  • 1. Data: 2004-08-02 15:24:03
    Temat: Odległość drzew i krzaków od płotu?
    Od: "ms" <m...@w...pl>

    Witam,
    może ktoś wie, czy istnieją przepisy mówiące o wymaganych odległościach od
    płotu sadzonych drzew i żywopłotów, czy jest to tylko regulowane
    "tolerancją" sąsiada?
    Pozdrawiam
    Maarek

  • 2. Data: 2004-08-02 18:38:54
    Temat: Re: Odległość drzew i krzaków od płotu?
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ms" napisał w wiadomościŁ

> [...]
    od
    > płotu sadzonych drzew i żywopłotów, czy jest to tylko regulowane

    W Polsce brak jest przepisow porzadkowych regulujacych te kwestie, nie ma
    tez odpowiednich upowaznien ustawowych dla gminy do uregulowania tej
    kwestii w ramach stanowionego przez gminy prawa miejscowego.
    Jedyna ochrona przed tego rodzaju naduzywaniem prawa wlasnosci jest
    dochodzenie przed sadem roszczenia z art. 144 k.c.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 3. Data: 2004-08-03 08:42:05
    Od: "ms" <m...@w...pl>

    Czy to znaczy, że przy niechęci sąsiada usunięcie np gałęzi rozrośniętej nad
    moim domem i ogródkiem jabłoni, powinienem dochodzić sądownie?

    Pozdrawiam
    Maarek

  • 4. Data: 2004-08-03 08:54:35
    Od: "libra" <l...@o...pl>

    Użytkownik "ms" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Czy to znaczy, że przy niechęci sąsiada usunięcie np gałęzi rozrośniętej
    nad
    > moim domem i ogródkiem jabłoni, powinienem dochodzić sądownie?

    nie wiem czy zwyczaj ten ma poparcie w prawie stanowionym,
    ale w takim przypadku owoce z gałęzi będących na twojej posesji należą
    do Ciebie.
    L.

  • 5. Data: 2004-08-03 09:13:47
    Od: "ms" <m...@w...pl>

    > nie wiem czy zwyczaj ten ma poparcie w prawie stanowionym,
    > ale w takim przypadku owoce z gałęzi będących na twojej posesji należą
    > do Ciebie.
    > L.

    Działka jest letniskowa i niewielki jest pożytek z tych owoców, wręcz
    przeciwnie, mnóstwo pracy z ich zbieraniem. Ich jakość też odstępuje od
    dzisiejszych norm - drzewa sprzed 70 lat. Jedynie osy i inne owady mają tu
    raj.

    Z poważaniem
    Maarek

  • 6. Data: 2004-08-03 10:50:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Aug 2004, ms wrote:

    >+ Czy to znaczy, że przy niechęci sąsiada usunięcie np gałęzi rozrośniętej nad
    >+ moim domem i ogródkiem jabłoni, powinienem dochodzić sądownie?

    Uwaga: nie jestem prawnikiem.
    Kodeks Cywilny:
    +++
    Art. 150. Właściciel gruntu może obciąć i zachować dla siebie korzenie
    przechodzące z sąsiedniego gruntu. To samo dotyczy gałęzi i owoców
    zwieszających się z sąsiedniego gruntu; jednakże w wypadku takim
    właściciel powinien uprzednio wyznaczyć sąsiadowi odpowiedni termin do ich
    usunięcia.
    ---

    Jak dla mnie nie trzeba sądu - trzeba tylko zadbać o dowód że
    "wyznaczyłeś termin". Albo kilku niezwiązanych ze stronami
    świadków albo... hm... poleconym ?? :>
    A później piła...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2004-08-03 10:52:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Aug 2004, libra wrote:
    [...]
    >+ nie wiem czy zwyczaj ten ma poparcie w prawie stanowionym,

    Raczej nie, ale "zwyczajowo"... w przeciwnym przypadku
    właściciel gruntu może obciąć gałęzie i już :)

    >+ ale w takim przypadku owoce z gałęzi będących na twojej posesji należą
    >+ do Ciebie.

    ...dopiero jak spadną !
    +++
    Art. 148. Owoce spadłe z drzewa lub krzewu na grunt sąsiedni stanowią
    jego pożytki.
    ---

    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-08-03 13:27:25
    Od: "ms" <m...@w...pl>

> [...]
    >
    > Jak dla mnie nie trzeba sądu - trzeba tylko zadbać o dowód że
    > "wyznaczyłeś termin". Albo kilku niezwiązanych ze stronami

    Dzięki za poradę, pewnie skorzystam z niej. Raczej list polecony, bo o
    niezwiązanych świadków ciężko. Poczekam tylko jeszcze na dokładne
    wyznaczenie granicy, a może przy geodecie wyznaczę termin...

    Pozdrawiam
    Maarek