  • Data: 2005-07-07 07:09:44
    Temat: Odp: Pytanie odnosnie notariusza
    Od: "Dan" <j...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

    > mam jeszzcze jedno pytanie czym rozni sie darowizna z zastrzezeniem
    dozywocia
    > w tym wypadku od umowy dozywocia ??? dokladnie nie wiem co oni podpisali,
    na
    > razie zastanawiaja sie jak i czy w ogole da sie to cofnąć ??poczytałam
    troche
    > archiwum i miedzy zinnymi operujesz tymi dwoma rodzajami umów ( moze złe

    W sensie prawnym nie istnieje cos takiego jak darowizna z zastrzezenim
    dozywocia. Moze natomiast miec miejsce darowizna z poleceniem. Tyle tylko,
    ze darowizna ma zawsze charakter nieodplatny i polecenie nie moze czynic
    nikogo wierzycielem. Nie widze wiec mozliwosci zeby w ramach darowizny
    zobowiazac obdarowanego do tego zeby mial dokonywac okreslonych swiadczen na
    rzecz darczyncy (odpada wtedy nieodplatnosc umowy), czy tez nalozyc na niego
    taki obowiazek w formie polecenia (ktore powinno nastapic na rzecz osoby
    trzeciej , a nie samego darczyncy)

    Natomiast dozywocie jest umowa odplatna. Przeniesieniu nieruchomosci
    odpowiada ustanowienie sluzebnosci i obowiazek czynienia okreslonych
    swiadczen na rzecz dozywotnika.

    W mojej ocenie umowa, ktora w zamian za opieke , przenosi wlasnosc
    nieruchomosci wraz z ustanawiem sluzebnosci osobistej, bedzie zawsze umowa
    dozywocia, niezaleznie od tego jak strony ja nazwa.

    Dan