  • 1. Data: 2012-02-10 15:34:46
    Temat: Ocena potencjału i badanie kompetencji pracownika metodą Assessment Center
    Od: Czeslawek <c...@g...pl>

    Czy pracodawca może zmusić pracownika do poddania się "ocenie potencjału
    i badaniu kompetencji metodą Assessment Center".
    Właśnie zapoznałem się z zasadami powyżej wymienionej metodologii oceny
    i badania pracownika. Wynika z nich, że m.in. daje się pracownikowi do
    wykonania jakieś zadanie i w czasie jego wykonywania pracownik jest
    obserwowany przez psychologów.
    Czy pracodawca może "ot tak" skierować pracownika na taką ocenę i
    badania czy najpierw powinien uzyskać zgodę pracownika na ich
    przeprowadzenie?

    --
    Pozdrawiam,
    Czesławek

  • 2. Data: 2012-02-10 18:44:34
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "Czeslawek" <c...@g...pl> wrote in message
> [...]
    > Czy pracodawca może "ot tak" skierować pracownika na taką ocenę i badania czy
    > najpierw powinien uzyskać zgodę pracownika na ich przeprowadzenie?

    nie wiem ale sobie poteoretyzuje:

    z jednej strony pracodawca moze wyznaczyc ci jakiekolwiek zadanie
    (oczywiscie w zakresie twoich obowiazkow, ale zakladam ze nie beda
    badali zdolnosci wyplatania koszykow wiklinowych tylko czegos
    co faktycznie masz dla niego robic) a nadzorowac moze to pi razy
    oko dowolna osoba ktora zechce on do tego oddelegowac

    z drugiej strony za to chyba nie ma bata zeby mogl przeprowadzac
    badania psychologiczne i poznac ich wyniki bez twojej zgody,
    bo jakos watpie zeby dalo sie to podpiac pod cokolwiek do czego moze
    miec prawo

    kwestia ujecia tematu, w koncu byle kierownik robi dokladnie to samo
    ze swoimi podwladnymi, tylko zazwyczaj bez dedykowanego kursu
    psychologicznego i fikusnych nazw, a oporna wspolpraca moze skutecznie
    zablokowac sciezki kariery czy doprowadzic w dluzyszym okresie
    do "utraty zaufania" ;)

    w koncu przy bezrobociu 12,5% pewnie maja z czego wybierac

  • 3. Data: 2012-02-10 20:12:45
    Od: Czeslawek <c...@g...pl>

    W dniu 2012-02-10 19:44, m4rkiz pisze:
> [...]
    > badania psychologiczne i poznac ich wyniki bez twojej zgody,
    > bo jakos watpie zeby dalo sie to podpiac pod cokolwiek do czego moze

    Właśnie o ten aspekt tych badań mi chodzi.
    Wychodzi, z tego że pracownik udostępnił by pracodawcy informację o
    swoim zdrowiu (psychicznym) - z tego co się orientuję to pracodawca nie
    ma prawa żądać od pracownika ujawnienia informacji o zdrowiu (fizycznym).

> [...]
    > psychologicznego i fikusnych nazw, a oporna wspolpraca moze skutecznie
    > zablokowac sciezki kariery czy doprowadzic w dluzyszym okresie

    Wychodzi na to, że pracownik w celu możliwości obrony przed
    psychologicznymi działaniami przełożonego też prywatnie powinien
    zapisywać się na odpowiednie szkolenia.

    > w koncu przy bezrobociu 12,5% pewnie maja z czego wybierac

    Ale przeprowadzanie takich badań, to tak jakby uprzedmiotowienie pracownika.

    --
    Pozdrawiam,
    Czesławek

  • 4. Data: 2012-02-11 00:57:36
    Od: KRZYZAK <k...@k...pl>

    Dnia Fri, 10 Feb 2012 16:34:46 +0100, Czeslawek napisał(a):

    > Czy pracodawca może "ot tak" skierować pracownika na taką ocenę i
    > badania czy najpierw powinien uzyskać zgodę pracownika na ich
    > przeprowadzenie?

    A po co zgoda? Jesli sie nie zgadzasz, to po prostu nie idziesz.

    --
    usenet jest dla mieczakow
    (irc.freenode.net)

  • 5. Data: 2012-02-11 09:09:15
    Od: Czeslawek <c...@g...pl>

    W dniu 2012-02-11 01:57, KRZYZAK pisze:

    > A po co zgoda? Jesli sie nie zgadzasz, to po prostu nie idziesz.

