  • 1. Data: 2007-04-04 08:28:31
    Temat: Obce instalacje na budynku - jak się pozbyć?
    Od: "Piotr" <p...@b...pl>

    Czy najróżniejsze firmy (energetyka, telekomunikacyjne,
    gazowe) mogą umieszczać na moim budynku różnego rodzaju
    ustrojstwa. Chodzi tu o kable, skrzynki, rury.
    Oczywiście, gdy korzystam z usług np. Telekomunikacji
    Polskiej, to jakaś skrzynka, puszka ma prawo znaleźć się
    na zewnętrznej ścianie domu. Przecież to techniczny warunek
    skorzystania z usługi. Mój dom, to kamienica ustawiona
    szeregowo między innymi domami przy najzwyklejszej ulicy.

    Jednak pojawiają się nowe okoliczności:
    - rezygnuję z usług TP (czy innego dostawcy)
    - ze skrzynki umieszczonej na moim domu rozchodzą się
    kable do innych odbiorców.
    - dom jest nieotynkowany, chcę go ocieplić, otynkować,
    a skrzynkę definitywnie usunąć. Wiem, że będzie przeszkadzała
    w ustawieniu rusztowań - jest niewielka, ale umieszczona
    w strategicznym miejscu. Nie chcę się też martwić o jej ewentualne
    uszkodzenie.

    Co powinienem zrobić, aby:
    - zabrali skrzynkę i poszli sobie w diabły na zawsze
    - zabrali się przynajmniej na czas remontu
    - jeśli nie ma sposobu, aby pozbyć się niechcianego ustrojstwa,
    to czy mogę domagać się zapłaty za udostępnienie miejsca
    na ścianie?

    Czy może ci wszyscy dostawcy, to są święte krowy i mogą
    dosyć dowolnie korzystać z cudzego majątku.
    Z tego co wiem energetyka płaci po wyrokach sądowych
    za korzystanie z cudzych działek, w tym za utratę ich
    wartości np. przez brak możliwości wybudowania czegokolwiek
    pod liniami energetycznymi. W moim przypadku raczej trudno
    mówić o utracie wartości, po prostu skrzynka mi przeszkadza
    i nie lubię Telekomunikacji Polskiej, tak jak oni przez całe
    lata nie lubili mnie.

  • 2. Data: 2007-04-04 08:57:10
    Temat: Re: Obce instalacje na budynku - jak się pozbyć?
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 4 kwi o godzinie 10:28, na pl.soc.prawo, Piotr napisał(a):

    > Czy najróżniejsze firmy (energetyka, telekomunikacyjne,
    > gazowe) mogą umieszczać na moim budynku różnego rodzaju
    > ustrojstwa.

    Budynek jest Twój?

> [...]
    > w ustawieniu rusztowań - jest niewielka, ale umieszczona
    > w strategicznym miejscu. Nie chcę się też martwić o jej ewentualne

    To pikuś - gorzej w sytuacji kiedy ją "przykryjesz" styropianem i nie dojdą
    do niej w razie awarii ;)
    Rozwalą Ci połowę ściany ;)

> [...]
    > - jeśli nie ma sposobu, aby pozbyć się niechcianego ustrojstwa,
    > to czy mogę domagać się zapłaty za udostępnienie miejsca

    Załatwiaj to przed przystąpieniem do prac i na piśmie.

    > Czy może ci wszyscy dostawcy, to są święte krowy i mogą
    > dosyć dowolnie korzystać z cudzego majątku.

    Oczywiście że nei - to Ty *masz prawo* a nie obowiązek udostępnić im część
    swojej nieruchomości dla np. poprowadzenia przewodów, tudzież zamontowania
    skrzyneczki ;)
    Tlyko pod warunkiem że ma to być zrobione ładnie, estetycznie i zgrabnie -
    a nie skrzynia stalowa z brechami ;)

    > W moim przypadku raczej trudno mówić o utracie wartości,

    Utracił Twój budynek walory "dla oka" - taka skrzynka po prostu szpeci
    Twoje włości.

    > po prostu skrzynka mi przeszkadza

    Wezwij ich pisemnie do mediacji w tej sprawie:
    - "zabranie skrzynki i pójście na inny plac" ;)
    - dojście "do porozumienia za częściową dzierżawę nieruchomości" - jeżeli
    są chętni to:
    - na czas ocieplania - gotowość do współpracy z "twoją" brygada ocieplaczy
    celem umożliwienia wykonania im robót

    > i nie lubię Telekomunikacji Polskiej,

    Także masz prawo ;)

    --
    Herbi
    04-04-2007 10:57:07

  • 3. Data: 2007-04-04 09:11:09
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Sprawdź, czy w księdze wieczystej jest ustanowiona służebność.
    Jeżeli nie jest, to wezwij do usunięcia.
    JaC

  • 4. Data: 2007-04-04 12:13:37
    Od: "Kowal" <l...@p...fm.fm>

    Użytkownik " 666" <j...@w...eu> napisał w wiadomości
    > Sprawdź, czy w księdze wieczystej jest ustanowiona służebność.
    > Jeżeli nie jest, to wezwij do usunięcia.
    > JaC

    Jeśli firma ma status operatora telekomunikacyjnego to proponuję poczytać
    art 140 Prawo Telekomunikacyjne

    Dar

  • 5. Data: 2007-04-04 12:18:40
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Herbi napisał(a):

    > Oczywiście że nei - to Ty *masz prawo* a nie obowiązek udostępnić im część
    > swojej nieruchomości dla np. poprowadzenia przewodów, tudzież zamontowania
    > skrzyneczki ;)

    Prawo ma zawsze, a w przypadku opertaora telekomunikacyjnego może miec
    obowiązek. Druga część tego przepisu mówi "za wynagrodzeniem" :-)

    M.

  • 6. Data: 2007-04-04 12:22:31
    Od: "Kowal" <l...@p...fm.fm>

    Druga część tego przepisu mówi "za wynagrodzeniem" :-)

    ... no chyba że sam z tej instalacji korzysta, wtedy o odpłatności za taką
    instalację nie może być mowy

    Dar/Kow

  • 7. Data: 2007-04-04 12:54:40
    Od: m...@t...pl

    zgodnie z prawem tel. jesli nikt nie uzywa w budynku tego opa i nie
    placa za ptrzymani esprzetu i ni emaja umowy to mozna go usunac,,chyba
    ze firma wystapi o podpisanie umowy, ma klientów w danym bloku/domu./
    kamienicy itp

    poza tym prawo mowi o normalnym uzytkowaniu które nie zachodzi o
    jakies groteski - np masz 40m na dachu bez uzasadnienia i umowy,,