez pisemne oswiadczenie zlozone
    obdarowanemu. Takie oswiadczenie wywoluje skutek obligacyjny - zobowiazujacy
    do umownego, powrotnego przeniesienia wlasnosci.Jesli obdarowany nie robi
    tego (nie zawiera umowy) darczyncy pozostaje powodztwo o zobowiazanie
    obdarowanego do przeniesienia wlasnosci. Ale zawsze ma to miejsce po
    odwolaniu darowizny. Natomiast konstruowanie powodztwa "o odwolanie
    darowizny" i to nie zaleznie czy przed czy po uplywie rocznego terminu o
    powzieciu wiadomosci o niewdziecznosci zawsze w mojej ocenie podlegac bedzie
    oddaleniu.

    Dan.

  • 3. Data: 2003-09-08 07:33:15
    Od: "Aneta Filipowska-Szczepaniak" <a...@N...gazeta.pl>

    Bardzo dziekuje :)

    Czy dobrze rozumiem, ze w takim wypadku Art. 901 (§ 2. Rozwiazania umowy
    darowizny nie mozna zada po uplywie dwoch lat od jej wykonania.) nie dotyczy
    tej sprawy?

    Pozdrawiam
    Aneta

  • 4. Data: 2003-09-08 11:45:13
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > Czy dobrze rozumiem, ze w takim wypadku Art. 901 (§ 2. Rozwiazania umowy
    > darowizny nie mozna zada po uplywie dwoch lat od jej wykonania.) nie
    dotyczy
    > tej sprawy?

    Z przedstawionego stanu faktycznego wynika ze nie.
    Przepis art 901 par 2 kc okresla termin do rozwiazania darowizny przez
    przedstawiciela osoby ubezwlasnowolnionej jezeli osoba ta dokonala darowizny
    przed ubezwlasnowolnieniem a nadto zachodza okolicznosci okreslone w art 901
    par 1 in fine kc (czyli darowizna jest nadmierna ze wzg na wartosc
    swiadczenia i brak uzasadnionych pobudek)

    Niec nie pisalas o tym ze mama zostala ubezwlasnowolniona i ze darowizna
    dokonana zostala przed ubezwlasnowolnieniem wiec zakladam, ze nie mialo to
    miejsca.

    W takim razie podstawa odwolania darowizny moze byc tylko art 898 i 899 kc

    Dan

  • 5. Data: 2003-09-08 12:13:11
    Od: "Aneta Filipowska-Szczepaniak" <a...@N...gazeta.pl>

    > Niec nie pisalas o tym ze mama zostala ubezwlasnowolniona i ze darowizna
    > dokonana zostala przed ubezwlasnowolnieniem wiec zakladam, ze nie mialo to
    > miejsca.

    Faktycznie miejsca to nie mialo, a sprawa dotyczy mojej cioci.

    Bardzo dziekuje :)))

    Aneta