  • 1. Data: 2004-10-16 08:52:42
    Temat: Obowiązek alimentacyjny proporcjonalny ?? DLUGIE
    Od: "Jurek_nurek" <n...@o...pl>

    Witam,

    Jeśli znajdzie się na liście ktoś biegły z prawa rodzinnego to będę
    wdzięczny za wyjaśnienie pewnej kwestii.

    Mianowicie chodzi o obowiązek alimentacyjny. Jestem sumiennym ojcem
    rozwodnikiem, który płaci alimenty systematycznie. Od czterech lat ( tj. od
    dnia powstania obowiązku alimentacyjnego) płacę w terminie. Oprócz alimentów
    staram się zapewnić moim dzieciom dodatkowe atrakcje ( sobie również poprzez
    częsty kontakt z nimi) w postaci wspólnych weekendów, wyjazdów wakacyjnych,
    współfinansowania koloni/obozów jak też widywania się z nimi 3-4 razy w
    tygodniu. Częstotliwość zależy od Ich dodatkowych zajęć pozalekcyjnych.
    Wiem, że jeśli spędzam z dziećmi cały miesiąc to mogę nie płacić alimentów
    za ten okres ( zgodnie z prawem), ale nigdzie nie znalazłem artykułu, który
    przewidywałby proporcjonalne zmniejszenie alimentów, jeśli dzieci przebywają
    ze mną nostop Np. tydzień. Do tej pory ( tj. do maja tego roku) nie miałem
    problemów natury finansowej i oprócz spędzania czasu z dziećmi ( dłużej
    krócej) płaciłem alimenty w pełnej wysokości. Aktualnie nie posiadam aż
    takiej zdolności finansowej i zastanawiam się nad proporcjonalnym obcięciem
    alimentów. Np. systematycznie jeżdżę w góry na narty z dziećmi ( zależy mi
    na tym, aby zajmowały się sportem i wyrwały z dużego miasta) na święta
    bożego narodzenia - nowy rok, całe ferie są zemną w górach, każde wakacje
    ( oprócz współfinansujących kolonii/obozów) spędzam z nimi przynajmniej dwa
    tygodnie ( raz zdarzył się tylko tydzień nie z mojej winy). Pytanie
    zasadnicze ( upraszczając) : Czy jeśli dzieci spędziły ze mną Np. 3 pełne
    dni w miesiącu to mogę pomniejszyć kwotę alimentów proporcjonalnie ( 3/30
    miesiąca)?? Nie chodzi mi o aspekty etyczne (, chociaż ja uczestniczę w ich
    życiu codziennym finansując podręczniki, pomoce szkolne, dodatkowe zajęcia,
    ponoszę koszty kina teatru, jedzenia - też chcę dać im coś od siebie) tylko
    o podstawy prawne.

    Z góry uprzejmie dziękuję za konstruktywne ( patrz ze wskazaniem na
    paragraf) uwagi.

    Pozdrawiam

    J.J.