  • 1. Data: 2003-08-21 08:56:24
    Temat: Obowiazek łożenia na wykształcenie.
    Od: "Krasnal" <m...@i...pl>

    Helo,

    Mam problem z dziekanatem na swoim wydziale, staram sie o stypendium
    socialne, i niechca mi nawet podania przyjac, argumentujac ze musze im
    przyniec dochodu rodzicow, podczas gdy jestem zonaty i oboje z zona mamy
    przeszlo 26 lat. Zona miala jakies skromne dochody w zeszym roku i chcialem
    aby byly one uwzgladnione.

    Moje pytanie do Was brzmi zatem:
    1./ Jaka ustawa reguluje obowiazek utrzymywania wlasnych dzieci jezeli te
    sie ucza badz nie? (Chodzi mi o wmiare dokladny namiar na te ustawe bo
    chcialbym byc "madry" w nastepnym starciu z administarcja :))
    2./ Co moge zrobic jezeli okaze sie ze regulamin uczelni jest sprzeczny z
    ustawa?

    Wielkie dzieki
    Krasnal - sflustrowany student AGH

  • 2. Data: 2003-08-23 19:20:05
    Temat: Re: Obowiazek łożenia na wykształcenie.
    Od: "avancer" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Krasnal" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > chcialbym byc "madry" w nastepnym starciu z administarcja :))
    > 2./ Co moge zrobic jezeli okaze sie ze regulamin uczelni jest sprzeczny z

    Kodeks r. i o. (szukaj na witrynie Sejmu lub np. w portalu Hoga.pl)
    "Art. 91. § 1. Dziecko, które ma dochody z własnej pracy, powinno
    przyczyniać się do pokrywania kosztów utrzymania rodziny, jeżeli mieszka u
    rodziców.

    § 2. Dziecko, które pozostaje na utrzymaniu rodziców i mieszka u nich, jest
    obowiązane pomagać im we wspólnym gospodarstwie.

    Art. 133. § 1. Rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem
    dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba że
    dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania i
    wychowania.

    § 2. Poza powyższym wypadkiem uprawniony do świadczeń alimentacyjnych jest
    tylko ten, kto znajduje się w niedostatku.

    Art. 135. § 1. Zakres świadczeń alimentacyjnych zależy od usprawiedliwionych
    potrzeb uprawnionego oraz od zarobkowych i majątkowych możliwości
    zobowiązanego.

    § 2. Wykonanie obowiązku alimentacyjnego względem dziecka, które nie jest
    jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, może polegać także, w całości
    lub w części, na osobistych staraniach o jego utrzymanie lub wychowanie.

    Art. 144. § 1. Dziecko może żądać świadczeń alimentacyjnych od męża swojej
    matki, nie będącego jego ojcem, jeżeli odpowiada to zasadom współżycia
    społecznego. Takie samo uprawnienie przysługuje dziecku w stosunku do żony
    swego ojca, nie będącej jego matką".

    Co do 2. pytania. TK orzeka o zgodnosci ustaw z Konstytucja, co w Twoje
    sytuacji nie ma zastosowania. Nalezy wiec wkorzystac zwykly tryb odwolawczy.
    Powinienes otrzymac decyzje, a na niej pouczenie o trybie, terminie i
    sposobie wniesienia srodka odwolawczego. Te decyzje skarz.