  • 1. Data: 2012-08-21 20:35:32
    Temat: ZFŚS - Do kogo należą pieniądze??
    Od: "impunite" <i...@o...pl>

    Witam
    Pracuję w dużym zakładzie i mamy tam ZFŚS. Ktoś zadecydował, że w
    większości środki z tego funduszu zasilają nasz fundusz pożyczek
    mieszkaniowych. Celowo pisżę ktoś, bo jak to w Polsce bywa lokalnie
    działające związki są niestety marionetkami pracodwacy. Mnie zaciekawiło to,
    że na ZFŚS jest już kwota przekraczająca 2mln zł (tak: dwa miliony złotych)
    i corocznie rośnie. Oczywiste jest, że suma wydatkow na cele socjalne jest
    mniejsza niż wpływy.
    Pytanie do fachowców: do kogo formalnie należą te pieniądze?
    Co w przypadku upadku firmy stanie się z owymi pieniążkami?
    Co z pracownikiem który odejdzie z tej firmy - czy coś mu się należy?
    Ostatecznie to pieniądze wypracowane przez pracowników tak?
    Rozumiem (chyba poprawnie), że zgodnie z ustawą nie można tych pieniążków
    podzielić po równo i rozdać pracownikom na...np. cele mieszkaniowe. No ale z
    autopsji wiadomo, że co zardziej "zaufani" pokupowali sobie mieszkania za
    pożyczki bezzwrotne.
    Rozumiem, że takich pieniędzy nie trzyma się w szufladzie - kto zgarnia
    odsetki i czy może nimi dowolnie dysponować?
    Może zadaje dziwne pytanie, ale w tej firmie nie można się doprosić o
    aktualny regulamin pracy...

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2012-08-22 07:54:26
    Temat: Re: ZFŚS - Do kogo należą pieniądze??
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 21.08.2012 20:35, impunite pisze:
    > Witam

    Żegnam.

    Wróć, jak nauczysz się kodowanie znaków ustawiać.

  • 3. Data: 2012-08-22 08:26:15
    Temat: OT Re: ZFŚS - Do kogo należą pieniądze??
    Od: maruda <m...@n...com>

    W dniu 2012-08-22 07:54, Andrzej Lawa pisze:

    > Żegnam.
    >
    > Wróć, jak nauczysz się kodowanie znaków ustawiać.

    A Ty byś sobie ustawił "domyślne" na 8859-2 zamiast się pluć.
    U mnie jego post wyświetla się prawidłowo, choć brak definicji kodowania.
    Swoją drogą - najgorszy syf z kodowaniem robi groups.google.pl

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 4. Data: 2012-08-22 09:12:13
    Temat: Re: OT Re: ZFŚS - Do kogo należą pieniądze??
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 22.08.2012 08:26, maruda pisze:

    > A Ty byś sobie ustawił "domyślne" na 8859-2 zamiast się pluć.

    Ale to nie jest reguła, że jak ktoś nie ma ustawionego, to ma 8859-2.
    Czasem ma to, czasem UTF-8, czasem CP-1250.

    Po to jest oznaczenie w nagłówku, żeby było wiadomo, co w środku siedzi.

    > U mnie jego post wyświetla się prawidłowo, choć brak definicji kodowania.
    > Swoją drogą - najgorszy syf z kodowaniem robi groups.google.pl

    Generalnie wszystkie webowe bramki mają z tym potężny problem.

  • 5. Data: 2012-08-22 12:07:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Aug 2012, impunite wrote:

    > Witam
    > Pracuję w dużym zakładzie i mamy tam ZFŚS. Ktoś zadecydował,

    Pracodawca.
    Nie "ktoś".

> [...]
    > mieszkaniowych. Celowo pisżę ktoś, bo jak to w Polsce bywa lokalnie
    > działające związki są niestety marionetkami pracodwacy.

    Związki mają tyle do gadania, że mogą iść do sądu celem zmiany
    regulaminu. Zasady ZFŚŚ ustala regulamin ustanawiony przez PRACODAWCĘ.

    > Mnie zaciekawiło to,

    ...to dlaczego nie zajrzałeś do ustawy? ;>

    O, np. tu, dla leni:
    http://prawo.legeo.pl/prawo/ustawa-z-dnia-4-marca-19
    94-r-o-zakladowym-funduszu-swiadczen-socjalnych/

    Na większość pytań masz odpowiedź na 1. stronie:
    http://www.zfss.pl/
    ... link od kliknięcia lub dwa ...

