    From: "Sandra" <d...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: Odp: Odp: 11 letnie dziecko w sądzie
    Date: Sat, 11 Jan 2003 15:16:47 +0100

    Użytkownik Galadriela <b...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:avolit$m4r$...@n...gazeta.pl...

    > To była ironiczna odpowiedź na Twoje słowa "zależy co wywinął nieletni",

    zazwyczaj prosze o przedstawienia konkretnych szczegolow sprawy a tu
    sądzilam,ze potrzebujesz pomocy w odn. o jakies przewinienie nieletniego...

    dziecka...

    > Właśnie od początku chodzi mi o to, że dziecko do 13 lat nie ma zdolności
    > sądowej, czyli sprawa jest między rodzicami.

    nie :-) sprawa dot. dziecka ...

    Ono powinno się dowiedzieć o
    > wyniku ich ustaleń (konfliktów, rozpraw w sądzie itp), a nie być ich
    stroną.

    zgodnie z art.574 j.w

    > taką zdolność osiąga dopiero po ukończeniu 13 lat, i chyba ustawodawca
    uznał,
    > że młodsze dzieci są na to za małe.

    nie ma takiego przepisu ...na wokandzie staje dziecko ,które ma 7 i 8 lat /
    z praktyki sądowej a także i młodsze /

    > Nie. Wpłynął wniosek ojca i dostałam go go razem z wezwaniem dziecka na
    > rozprawę.

    i należy podjąć teraz decyzje czy: skierujesz prośbę do sędziego by
    zrezygnował z rozmowy z małoletnim ? czy stawisz się na wyznaczony termin
    wraz z małoletnim..

    Dwa dni wcześniej odbył się tylko wywiad środowiskowy u mnie w
    > domu, kutaror w pełni podzieliła moje poglądy na sprawę i tak napisała w
    > opinii.

    kurator ma przeprowadzić wywiad ocena należy do sędziego ...kurator jest
    władny we wnioskowaniu tylko moze wnioskowac i uzasadnic swoje wnioski ...

    > Ponieważ dziecko z powodu trudności emocjonalnych jest diagnozowane od
    roku,
    > w badaniach poruszana była też kwestia kontaktów z ojcem i opinie -
    negatwne,
    > zlecające przed kontaktami badanie ojca np. w RODK, ponieważ odmówił
    > spotkania z psychologiem badającym dziecko - już dawno posiadam.

    czy badanie wykonano na zlecenie sądu ?

    > Jak mówie, opinię o kontaktach mam od pół roku, sąd ją widział (?) w
    aktach
    > sprawy o uznanie ojcostwa, na które wniosek się powołuje. W aktach obecnej
    > sprawy jest notatka o sprowadzeniu tamtych, a znak zapytania stąd, że nie
    > wiem czy sąd raczył je przeczytać, czy tylko popatrzył na okładkę...
    (ironia!)

    zareczam ,ze sąd przeczytał sprawe ale to co się działo rok temu np. nie
    może być ostatecznym dowodem na dzień dzisiejszy ...
    pozbawia sie rodziców władzy a jednak gdy przeszkody zostaną usuniete
    przywraca im się tę władze...

    > Po wezwaniu dziecka do sądu uzyskałam też zaświadczenie, że jest to
    > absolutnie niewskazane.

    od kogo dostałas to zaświadczenie ?

    Problem w tym, że sąd nie musi tych zaświadczeń
    > respektować, bo nie są od biegłych, do których nie wolno mi się samej
    > zwrócić.

    oczywiście ale może wnioskowac o przeprowadzenie potwierdzenia przez
    biegłego ,ze stawiennictwo dziecka może mieć negatywny wpływ na stan jego
    zdrowia...

    A sąd ROKD nie zleci, skoro wzywa dziecko do sądu...

    tego nie wiesz ... dlaczego tak uparcie wzbraniasz sie od tego by dziecko
    wypowiedziało sie na temat swojego ojca?
    jeśli nie chcesz to nie pisz ??? ale zastanawia mnie to dlaczego taka
    walka...z doswiadczenia wiem, że jest to niekiedy wielki błąd jaki
    popełniają rodzice a tym samym krzywdzą swoje dziecko w imie dobra ....

    > To oczywiste. Ale moje pytanie brzmi czy sąd ma prawo to zrobić, a nie co
    > skłoniło sąd do tego. Liczę na Ciebie

    ma prawo to zrobić zgodnie z art. j.w nie odbierajac od małoletniego
    przyrzeczenia w przeprowadzonej rozmowie...

    Sandra