  • 1. Data: 2004-02-02 14:01:12
    Temat: Ochrona danych osobowych a praktyka
    Od: "Kondor" <k...@p...onet.pl>

    Witam

    Zwracam się z prośbą do praktyków z zakresu stosowania przepisów ochrony danych
    osobowych. Poszukuję sensownego rozwiązania, które pozwoli mi na przestrzeganie
    prawa lecz nie przyprawi mnie o ból głowy :)

    <<Pierwszy problem>>
    W tekście po tytułem "Zadania administratora bezpieczeństwa informacji" na
    stronie http://www.giodo.gov.pl czytamy co następuje:
    "W przypadku gdy administratora danych osobowych nie jest w stanie zakupić
    drogich, profesjonalnych informatycznych narzędzi zabezpieczających dane
    osobowe, administrator bezpieczeństwa danych powinien wskazać tańsze często
    fizyczne środki zabezpieczające przetwarzane dane, które przy zachowaniu
    odpowiedniej organizacji pracy mogą być również wystarczające"

    Czy znacie z własnego dosiadczenia takie rozwiązania?
    Jak prowadzić niewielką, marketingową bazę danych (ok. 200 rekordów) w
    kilkuosobowej firmie mając do dyspozycji dwa pomieszczenia, skoro zgodnie z
    ustawą do przetwarzania danych niezbędne jest wydzielenie odrębnego
    pomieszczenia, komputera i osoby do ich przetwarzania? (Dobudówka i
    powiększanie zatrudnienia nie wchodzi w grę :))
    Czytając teksty ustawy i wyjaśnień odnoszę wrażenie, że ochrona danych
    osobowych dotyczy wyłącznie komputerowych baz danych. Czy przetrzymywanie bazy
    danych w segretarze w sejfie będzie zabepieczeniem zgodnym z ustawą?

    <<Drugi problem>>
    Załóżmy, że prowadzę witrynę internetową, na której zbieram dane osobowe. Sa
    one przechowywane w relacyjnej bazie danych na komputerze firmy hostingowej -
    udostępniającej wirtualne serwery. Jak ma się ustawa do takiej sytuacji? Sam
    osobiście nie mam fizycznego dostepu do komputera i nie wiem w jakich
    pomieszczeniach jest przechowywany a tym bardziej czy firma ta posiada wdrożone
    procedury przetwarzania danych osobowych.

    Dzięki za pomoc.

  • 2. Data: 2004-02-02 19:35:23
    Temat: Re: Ochrona danych osobowych a praktyka
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Kondor" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    przetrzymywanie bazy
    > danych w segretarze w sejfie będzie zabepieczeniem zgodnym z ustawą?

    Bazę danych możesz umieścić na dyskietce, płycie CD-RW czy też innym
    przenośnym nośniku i po wykorzystaniu chować de sejfu. To właśnie owe
    fizyczne zabezpieczenie.

> [...]
    wdrożone
    > procedury przetwarzania danych osobowych.

    Boję się, że niestety tak przechowywać tych danych nie możesz. Ewentualnie
    w postaci szyfrowanej, ale również nie mam pewności.

  • 3. Data: 2004-02-02 21:26:21
    Od: "BLAZEJ KUCZ" <q...@n...pl>

    > <<Drugi problem>>
    > Załóżmy, że prowadzę witrynę internetową, na której zbieram dane osobowe.
    Sa

    administrator danych osobowych może zlecić wykonywanie obowiązków związanych
    z zabezpieczeniem danych innym osobom - możesz zawrzeć umowę z firmą
    hostingową o zabezpieczeniu danych pozyskiwanych przez Twoją firmę (sprawdź
    w umowie, którą już zawarłeś lub jakimś regulaminie świadczenia usług przez
    firmę hostingową, czy nie ma zapisów o tym)

    pozdr
    Błażej Kucz

  • 4. Data: 2004-02-03 13:53:47
    Od: "MS" <ms@_nospam_sympatia.pl>

    "BLAZEJ KUCZ" <q...@n...pl> wrote in message
> [...]
    przez
    > firmę hostingową, czy nie ma zapisów o tym)

    Niemniej firma hostingowa powinna spelniac wymagania co do zabezpieczen
    pomieszczen,
    w ktorych znajduja sie urzadzenia przetwarzajace dane !!!
    Wiele zarejestrowalem juz w GIODO baz danych dla firm internetowych, ktore
    nawet maja
    hosting w USA. Zasadniczo wszystko opiera sie na oswiadczeniach podmiotu
    zglaszajacego
    wniosek o rejestracje - lecz GIODO zawsze moze wpasc z kontrola - a co
    bedzie z kontrola
    serwerow w USA , to nie mam pojecia - GIODO tez nie ma pojecia, bo
    proobowalismy to ustalic !!!

    W kazdym razie rejestracja baz danych w GIODO, w sytuacji firmy, ktora
    hostuje sie u calkiem
    innego podmiotu wymaga wykazania, ze ta firma hostingowa daje nalezyta
    gwarancje bezpieczenstwa
    danych - czyli ze ma odpowiednio zabezpieczone pomieszczenia, systemy
    podtrzymywania zasilania,
    dostep do kompow jest strzezony i mozliwy tylko w sposob opisany w ustawie
    (a wiec wposzczane sa do tego pomieszczenia tylko osoby uprawnione, a dostep
    do serwera tylko po podaniu loginu i hasla itp). Na to wszystko trzeba
    przedlozyc regulaminy obowiazujace w takiej serwerowni - wiele podmiotow
    wogoole nie wie o co chodzi , jak sie ich o to pyta - tacy odpadaja -
    natomiast sa podmioty, ktore zdaja sobie z tego sprawe i juz spelniaja te
    warunki - one daja cala swoja makulature regulaminowa w tym zakresie, jakies
    oswiadczenie, ze zobowiazuja sie strzec - i dla GIODO to wystarcza -
    niemniej pozostaje kwestia odpowiedzialnosci w sytuacjach, gdyby jednak do
    naruszenia danych dochodzilo - ale to juz inna sprawa !

    Jakby byly jakies kwestie, to zapraszam na priva !

    Pozdro

    ms

  • 5. Data: 2004-02-04 09:25:34
    Od: k...@p...onet.pl

    Dziękuje Wam za pomoc.

    Jak się okazuje opisywany problem dotyczy większej grupy małych firm. Wszystkim
    zainteresowanym tą problematyką polecam artykuł, który właśnie znalazłem:

    "Mała firma - duży problem,
    czyli słów kilka o przetwarzaniu danych osobowych w systemach informatycznych"

    http://www.vagla.pl/skrypts/przetwarzanie_danych_sys
    tem_informatyczny.htm

    Bardzo ciekawy i pouczający wykład na temat tego jak Ochrona Danych Osobowych
    działa w praktyce i jak radzą (nie radzą) sobie z nią małe firmy. Również kilka
    ciekawych wypowiedzi GIODO.