    From: "Adam" <b...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: Odp: Odp: Mondraliński ZUS
    Date: Mon, 17 Mar 2003 09:50:12 +0100

    Użytkownik Artur Golanski <A...@w...net.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:i...@4...com..
    .

    > 1. O poziomie twojej inteligencji swiadczy najlepiej powyzsze zdanie
    > 2. Zwykle ten, komu brakuje wiedzy i argumentów merytorycznych, uzywa
    > argumentu siły lub inwektyw, odsłaniając tym samy swoje prawdziwe
    > oblicze :-(
    > 3. Nikogo nie bronię, a na pewno nie ZUS (dla poszerzenia twej wiedzy:
    > ZUS jest wykonawcą ustawy, a jesli jakies 'machlojki' zauwazasz, to
    > winic mozesz Sejm, ktory ustawe taka uchwalil)

    Sprobuje moze spokojniutko przedstawic dylemat ZUS.Rzeczywiscie moje
    poprzednie posty byly troche chaotyczne ale uwazalem ze ten problem jest
    wszystkim znany.
    1.Sejmowa ustawa rzeczywiscie przy opoznieniu w patnosci skladek [nawet
    jesli to opoznienie wynioslo tylko jeden dzien] pozbawia mozliwosci
    otrzymania zasilku chorobowego zrywajac ta umowe z dniem kiedy nastapilo to
    opoznienie.I tutaj ZUS nie na mocy ustawy nie moze wyplacic zasilku tym
    Platnikow w stosunku do ktorych poprzez opoznienie w platnosci wygasla umowa
    tego ubezpieczenia.Tutaj mozemy miec pretensje wylacznie do wadliwej i
    zbytnio restrykcyjnej ustawy i tutaj calkowicie sie z Toba zgadzam.
    2.Ale ustawa ta obowiazuje dwie strony czyli zarowno Platnikow jak i ZUS,a
    nie tylko wylacznie samych platnikow.Zlozenie w ZUS deklaracji i przyjecie
    przez ZUS tej deklaracji jest jakby aneksem do umowy i umowa transakcji
    sprzedazy uslug jaka sa ubezpieczenia.Jako ze ubezpieczenie chorobowe jest
    ubezpieczeniem dobrowolnym a nie obowiazkowym wiec ZUS-owi na mocy ustawy
    nie bylo wolno sprzedawac tego ubezpieczenia Platnikom ktorzy na mocy ustawy
    z tego ubezpieczenia nie mogli korzystac.Ustawa ta nie nakazywala ani nawet
    nie zezwalala na sprzedaz ubezpieczenia wzgledem ktorego na mocy tej wlasnie
    ustawy wygasla umowa,wiec ZUS w stosunku do tych Platnikow ktorzy opoznili
    sie z platnoscia skladek tego ubezpieczenia na mocy ustawy nie miala.A nie
    wolno jest to przestepstwem sprzedawac "cos" czego sie nie posiada.I tutaj
    ewidentna wine ponosi ZUS.Wiadomo ze wszyscy poszkodowani przez ZUS nie maja
    zadnych szan otrzymania zasilku chorobowego,bowiem taka jest
    ustawa,natomiast wydaje mi sie ze maja duze szanse ubiegania sie o
    odszkodowanie za wprowadzenie ich przez ZUS w blad.

    Gdyby przy przyjmowaniu deklaracji Pracownica ZUS [ktore to deklaracje
    wprowadza do komputera] powiedziala Platnikowi: "przykro mi prosze pana ale
    w miesiacu x opoznil sie pan z placeniem skladek i tym samym na mocy ustawy
    zerwal pan umowe o ubezpieczeniu chorobowym,nie moge wiec przyjac od pana
    deklaracji wplaty na ubezpieczenie chorobowe" wtedy napewno mozna by miec
    pretensje jedynie do wadliwej i zbyt rygorystycznej ustawy,a tak to jednak
    ta znacznie wieksza czesc winy ponosi ZUS.Mysle ze sama ustawa chociaz jak
    stwierdzam jest wadliwa i zbyt rygorystyczna nie narobilaby tyle zamieszania
    i rozgoryczenia co spowodowal niezaleznie od ustawy ZUS.Gdyby platnik o
    wygasnieciu umowy na ubezpieczenie chorobowe dowiedzial sie zaraz po jej
    wygasnieciu to napewno byloby to dla niego znacznym utrudnieniem i
    komplikacjami,ale nie byloby takiego szoku jak dowiaduje sie po przeszlo 3
    latach placac przez ten czas skladki.To ze dowiedzial sie dopiero po 3
    latach nie jest wina ustawy tylko wylaczna wine ponosi ZUS,bowiem nie wolno
    mu bylo sprzedawac uslug ktorych na mocy ustawy nie mogl swiadczyc.Wiec moze
    przestanmy robic z ustawy kozla ofiarnego i tarcze dla ZUS-oskiego balaganu
    oraz nie przekladajmy ewidentnej winy ZUS na Platnika,bowiem to ZUS nie
    powinien sprzedawac Platnikowi uslug ktorych ze wzgledu na ustawe nie mogl
    wykonac.
    Pozdrawiam
    Adam