  • 1. Data: 2005-08-03 08:17:01
    Temat: Obowiazek rodzicow
    Od: "Clavell" <c...@v...pl>

    czy rodzice maja obwiazek przekazywania pewnej sumy pieniedzy na dziecko,
    ktore sie uczy, a jest juz dorosle?
    np. rodzice wyrzekli sie swojego dziecka i nie chca dawac mu pieniedzy

  • 2. Data: 2005-08-03 08:51:27
    Temat: Re: Obowiazek rodzicow
    Od: c...@g...pl (coreczka-1966)

    Clavell napisał(a):

    > czy rodzice maja obwiazek przekazywania pewnej sumy pieniedzy na dziecko,
    > ktore sie uczy, a jest juz dorosle?
    > np. rodzice wyrzekli sie swojego dziecka i nie chca dawac mu pieniedzy

    Co to znaczy: "wyrzekli sie"?? Coz to za termin prawny?
    pzdr
    A.

  • 3. Data: 2005-08-03 10:25:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Clavell" <c...@v...pl> napisał w wiadomości
    > czy rodzice maja obwiazek przekazywania pewnej sumy pieniedzy na
    dziecko,
    > ktore sie uczy, a jest juz dorosle?
    > np. rodzice wyrzekli sie swojego dziecka i nie chca dawac mu pieniedzy

    Generalnie rodzice mają obowiązek alimentacyjny. Istnieje on do momentu,
    gdy dziecko się niesamodzielni. Moment usamodzielnienia jest cokolwiek
    nieostry, tak więc w razie wątpliwości podlega ocenie sądu. N potrzeby
    wypłaty rent rodzinnych przyjęto faktycznie, że istnieje dotąd, dokąd
    dzieci się uczą. Ale niekoniecznie musi to być wiążące w wypadku
    roszczenia alimentacyjnego wobec żyjących rodziców.

    Generalnie zainteresowana osoba musi wystąpić z powództwem do sądu
    rodzinnego.

  • 4. Data: 2005-08-03 11:21:05
    Od: "Kamil Walczak" <w...@g...pl>

> [...]
    > dzieci się uczą. Ale niekoniecznie musi to być wiążące w wypadku
    > roszczenia alimentacyjnego wobec żyjących rodziców.

    Dokad sie uczy zgodnie z normalnym tokiem nauki, jak ktos robi 4 fakultet za
    koleja, to mysle, ze niespecjalnie jest to do przyjecia :-)
    Po 24 roku zycia - czyli ukonczenia studiow mozna przyjmowac, ze dziecko jest
    usamodzielnione, ma zawod, moze podjac prace. Jesli nie przejawia ochoty do
    nauki "wyzszej" to i wczesniej mozna domagac sie ustalenia wygasniecia
    obowiazku alimentacyjnego.

    pozdrawiam
    wkamil

  • 5. Data: 2005-08-03 14:02:19
    Od: "gardziej" <gardziejewski@tlen(czyli o2).pl>

> [...]
    > do
    > nauki "wyzszej" to i wczesniej mozna domagac sie ustalenia wygasniecia

    gdzies mi sie kiedys obilo, ze jest tu granica wieku 26 lat, ale nie
    pamietam gdzie...

  • 6. Data: 2005-08-03 15:43:19
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 8/3/2005 4:02 PM, gardziej wrote :

    > gdzies mi sie kiedys obilo, ze jest tu granica wieku 26 lat, ale nie
    > pamietam gdzie...

    26 lat ma znaczenie przy świadczeniach w rodzaju "renta po ojcu". Jeśli
    chodzi o alimenty od rodziców to nie ma takiej granicy i w skrajnych
    przypadkach rodzicą są zobowiązani alimentować dziecko do śmierci...

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Love: A temporary insanity curable by marriage or by the removal of the

  • 7. Data: 2005-08-03 16:10:00
    Od: "Kamil Walczak" <w...@g...pl>

    > 26 lat ma znaczenie przy świadczeniach w rodzaju "renta po ojcu". Jeśli
    > chodzi o alimenty od rodziców to nie ma takiej granicy i w skrajnych
    > przypadkach rodzicą są zobowiązani alimentować dziecko do śmierci...

    W skrajnych przypadkach, to wszystko jest mozliwe... ale my tutaj mowimy o
    sytuacji, kiedy jest dorosle dziecko i sie uczy.

    pozdrawiam
    wkamil

  • 8. Data: 2005-08-03 16:17:14
    Od: Shield <u...@g...9o.pl>

    > 26 lat ma znaczenie przy świadczeniach w rodzaju "renta po ojcu". Jeśli
    > chodzi o alimenty od rodziców to nie ma takiej granicy i w skrajnych
    > przypadkach rodzicą są zobowiązani alimentować dziecko do śmierci...

    Z małą poprawką - nie 26, a 25 lat.

    Dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione mają prawo
    do renty rodzinnej:[...]
    do ukończenia nauki w szkole, jeżeli przekroczyły 16 lat życia, nie dłużej
    jednak niż do osiągnięcia 25 lat życia[...]
    Jeżeli dziecko osiągnęło 25 lat życia, będąc na ostatnim roku studiów w
    szkole wyższej, prawo do renty rodzinnej przedłuża się do zakończenia tego
    roku studiów.

    --
    Pozdrawiam,
    Shield.

  • 9. Data: 2005-08-03 18:03:40
    Od: "Clavell" <c...@v...pl>

> [...]
    > szkole wyższej, prawo do renty rodzinnej przedłuża się do zakończenia tego

    Jaka jest to suma pieniedzy?

  • 10. Data: 2005-08-03 19:35:14
    Od: Shield <u...@g...9o.pl>

    > Jaka jest to suma pieniedzy?

    Renta rodzinna dla jednej osoby to 80% świadczenia które przysługiwałoby
    osobie "po której" takową rentę się dostaje.

    --
    Pozdrawiam,
    Shield.