    Np. pracodawca oddelegowuje pracownika na takie badania. Pracownik
    przychodzi o 7 do pracy, a o 7:01 pracodawca wręcza delegację i mówi, że
    bus stoi przed drzwiami. Wtedy pracownik urlopu na żądanie już nie
    weźmie a i chorobę alkoholową ciężko zasymulować.

    --
    Pozdrawiam,
    Czesławek

  • 6. Data: 2012-02-11 10:52:01
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Czeslawek napisał(a) :
> [...]
    > Czy pracodawca może "ot tak" skierować pracownika na taką ocenę i
    > badania czy najpierw powinien uzyskać zgodę pracownika na ich

    To może zależeć od podpisanej umowy od pracę. Może zależeć od
    rodzaju pracy.

    Zbyszek
    PGP key: 0x5351FDE3

    wszystkie możliwości.]

  • 7. Data: 2012-02-11 23:15:15
    Od: KRZYZAK <k...@k...pl>

    Dnia Sat, 11 Feb 2012 10:09:15 +0100, Czeslawek napisał(a):

    > Np. pracodawca oddelegowuje pracownika na takie badania. Pracownik
    > przychodzi o 7 do pracy, a o 7:01 pracodawca wręcza delegację i mówi, że
    > bus stoi przed drzwiami.

    No i niech stoi. Mozesz sie przejechac, badaniom nie musisz sie poddawac.

    --
    usenet jest dla mieczakow
    (irc.freenode.net)

  • 8. Data: 2012-02-14 04:54:34
    Temat: Re: Ocena potencjalu i badanie kompetencji
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Czeslawek wrote:

    > Właśnie o ten aspekt tych badań mi chodzi.
    > Wychodzi, z tego że pracownik udostępnił by pracodawcy informację o
    > swoim zdrowiu (psychicznym)

    Nie wiem z czego Ci to "wychodzi".
    Ten psycholog nie bada Twojego stanu zdrowia psychicznego (jako
    psycholog to nie bardzo ma nawet ku temu podstawy, od zdrowia to są
    lekarze), on jedynie ocenia Twoje zdolności i umiejętności radzenia
    sobie w stresie/pod presją/whatever.

    Normalne działanie.

    > Ale przeprowadzanie takich badań, to tak jakby uprzedmiotowienie
    > pracownika.

    Nie większe niż np. coroczny test sprawności fizycznej w wojsku.

    Pracodawca ma prawo się upewnić czy nadajesz się na stanowisko które Ci
    powierzył.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 9. Data: 2012-02-14 10:46:05
    Od: ktoś <ghdfghdfhgdt>

    Massai" napisał:
> [...]
    > od zdrowia to są lekarze), on jedynie ocenia Twoje zdolności
    > i umiejętności radzenia sobie w stresie/pod presją/whatever.

    jak pracownik sobie radzi w pracy ze stresem to widać w pracy po efektach
    jego pracy, nie widzę podstaw do jakichś wydumanych badań w tym zakresie.
    widocznie ci "pracodawcy" znaleźli sobie nowy sposób na tanie pozbywanie się
    pracowników, czyli "jakieś" badania które to "jakoś" pokazują że pracownik
    się nie nadaje i narusza "jakiś" punkt regulaminu.

    > Nie większe niż np. coroczny test sprawności fizycznej w wojsku.
    > Pracodawca ma prawo się upewnić czy nadajesz się na
    > stanowisko które Ci powierzył.

    w wojsku sprawność uzyskuje się ćwiczeniami, nie myślałeś chyba że ci
    pracownicy siedzę cały czas i nic nie robią i cały czas maja zachowywać
    sprawność, którą trzeba badać?

  • 10. Data: 2012-02-14 11:02:51
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Tuesday, 14 February 2012 11:46:05 UTC+1, ktoś wrote:

> [...]
    > pracowników, czyli "jakieś" badania które to "jakoś" pokazują że pracownik
    > się nie nadaje i narusza "jakiś" punkt regulaminu.

    Pracodawca nie ma obowiązku nikogo trzymać na siłę i ma prawo oceniać swoich
    pracowników. Na podstawie tej oceny ma prawo podjąć decyzje takie a nie inne.

    AdamK