  • 1. Data: 2003-06-28 21:53:26
    Temat: Nowe prawo spółdzielcze
    Od: t...@p...onet.pl

    Według nowego prawa spółdzielczego, ustawa z dnia 15-12-2000r z późniejszymi
    zmianami, posiadacze spółdzielczego lub własnościowego prawa do lokalu mogą
    starać się o prawo odrębnej własności tego lokalu.
    Posiadamy lokal handlowy na zasadzie własnościowego spółdzielczego prawa do
    lokalu. Przeszło rok temu złożyliśmy wszelkie potrzebne dokumenty do uzyskania
    tytułu odrębnej własności na ten lokal i teraz jesteśmy tuż tuż do jego
    uzyskania. Jednak naszą radość poważnie zmąciła wiadomość, że gdy uzyskamy
    prawo odrębnej własności to i tak będziemy płacić dalej czynsz dla spółdzielni
    mieszkaniowej.(???) Czynsz, który na dzień dziszejszy wynosi 3,86zł/m2
    powierzchni użytkowej(x 900m2 = 3.474zł za m-c) będzie pomniejszony tylko o
    kwotę podatku do urzędu miasta, a reszta czyli 2,10zł/m2 x 900m2 = 1.890zł
    będziemy musieli wpłacać do spółdzielni na pokrycie :administracji - 1,70zł/m2
    oświetlenie ulic - 0,20zł/m2, korzystanie z mienia spółdzielni np. drogi
    dojazdowe i chodniki - 0,20zł/m2 pow.użytkowej.
    O ile z wielkim znakiem zapytania zgodziłbym się na oświetlenie(jedna lampa na
    24V) i drogi (30mb) to zupełnie nie mogę pojąć dlaczego mając nadany aktem
    notarialnym akt własności tego obiektu wraz z ziemią mam utrzymywać dalej
    administrację spółdzielni mieszkaniowej w wysokości 1.530zł miesięcznie.
    Główna Księgowa wprost powiedziała nam, że te pieniądze są przeznaczone na
    pobory pracowników i inne koszty związane z funkcjonowaniem spółdzielni.
    Dodała również że przelicznik za m2 powierzchni użytkowej lokalu jest to 10%
    kosztów spółdzielni podzielonych przez wszystkie metry użytkowe lokalów w
    spółdzielni.
    Jak to jest? Czy spółdzielnia może i ma prawo obciążać nas dalej tymi opłatami?
    Dlaczego 10%, a nie 20% czy 2%? A wogóle to dlaczego i jakim prawem???...???
    Jeżeli ktoś z Was może nam pomóc i doradzić to z góry dzieki.
    Pozdrawiam Janusz.

  • 2. Data: 2003-06-29 07:08:16
    Temat: Re: Nowe prawo spółdzielcze
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

> [...]
    spółdzielni
    > mieszkaniowej.(???) Czynsz, który na dzień dziszejszy wynosi 3,86zł/m2

    nie czynsz, bo tego i dzisiaj nie płacisz ale opłate eksploatacyjną,
    jak się zastanowisz to dostrzeżesz róznicę,
    zaś co do sposobu jej kształtowania to juz sprawa wewnętrznych
    unormowań sp-ni, które jednak muszą mieć podstawy
    kalkulacyjne ekonomicznie uzasadnione, czyli wyliczalne
    po stronie kosztowej.

    a tak na koniec to zawsze dziwiłem się temu parciu do
    odrębnej własności w SM, od początku
    przeciez było wiadomo że to będzie kosztowny
    luksus nic nie zmianiajacy w generalich aż do dnia kiedy
    wszystkie lokale sie nie wyodrębnią,
    no ale populiści w kraju górą,

    pzdr,
    JarekM

  • 3. Data: 2003-06-29 17:47:42
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > odrębnej własności w SM, od początku
    > przeciez było wiadomo że to będzie kosztowny
    > luksus nic nie zmianiajacy w generalich aż do dnia kiedy

    Opłata eksploatacyjna czy też czynsz to dla mnie żadna różnica, jak zwał tak
    zwał. Wszystkie media opłacam sam na zasadzie umów, śmieci wywożę też na swój
    koszt. Spółdzielnia na dzień dzisiejszy nie świadczy dla nas żadnych usług
    oraz nie korzystamy z ich pomocy, mimo iż płacimy na fundusz remontowy.
    Wszystko robimy sami. 1/3 kwoty jaką płacimy idzie na podatek od
    nieruchomości, reszta trawia do spółdzielni na jej potrzeby.
    Czy jest jakiś zapis w ustawie o spółdzielczości mówiący o tych opłatach po
    uzyskaniu prawa odrębnej własności?
    Dla mnie to jest tak , że Kowalski sprzedaje Nowakowi lokal, ale pod warunkiem
    że będzie miesięcznie otrzymywał umówioną kwotę pieniędzy na życie.