  • 1. Data: 2009-09-17 10:45:24
    Temat: Odpowiedzialnosc pracownika ZUS
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    Znajomej zmarla ciocia. Niestety byla osoba nieubezpieczona, a znajoma
    jedyna rodzina wiec postanowila ja pochowac. Podczas wizyty w ZUS
    pracownica inspektoratu poinfomowala, ze ciocia moze byc pochowana, a
    ZUS po otrzymaniu faktury oplaci koszty pochowku. Znaczy, ze znajoma
    najpierw da wlasne srodki, a ZUS zwroci.

    Znajoma tak zrobila i z faktura udala sie do ZUS. Tam ta sama pani
    powiedziala... ze sie pomylila.
    ZUS wyparl sie odpowiedzialnosci za swa pracownice, bo nie odpowiada.
    Znajoma udala sie do opieki spolecznej, gdzie otrzymala informacje, iz
    srodki na pogrzeb opieka posiada, ale nie moze ich zwrocic po
    pogrzebie. Czyli gdyby nie doszlo jeszcze do pogrzebu, to opieka
    sfinansowalaby to.
    Ewidentnie, dzieki wprowadzeniu w blad, znajoma teraz musi pokryc
    koszty pogrzebu, ktorych by nie miala, gdyby pracownica ZUS udzielila
    jej kompetentych informacji.

    Czy urzad taki jak ZUS nie odpowiada za profesjonalizm swoich
    pracownikow?
    Jakie prawa sluza teraz tej znajomej? ?

  • 2. Data: 2009-09-17 10:55:52
    Temat: Re: Odpowiedzialnosc pracownika ZUS
    Od: A <...@...pl>

    VoyteG pisze:
> [...]
    > jej kompetentych informacji.
    >
    > Czy urzad taki jak ZUS nie odpowiada za profesjonalizm swoich

    Czy masz tą poradę na piśmie? Jeżeli nie to szans żadnych. Jeżeli tak to
    trochę więcej.

    A.

  • 3. Data: 2009-09-17 11:05:13
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 17 Wrz, 12:55, A <a...@...pl> wrote:
    > VoyteG pisze:
    >

    > Czy masz tą poradę na piśmie? Jeżeli nie to szans żadnych. Jeżeli tak to
    > trochę więcej.

    Śmierc to jest po pierwsze szok mniejszy czy wiekszy i niezbedne
    szybkie dzialania. Czy ZUS wyda porade na pismie w 1, 2 dni? Przeciez
    nie mozna czekac z pochowaniem zmarlej osoby ustawowe 30 dni na
    odpowiedz zgodnie z KPA:..
    Zatem jak ma sie zachowac osoba, bedac w takiej sytuacji, by potem
    miec formalne postawy do wyciagania konsekwencji prawnych?

  • 4. Data: 2009-09-17 11:06:51
    Od: spp <s...@o...pl>

    VoyteG pisze:

    > Zatem jak ma sie zachowac osoba, bedac w takiej sytuacji, by potem
    > miec formalne postawy do wyciagania konsekwencji prawnych?

    Trzeba się ubezpieczyć.

    --
    spp

  • 5. Data: 2009-09-17 11:20:48
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Thu, 17 Sep 2009 03:45:24 -0700 (PDT), VoyteG napisał(a):

    > Znajomej zmarla ciocia. Niestety byla osoba nieubezpieczona, a znajoma
    > jedyna rodzina wiec postanowila ja pochowac.

    Tu masz łopatologicznie wyjaśnione:
    http://www.zus.pl/default.asp?p=4&id=439

    > Podczas wizyty w ZUS pracownica inspektoratu poinfomowala, ze ciocia
    > moze byc pochowana,

    I trudno nie zgodzić się w tej kwestii z pracownica ZUS. Powiem więcej -
    pochówek jest obowiązkowy.

    > a ZUS po otrzymaniu faktury oplaci koszty pochowku. Znaczy, ze znajoma
    > najpierw da wlasne srodki, a ZUS zwroci.

    Oczywiście że tak. Z tym że zasiłek pogrzebowy przysługuje określonej
    grupie rodzinnej.

    A tak przy okazji, czy aby na pewno chodzi Ci o ubezpieczenie w ZUS czy
    raczej o polisę np. OC?
    Sądząc po tym opisie, może zajść sytuacja że ta zmarła osoba była np.
    rencistką - albo może miała prawo do renty (fizycznie jej nie otrzymując).
    Może zmarłą była wdową i korzystała z renty po zmarłym mężu .... może,
    może... za mało szczegółów - a wiele wariantów.

  • 6. Data: 2009-09-17 11:29:03
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 17 Wrz, 13:06, spp <s...@o...pl> wrote:
    > VoyteG pisze:

    > Trzeba się ubezpieczyć.

    Super porada, ciekawe co byc pomyslal, gdyby ci ktos tak powiedzial,
    gdybys dowiedzial sie, ze masz ciocie, ktora zmarla, a ty jestes
    jedyna osoba z rodziny...

  • 7. Data: 2009-09-17 11:35:20
    Od: spp <s...@o...pl>

    VoyteG pisze:

    > Super porada, ciekawe co byc pomyslal, gdyby ci ktos tak powiedzial,
    > gdybys dowiedzial sie, ze masz ciocie, ktora zmarla, a ty jestes
    > jedyna osoba z rodziny...

