  • 11. Data: 2011-11-28 20:58:29
    Temat: Re: Nowe prawo spadkowe?
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2011-11-28 21:41, Kris_Poland pisze:

    > niemozliwe? skoro odrzucilem, to przeciez dzieci pelno letnia badz nie
    > jaki maja w tym udzial ?

    Skoro odrzuciłeś to jakbyś nie dożył - Twoja część przechodzi na Twoich
    spadkobierców, choć rzeczywiście wiek ma swoje znaczenie - w przypadku
    małoletnich dzieci sprawa otrze się zapewne o sąd rodzinny.

    > czyli jak ponizej ?
    > a co w przypadku gdy mieszkanie jest przepisane na 2 osoby
    > jedna jest zadluzona i umierA?

    Solidarna odpowiedzialność spadkobierców zmarłego i żyjącego?
    Chyba zbyt mało szczegółów i zbyt dużo możliwych kombinacji... :(

    --
    spp

  • 12. Data: 2011-11-28 20:59:23
    Od: "Proste Prawo" <p...@g...pl>

    Dnia 28-11-2011 o 21:41:55 Kris_Poland <n...@w...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "spp" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    > niemozliwe?

    A jednak.

    Art. 1020 k.c.
    Spadkobierca, który spadek odrzucił, zostaje wyłączony od dziedziczenia,
    tak jakby
    nie dożył otwarcia spadku

    > skoro odrzucilem, to przeciez dzieci pelno letnia badz nie
    > jaki maja w tym udzial ?

    Ano taki, że:

    Art. 931.
    § 1. W pierwszej kolejności powołane są z ustawy do spadku dzieci
    spadkodawcy
    oraz jego małżonek; dziedziczą oni w częściach równych. Jednakże część
    przypadająca małżonkowi nie może być mniejsza niż jedna czwarta całości
    spadku.
    § 2. Jeżeli dziecko spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział
    spadkowy,
    który by mu przypadał, przypada jego dzieciom w częściach równych.
    Przepis ten stosuje się odpowiednio do dalszych zstępnych.

    > czyli jak ponizej ?
    > a co w przypadku gdy mieszkanie jest przepisane na 2 osoby
    > jedna jest zadluzona i umierA?

    "Przepisane" - to znaczy że jak i co?
    To nie jest termin ustawowy, tak się tylko mówi potocznie, ale nie jestem
    pewny, w jakim znaczeniu użyłeś.

    Jeśli mieszkanie jest własnością dwóch osób, z których jedna schodzi
    zaciągając wcześniej długi, to sytuacja jest taka, że:
    1. jeśli właściciele byli małżeństwem, to ustaje małżeńska wspólność
    majątkowa,
    2. do spadku należy to, co należało do spadkodawcy - czyli udział we
    własności mieszkania i długi,
    3. udział we własności mieszkania (należący do spadkodawcy przed
    śmiercią), jak i zobowiązania (ciążące na spadkodawcy) przechodzą na
    spadkobierców - co do zasady.

    Teraz przeczytaj, co napisałem i zadaj kolejne pytania. Myślę, że lepiej
    analizować sytuację krok po kroku.

    pozdrawiam

    http://prosteprawo.blogspot.com

  • 13. Data: 2011-11-28 21:02:10
    Od: "Proste Prawo" <p...@g...pl>

    Dnia 28-11-2011 o 21:58:29 spp <s...@g...pl> napisał(a):

    > W dniu 2011-11-28 21:41, Kris_Poland pisze:
    >

    > Solidarna odpowiedzialność spadkobierców zmarłego i żyjącego?
    > Chyba zbyt mało szczegółów i zbyt dużo możliwych kombinacji... :(

    No właśnie, przydałby się bardziej precyzyjny opis. Ja z pytania
    zrozumiałem, że prawo własności należy do dwóch osób, jedna umiera, ale
    długi ciążyły tylko na tabularnym, nie żyjącym współwłaścicielu lokalu.