> [...]
    > i corocznie rośnie. Oczywiste jest, że suma wydatkow na cele socjalne jest

    Nie jestem fachowcem.

    > do kogo formalnie należą te pieniądze?

    Do funduszu :P (mimo, że onże nie ma osobowości prawnej)
    Materialnie odpowiada za nie pracodawca.
    Ma je wydawać na cele regulaminowe (regulaminu który sam
    ustanowił, ale który związki zawodowe miały prawo zaskarżać).
    Jest to więc dość szczególny rodzaj własności, mniej wiecej
    tak jak przy niektórych odmianach współwłasności łącznej
    (osoba trzecia nie może tych pieniędzy "ugryźć" poprzez
    żądanie wypłaty należności z tych środków).

    > Co w przypadku upadku firmy stanie się z owymi pieniążkami?

    Pieniążkami?? Pieniążkami nie warto się przejmować :>
    (to zgryźliwość pod kątem zdrobniusieńkich określeń, dla jasnosci)

    A poważniej - w przypadku bankructwa ... nic się nie zmienia :>

    Nadal to są środki funduszu, nadal zarządza nimi pracodawca
    (a nie likwidator, bo te środki *nie* wchodzą w skład masy
    upadłościowej).
    Nad pracodawcą powinien stać i pilnować (tych środków) sędzia
    komisarz:
    http://e-prawnik.pl/artykuly/prawo-upadlosciowe-i-na
    prawcze/zakladowy-fundusz-swiadczen-socjalnych-a-lik
    widacja-przedsiebiorstwa-co-dzieje-sie-ze-srodkami-1
    .html

    Jak pracodawca nie zarządza zgodnie z zasadami lub zarządzać nie
    może, bo np. była to osoba fizyczna, zmarła i nikt nie przejął zarządzania
    przedsiębiorstwem, powinien zostać powołany komisarz.
    Jest to link dalej:
    http://e-prawnik.pl/artykuly/prawo-upadlosciowe-i-na
    prawcze/zakladowy-fundusz-swiadczen-socjalnych-a-lik
    widacja-przedsiebiorstwa-co-dzieje-sie-ze-srodkami.h
    tml

    > Co z pracownikiem który odejdzie z tej firmy - czy coś mu się należy?

    Nie, nic, w ostatnim linku wyżej masz jasną odpowiedź:
    +++
    Chociaż celem Funduszu jest działalnoœć socjalna, prowadzona na rzecz
    pracowników i członków ich rodzin, to pracownicy ci nie mogš wystšpić
    na drogę sšdowš z roszczeniem o wypłatę œwiadczeń
    ---

    > Ostatecznie to pieniądze wypracowane przez pracowników tak?

    Tak.
    Podobnie jak te kwoty, które zostały wypracowane i przeznaczone
    na podatek dochodowy (a ściślej: zaliczki na ten podatek).
    Jak zarządzający pozwoli, to (pracownicy) mogą sobie te środki
    obejrzeć przed "wydaniem na cele na które zostały przeznaczone".

    > Rozumiem (chyba poprawnie), że zgodnie z ustawą nie można tych pieniążków
    > podzielić po równo i rozdać pracownikom na...np. cele mieszkaniowe.

    Tak wychodzi. Nie można.

    > No ale z autopsji wiadomo, że co zardziej "zaufani" pokupowali sobie mieszkania za
    > pożyczki bezzwrotne.

    Niestety.
    A odsetki z tych pożyczek (bo wcale nie musiały być bezodsetkowe) powinny
    były powiększyć fundusz (co jest w ustawie).

    > Rozumiem, że takich pieniędzy nie trzyma się w szufladzie - kto zgarnia
    > odsetki i czy może nimi dowolnie dysponować?

    Nie, wchodzą w fundusz, przeczytaj tę f...ine ustawę ;>
    Art.7.1.4 (a odsetki od pożyczek mieszkaniowych pozycja niżej).
    Co oczywiście nie zmienia takiej możliwości, że ZFSS może zgodzić
    się np. na trzymanie tych srodków na koncie nieoprocentowanym
    (i rozważania, czy ktoś w zamian nie dostał nieoprocentowanego
    kredytu mogą nie mieć nic do rzeczy :])

    > Może zadaje dziwne pytanie, ale w tej firmie nie można się doprosić
    > o aktualny regulamin pracy...

    A to właśnie pracodawca w regulaminie ustanawia zasady zarządzania ZFSS.

    pzdr, Gotfryd