    I co to zmienia?

    Przepisy są jasne - ZUS finansuje jedną grupę społeczną, opieka
    społeczna inne, w ostateczności obowiązek ten spadnie na gminę.

    A że różne przypadki chodzą po ludziach to zdaję sobie sprawę, tylko
    dlaczego państwo ma za nich myśleć?

    --
    spp

  • 8. Data: 2009-09-17 11:41:37
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 17 Wrz, 13:20, Herald <h...@o...eu> wrote:

    > Oczywiście że tak. Z tym że zasiłek pogrzebowy przysługuje określonej
    > grupie rodzinnej.

    Tyle, ze znajoma uslyszala cos innego. Pracownica ZUS wiedziala, ze ta
    cioca byla nieubezpieczona. Mimo to poinfomowala, ze ZUS pokryje
    koszty, a potem... po pogrzebie, przyznała ze się pomyliła. Pisałem o
    tym wyzej.

    > A tak przy okazji, czy aby na pewno chodzi Ci o ubezpieczenie w ZUS czy
    > raczej o polisę np. OC?

    Nie wiem, skad ci przyszedl pomysl OC? Chodzi o to co napisalem
    powyżej - otrzymanie zasiłku pogrzebowego od ZUS po otrzymaniu takiej
    informacji od pracownicy urzędu.

    > Sądząc po tym opisie, może zajść sytuacja że ta zmarła osoba była np.
    > rencistką - albo może miała prawo do renty (fizycznie jej nie otrzymując).

    Byla osoba samotna, bez prawa do swiadczen. Bedac osoba niezaradna
    zyciowo, niemal tulala sie i korzystala z zyczliwosci ludzkiej, ale
    watek dotyczy czego innego. Odpowiedzialnosci pracownicy ZUS za
    udzielone informacje. Pracownica zostala zupelnie poinformowana, a
    wprowadzila blad, ktory pociaga za soba skutki dla zywej osoby - mojej
    znajomej. Chodzi tu bardziej o analize sytacji, jak ma postąpić osoba,
    która otrzyma taka informacje od ZUS, pamiętając ze w takiej sytuacji
    - śmierci - zwykle można działać emocjonalnie i trzeba szybko. Nie
    można odwlekać pogrzebu zgodnie z formalnymi terminami KPA

  • 9. Data: 2009-09-17 11:44:48
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 17 Wrz, 13:35, spp <s...@o...pl> wrote:
    > VoyteG pisze:
    y...

    > I co to zmienia?
    >
    > Przepisy są jasne - ZUS finansuje jedną grupę społeczną, opieka
    > społeczna inne, w ostateczności obowiązek ten spadnie na gminę.

    Zmienia tyle, ze pytanie dotyczy innego wątku. Pracownica ZUS
    poinformowała, że ZUS pokryje koszt. Potem powiedziała, że się
    pomyliła. Znajoma poniosła koszty, których by nie poniosła, gdyby nie
    została wprowadzona w błąd przez ZUS. Jak ma postąpić osoba w takiej
    sytuacji, by potem nie ponieść kosztów - przecież nie może z pogrzebem
    czekać 30 dni na pisemna odpowiedz z ZUS zgodnie z KPA!

  • 10. Data: 2009-09-17 11:51:25
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Thu, 17 Sep 2009 04:41:37 -0700 (PDT), VoyteG napisał(a):

    > Nie wiem, skad ci przyszedl pomysl OC?

    Skąd mi przyszedł?
    Ponieważ ogromna rzesza naszego społeczeństwa nie rozróżnia ubezpieczenia
    OC od "ubezpieczalni" i w potocznym znaczeniu uważa ZUS za "płatnika"
    wszystkiego. Dlatego wolałem się upewnić.

    > otrzymanie zasiłku pogrzebowego od ZUS po otrzymaniu takiej informacji
    > od pracownicy urzędu.

    Jak chcesz to udowodnić, że takiej a nie innej informacji udzieliła
    pracownica ZUS a nie np. sprzątaczka?

    > ale watek dotyczy czego innego. Odpowiedzialnosci pracownicy ZUS za
    > udzielone informacje.

    Jw. - potrafisz dowieść że padły takie dokładnie słowa i informacje?

    > Pracownica zostala zupelnie poinformowana, a wprowadzila blad, ktory
    > pociaga za soba skutki dla zywej osoby - mojej znajomej.

    Skoro tak dokładnie zostały podane informacje o swoim stopniu pokrewieństwa
    ze zmarłą to ... ekhmmm - po co w ogóle było pytanie w ZUSIe o zasiłek,
    skoro wiadomo komu on przysługuje?

    > Chodzi tu bardziej o analize sytacji, jak ma postąpić osoba,
    > która otrzyma taka informacje od ZUS,

    A jak ma postąpić?
    Jest teraz mądrzejsza o wiedzę nt zasiłku pogrzebowego.

    > pamiętając ze w takiej sytuacji - śmierci - zwykle można działać
    > emocjonalnie i trzeba szybko.

    Za błędy i niewiedzę "płaci się frycowe" - niestety, ale takie jest życie.

    > Nie można odwlekać pogrzebu zgodnie z formalnymi terminami KPA

    Co ma wspólnego z pochówkiem Kodeks Postępowania Administracyjnego?