  • 1. Data: 2004-03-18 19:42:57
    Temat: Odprawa przy zwolnieniu z pracy
    Od: "taurus" <t...@s...pl>

    Pracodawca żony stosuje mobbing do wielu pracowników. Żona po 11 latach
    pracy zdecydowała się sama wypowiedzieć umowę za porozumieniem stron. Czy po
    tylu przepracowanych latach w tym zakładzie należy się jej odprawa ?

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 2. Data: 2004-03-18 20:31:55
    Temat: Re: Odprawa przy zwolnieniu z pracy
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > Pracodawca żony stosuje mobbing do wielu pracowników. Żona po 11 latach
    > pracy zdecydowała się sama wypowiedzieć umowę za porozumieniem stron. Czy po
    > tylu przepracowanych latach w tym zakładzie należy się jej odprawa ?

    Jesli sama wypowie umowe, to nie dostanie ani grosza.

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 3. Data: 2004-03-18 20:42:05
    Od: "taurus" <t...@s...pl>

    Rozumiem. Mam jeszcze jedną sprawę której nie mogę znaleźć w necie. Jak ma
    napisać zwolnienie z powodu mobbingu stosowanego przez pracodawcę.

    Jarek

  • 4. Data: 2004-03-19 01:25:27
    Od: "salto" <s...@t...pl>

    Użytkownik "taurus" <t...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Rozumiem. Mam jeszcze jedną sprawę której nie mogę znaleźć w necie. Jak ma
    > napisać zwolnienie z powodu mobbingu stosowanego przez pracodawcę.
    >
    > Jarek

    Art. 94.3.nowego prawa pracy mówi:

    § 1. Pracodawca jest obowiazany przeciwdziałać mobbingowi.

    § 2. Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub
    skierowane przeciwko pracownikowi, polegajace na uporczywym i długotrwałym
    nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujace u niego zaniżona ocenę
    przydatnosci zawodowej, powodujace lub majace na celu poniżenie lub
    osmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu
    współpracowników.

    § 3. Pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia, może dochodzić
    od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadosćuczynienia pieniężnego za
    doznaną krzywdę.

    § 4. Pracownik, który wskutek mobbingu rozwiazał umowę o pracę, ma prawo
    dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokosci nie niższej niż minimalne
    wynagrodzenie za prace, ustalane na podstawie odrębnych przepisów

    rozwiazac trzeba za wypowiedzeniem ze strony pracownika podajac jako powod
    dzialania pracodawcy wypelniajace definicje powyzej

    salto

    ps odprawa przewidziana jest w konkretnych przypadkach w tym nie

  • 5. Data: 2004-03-19 03:03:04
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@N...neostrada.pl>

    On Fri, 19 Mar 2004 02:25:27 +0100, salto wrote:

    > ps odprawa przewidziana jest w konkretnych przypadkach w tym nie
    Dokładnie tak. To nie da jej prawa do odprawy.

    Da jej natomiast prawo
    wystąpienia o odszkodowanie do sądu pracy.

    Ale uwaga - z sądem pracy nie wiążą się
    koszty (to taki wyjątkowy sąd :)
    Nie ma tam też znaczenia strona formalna pozwu.
    Wszystkie pozwy, jak by nie były napisane,są traktowane poważnie. Ważne
    tylko, żeby nie zapomnieć o swoim adresie, bo sąd w razie czego może
    powoda o wszystko sam zapytać, ale musi go najpierw znaleźć.
    W praktyce spora część przypomina bardziej "listy do redakcji" :)

    Istnieje też Ogólnopolskie Stowarzyszenie Antymobbingowe. Warto się także
    tam zgłosić. Znajdziesz je na
    stronie:
    http://www.republika.pl/osa_stow/design/1024x768/gor
    a.html

    Trzeba też uważać, żeby żona nie była zastraszana po oddaniu
    wypowiedzenia. Ofiary mobbingu często chorują - serce, wrzody.
    Zastraszanie może jeszcze te problemy pogłębić.
    W takiej sytuacji trzeba zgłosić się do lekarza(dowody + zwolnienie).
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 6. Data: 2004-03-19 05:51:50
    Od: "taurus" <t...@s...pl>

    Żona jest w fatalnym stanie psychiczny iprzekonałem ją do wizyty u lekarza.
    Myślę, że L-4 na poczatek będzie dobrym rozwiązaniem przed złożeniem wniosku
    o odszzkodowanie. Najgorsze jest to, że własciciel firmy robi to do kilku
    pracownic z najdłuższym stażem pracy.
    Wielkie dzięki za w/w wypowiedzi.

    Jarek

  • 7. Data: 2004-03-19 07:23:23
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "salto" <s...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >

    > rozwiazac trzeba za wypowiedzeniem ze strony pracownika podajac jako powod
    > dzialania pracodawcy wypelniajace definicje powyzej

    I musi miec chyba jakies dowody na mobbing.
    Jak moze to udowodnic? Co moze byc dowodem tu?

    WOJSAL

  • 8. Data: 2004-03-19 13:48:24
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@N...neostrada.pl>

    On Fri, 19 Mar 2004 06:51:50 +0100, taurus wrote:

> [...]
    > o odszzkodowanie. Najgorsze jest to, że własciciel firmy robi to do kilku
    Więc niech razem się zgłoszą we wszystkie te miejsca, które wymieniłam i
    niech razem przeciwko niemu wystąpią.
    Pozdrawaim,
    MArta