  • 1. Data: 2003-09-15 19:33:00
    Temat: Odpowiedzialnosc nieuczciwego pracownika
    Od: <g...@w...pl>

    Opis sytuacji:

    Żona ma firme ktora swiadczy uslugi badania rynku.
    Korzysta w zwiazku z tym z usług ankieterów na podstawie umów zlecenia o
    dzieło
    czyli umowy na wykonanie ankiety z osobą wg określonych kryteriów (np. wiek
    taki a taki, posiadajacy samochod marki X, palący papierosy marki Y -
    oczywiscie te kryteria sa rozne w przypadku roznych badan)

    I teraz miala taki przypadek ze kilku ankieterow zrobilo ankiety "na
    kolanie" czyli powpisywal dane z głowy, i jak klient dokonal kontroli
    wyrywkowej stwierdzil ze raport jest nie do przyjecia bo abkiety byly "z
    głowy"

    Najmniejszy problem to to ze ankieter oczywiscie nie dostal kasy za to co
    zrobil (a raczej czego nie zrobil)
    ale klient nie zaplacil faktury, więc że tak powiem "w plecy" poszły
    wszystkie poniesione koszty typu:
    wynajem sal, oplacenie moderatora, oplacenie uczciwych ankieterow itp.

    Moje pytanie jest nastepujace:

    Czy w umowie o dzielo moge umiescic taki punkt, ktory mowi ze jak z winy
    ankietera dojdzie do poniesienia kosztów spowodowanych jego jakby nie
    patrzeć oszustwem to bedzie on musiał te koszty ponieść.

    Bo w sumie samo niewypłacenie mu kasy za "zrobienie" ankiet to dla niego
    jest tylko powodem do śmiechu - w końcu po prostu nie dostal kasy za coś
    czego nie zrobił. Nie pomyśli taki idiota ze przez niego ja musze wynajac
    raz jeszcze sale itd itd.

    Prosze o pomoc w tej sprawie bo jak tak dalej pojdzie to zostanie tylko
    zamkniecie tego interesu.

    Pozdrawiam,

    Marcin

  • 2. Data: 2003-09-15 19:42:18
    Temat: Re: Odpowiedzialnosc nieuczciwego pracownika
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-09-15 21:33, g...@w...pl napisał(a):

> [...]
    >ankietera dojdzie do poniesienia kosztów spowodowanych jego jakby nie
    >patrzeć oszustwem to bedzie on musiał te koszty ponieść.

    Oczywiście, nawet się dziwię, że nie podpisaliście z nim nic o
    karach/odszkodowaniu.
    - Szwejk

    --
    www.wielkawojna.prv.pl 1914-1918

    "Like a madman laughing at the rain"

  • 3. Data: 2003-09-16 11:10:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Sep 2003 g...@w...pl wrote:

> [...]
    >+ Żona ma firme ktora swiadczy uslugi badania rynku.
    >+ Korzysta w zwiazku z tym z usług ankieterów na podstawie umów

    Ustal czy to "zlecenie" czy "dzieło" ;) - może z rzadka mieć
    znaczenie :)
    [...]
> [...]
    >+ ankietera dojdzie do poniesienia kosztów spowodowanych jego jakby nie
    >+ patrzeć oszustwem to bedzie on musiał te koszty ponieść.

    Oczywiście.
    Natomiast jak dla mnie taki "domyślny punkt w umowie" już
    jest, bo "z braku uregulowań obowiązuje K.C.":
    ++++++
    Art. 471. Dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej
    z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że
    niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za
    które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.

    Art. 472. Jeżeli ze szczególnego przepisu ustawy albo z czynności prawnej
    nie wynika nic innego, dłużnik odpowiedzialny jest za niezachowanie
    należytej staranności.
    Art. 474. Dłużnik odpowiedzialny jest jak za własne działanie lub
    zaniechanie za działania i zaniechania osób, z których pomocą
    zobowiązanie wykonywa, [...]
    -----

    >+ Bo w sumie samo niewypłacenie mu kasy za "zrobienie" ankiet to dla niego
    >+ jest tylko powodem do śmiechu

    ...i z tego powodu powinien się dowiedzieć że nie ma z czego
    się śmiać. Bez podpisywania osobnego "paragrafu".

    pozdrowienia, Gotfryd
    (nie prawnik !)

  • 4. Data: 2003-09-16 13:35:52
    Od: <g...@w...pl>

    > Ustal czy to "zlecenie" czy "dzieło" ;) - może z rzadka mieć
    > znaczenie :)
    > [...]

    Mają umowy o dzieło