  • 14. Data: 2011-11-28 21:04:04
    Od: "Proste Prawo" <p...@g...pl>

    Dnia 28-11-2011 o 00:02:56 Kris_Poland <n...@w...pl> napisał(a):

    > ponoc cos nowego wyszlo?
    > jak to wyglada w przypadku zadluzenia kredytami i zgony pozyczkobiorcy
    > na ta osobe jest przepisane mieszkanie, czy mozna przejac samo
    > mieszkanie w spadku ?
    > czy spisanie testamentu wyklucza prawo spadkowe?

    a tak w ogóle ogóle...

    pytasz w związku z jakąś hipotetyczną sytuacją, która może się zdarzyć jak
    ktoś zejdzie, czy już się stało?

  • 15. Data: 2011-11-28 21:08:38
    Od: "Proste Prawo" <p...@g...pl>

    Dnia 28-11-2011 o 01:58:53 witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

    > nie

    na tak postawione pytanie nie można było odpowiedzieć bardziej rzeczowo,
    można było ew złośliwości dodać :)

    zasady dziedziczenia (czyli kto przed kim i w jakiej wysokości) mogą
    wynikać albo z Kodeksu cywilnego (to jest tzw dziedziczenie ustawowe),
    albo z testamentu

    "prawo spadkowe" to przepisy w k.c., które opisują zasady dziedziczenia,
    wymagania dla testamentu, uprawnienia i obowiązku spadkobierców

    testamen nie "wyklucza" prawa spadkowego, ale może inaczej określić zasady
    dziedziczenia, niż przewiduje to ogólna regulacja z Kodeksu cywilnego

  • 16. Data: 2011-11-28 21:46:33
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Kris_Poland wrote:

    > ponoc cos nowego wyszlo?

    A Ty nie jesteś czasem jakimś klonem Tristana?

  • 17. Data: 2011-11-29 00:15:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Nov 2011, Kris_Poland wrote:

    > Użytkownik "spp" <s...@g...pl> napisał

    > niemozliwe?

    Możliwe.

    > skoro odrzucilem, to przeciez dzieci pelno letnia badz nie
    > jaki maja w tym udzial ?

    Twój.
    Tyle, że jeśli niepełnoletnie, to z mocy przepisu spadek przypada
    im (oraz wszystkim którzy nie złożyli oświadczenia AFAIR) w wersji
    "z dobrodziejstwem", więc przed dopłacaniem do spadku są chronione.
    Ale koszt zrobienia spisu powstaje.

    > czyli jak ponizej ?
    > a co w przypadku gdy mieszkanie jest przepisane na 2 osoby
    > jedna jest zadluzona i umierA?

    Napisz jaśniej - umiera rozpatrywany spadkobierca czy spadkodawca?
    W obu przypadkach "normalnie" - współudział jest obciążony
    długiem, *ten* współudział. Z jednej strony, drugi współwłaściciel
    ma pewien kłopot, z drugiej - ma większe szanse na "tańsze"
    wykupienie ew. części udziałów.

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2011-11-29 10:11:49
    Od: "Nixe" <n...@n...pl>

    "spp" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Ale wiesz, że odrzucając spadek przerzucić te problemy możesz ... na
    > własne dzieci?

    Które też mogą spadek odrzucić, więc problem znika.

    N.

  • 19. Data: 2011-11-29 10:26:16
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (29.11.2011 11:11), Nixe wrote:
    > "spp" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Które też mogą spadek odrzucić, więc problem znika.

    Jeżeli sa pełnoletnie. Ale wtedy mogą mieć swoje niepełnoletnie dzieci i
    problem wcale nie znika :).

    p. m.

  • 20. Data: 2011-11-29 10:51:27
    Od: "Nixe" <n...@n...pl>

    > Jeżeli sa pełnoletnie.

    A jeśli nie, to decydują za nie rodzice.

    N.