  • 1. Data: 2016-03-08 14:44:24
    Temat: Odpowiedzialność cywilna
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Jak wygląda sprawa odpowiedzialności cywilnej w przypadku uszkodzenia
    mienia, lub trwałego uszczerbku na zdrowiu? Przykładowo: spotykam się z
    kolegami na koszykówce, w trakcie gry rozwalam jednemu z nich drogie
    okulary (oczywiście nieumyślnie). Czy może się ode mnie domagać
    rekompensaty? A co w przypadku gdy np. doprowadzam go do trwałego
    kalectwa (łamię mu jakoś nieszczęśliwie nogę, albo wybijam oko)?
    Podobne pytanie odnosi się do kwestii nieletnich. Jak to będzie
    wyglądało, jeśli tego typu rzecz zdarzy się w szkole, np. na lekcji WF?
    Czy rodzice poszkodowanego mogą wysuwać jakieś roszczenia? Do kogo:
    rodziców sprawcy, przedstawicieli szkoły?

    Maciek

  • 2. Data: 2016-03-08 14:55:44
    Temat: Re: Odpowiedzialność cywilna
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-03-08 o 14:44, Maciek pisze:
> [...]
    > rekompensaty? A co w przypadku gdy np. doprowadzam go do trwałego
    > kalectwa (łamię mu jakoś nieszczęśliwie nogę, albo wybijam oko)?

    Wygląda normalnie, roszczenie przysługuje.

> [...]
    > Czy rodzice poszkodowanego mogą wysuwać jakieś roszczenia? Do kogo:
    > rodziców sprawcy, przedstawicieli szkoły?

    Małoletni poniżej lat 13 nie ponosi odpowiedzialności za szkodę (426kc).

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2016-03-08 15:24:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >kolegami na koszykówce, w trakcie gry rozwalam jednemu z nich drogie
    >okulary (oczywiście nieumyślnie). Czy może się ode mnie domagać

    W zasadzie moze, aczkolwiek ... rownie dobrze sedzia moze orzec, ze
    skoro wyszedl na boisko w drogich okularach, to wiedzial co robi :-)

    http://uwaga.tvn.pl/reportaze,2671,n/oskarzony-za-gr
    e-w-koszykowke,135005.html

    J.

  • 4. Data: 2016-03-08 16:46:56
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2016-03-08 o 14:55, Liwiusz pisze:
    > Małoletni poniżej lat 13 nie ponosi odpowiedzialności za szkodę (426kc).
    A ktoś ponosi wtedy odpowiedzialność? Rodzice, opiekunowie itp?

    Maciek

  • 5. Data: 2016-03-08 16:55:28
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2016-03-08 o 15:24, J.F. pisze:
    > http://uwaga.tvn.pl/reportaze,2671,n/oskarzony-za-gr
    e-w-koszykowke,135005.html
    No ta sprawa to już jest jakaś wybitna :-) Z drugiej strony to ciekawe,
    gdyby jeden uczeń drugiego ucznia doprowadził (nieumyślnie) do ciężkiego
    kalectwa - jakieś uderzenie w głowę z urazem mózgu, wybicie oka itp itd.
    Jest sprawca, jest poszkodowany, są koszty leczenia, opieki,
    rehabilitacji. Czy rodzice nie powinni sobie jakiegoś OC na wszelki
    wypadek wykupić?
    Jeszcze ciekawiej się robi gdy np. w szkole lekcja WF jest "tradycyjna",
    czyli nauczyciel rzuca piłkę, "pograjcie sobie" i wychodzi na kawę,
    30-tka dzieci zaczyna grać w kosza i któremuś coś się przydarza ;-) Czy
    szkoła w takim wypadku ponosi jakąś odpowiedzialność, czy to zawsze wina
    ucznia, bo się do regulaminów nie zastosował?

    Maciek

  • 6. Data: 2016-03-08 18:20:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-03-08 o 16:46, Maciek pisze:
    > A ktoś ponosi wtedy odpowiedzialność? Rodzice, opiekunowie itp?

    Oczko wyżej masz łopatologicznie wyjaśnione.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2016-03-08 18:22:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-03-08 o 16:55, Maciek pisze:
> [...]
    > szkoła w takim wypadku ponosi jakąś odpowiedzialność, czy to zawsze wina
    > ucznia, bo się do regulaminów nie zastosował?

    Wszystko zależy od okoliczności. Jeśli nie szukasz jakiejś konkretnej
    pomocy, to chyba nie miejsce tu, abyśmy za ciebie jakąś pracę domową
    odrabiali, bo tobie się nie chce zaglądnąć do bogatej literatury ;)

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2016-03-08 19:18:00
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    Juz od kilkuset lat istnieje cos takiego jak ubezpieczenia

  • 9. Data: 2016-03-09 09:31:45
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Przypomina mi sie sytuacja sprzed parudziesięciu lat, gdy po zdanym egzaminie koledzy
    wrzucali tych, co zdali do wody.
    Pech chiał, że jeden z wrzucanych zgubił w tej wodzie okulary i to ponoć bardzo
    drogie, a była to rzeka (Narew) o dość bystrym i głębokim w tym miejscu nurcie.
    Wszyscy +/- trzecia klasa szkoły średniej (4-klasowej).
    Bardzo podobnie po innym egzaminie wrzucano młodzież (studenci), ale w porcie, i po
    zauważeniu straty udało się wynurkować zgubione okulary.

    -----

  • 10. Data: 2016-03-09 13:45:17
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    Dobrze ze sie nie utopił .