  • 1. Data: 2007-02-28 07:27:41
    Temat: Nowa gra web'owa a prawa autorskie...
    Od: "Gabcia85" <g...@i...pl>

    Witam,
    Od prawie roku tworze gre internetową wzorowaną na ogame.pl, projekt
    jest juz prawie na ukonczeniu, a moje pytanie dotyczy praw autorskich.
    Napisalam na forum ogame ze robie gre bardzo podobna tzn. jednostki,
    budynki i mechanika jest identyczna, z tym ze dodalam 2x wiecej
    budynkow, technologi itp. Jednym slowem umiescilam w swoim projekcie
    wszystko to co ma ogame i zwielokrotnilam przynajmniej 2x ilosc
    elementow. Czy to moze byc naruszeniem praw autorskich?
    Zakladam ze nie korzystam ani z opisow, wzorow, grafiki itp. ze
    wzorowanego projektu.
    Poprostu jak mieli jednostke typu lekki mysliwiec to ja dodalam lekki
    mysliwiec i ciezki mysliwiec:)

    Wiele osob z forum zarzuca mi to ze skopiowalam istniejaca gre i
    dodalam swoje nowe pomysly.
    Tak sie zastanawiam nad tym przeciez ebay.com i allegro.pl to sa 2
    identyczne strony www o tej samej tematyce i nawet menu maja
    identycznie dzialajace, jednak nikt nie mowi tu o tym ze zrobili
    plagiat.
    Ta sama polityke prowadzi microsoft: przeciez oni kopiuja wiele
    pomyslow innych firm i robia swoje, chodzby java microsoftowa albo
    prosze wpisac w google "microsoft firefox", tak ,tak. Microsoft zrobil
    swojego firefoxa i nawet logo maja identyczne.
    Jesli ktos bylby w stanie mi wytlumaczyc fachowo jak bardzo moge sie
    posunac z wykorzystywaniem pomyslow z gry na ktorej sie wzoruje tak
    zeby nie miec problemow z prawem to bardzo bym byla wdzieczna.
    Gabcia

    P.S. Mam zamiar zarabiac na projekcie.

  • 2. Data: 2007-02-28 08:16:12
    Temat: Re: Nowa gra web'owa a prawa autorskie...
    Od: "jerry" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Gabcia85" <g...@i...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
    >Ta sama polityke prowadzi microsoft: przeciez oni kopiuja wiele
    >pomyslow innych firm i robia swoje, chodzby java microsoftowa albo
    To ze MS cos robi nie znaczy ze to zgodne z prawem :)
    jest na to wiele przykladow chociazby wymieniona java ktorej nakazano
    usuniecie z systemu...

    >prosze wpisac w google "microsoft firefox", tak ,tak. Microsoft zrobil
    >swojego firefoxa i nawet logo maja identyczne.
    Hehe, albo nie masz poczucia humoru albo twoj angielski kuleje troche,
    to taki zart jest jakby wygladal firefox z MS :)

    >Jesli ktos bylby w stanie mi wytlumaczyc fachowo jak bardzo moge sie
    >posunac z wykorzystywaniem pomyslow z gry na ktorej sie wzoruje tak
    >zeby nie miec problemow z prawem to bardzo bym byla wdzieczna.
    Niestety na to pytanie nie odpowiem, bo nie wiem

    >P.S. Mam zamiar zarabiac na projekcie.
    P.S. Nie szukasz moze wspolnika ktory by zapewnil serwer i reklame? :)
    moj mail to jerry (at) esemeski [kropka] com

  • 3. Data: 2007-02-28 08:23:08
    Od: "Gabcia85" <g...@i...pl>

    > Hehe, albo nie masz poczucia humoru albo twoj angielski kuleje troche,
    > to taki zart jest jakby wygladal firefox z MS :)
    Szczerze, to tylko slyszalem o tym, na tym opiera sie moja wiedza...

    >P.S. Nie szukasz moze wspolnika ktory by zapewnil serwer i reklame? :)
    No tak to bedzie mi porzebne, narazie uzywamy Hamachi do testowania
    gierki, musze dokonczyc jeszcze system walki i projekt rusza, wiec
    moze skontaktuje sie z tobą, ale jak bedzie projekt ukonczony.

  • 4. Data: 2007-02-28 09:29:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 28.02.2007 Gabcia85 <g...@i...pl> napisał/a:
    > Jesli ktos bylby w stanie mi wytlumaczyc fachowo jak bardzo moge sie
    > posunac z wykorzystywaniem pomyslow z gry na ktorej sie wzoruje tak
    > zeby nie miec problemow z prawem to bardzo bym byla wdzieczna.

    Czy fabuła gry jest taka sama i jak bardzo jest rozbudowana?

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2007-02-28 11:12:28
    Od: Radoslaw Korzeniewski <r...@g...com>

    Gabcia85 napisał(a):
> [...]

    > mysliwiec i ciezki mysliwiec:)
    >
    > Wiele osob z forum zarzuca mi to ze skopiowalam istniejaca gre i

    Z powyższego opisu wynika że jednak nie _skopiowałaś_ gry ale wyłącznie
    pomysł. Pomysły nie podlegają ochronie autorskiej, co najwyżej jeśli
    noszą znamiona wynalazku to mogą być opatentowane.
    Osobiście uważam że pomysł na grę nie może być wynalazkiem więc nie może
    zostać opatentowany.
    Pozostaje jednak kwestia jak mocno oparłaś się na oryginalnej grze a jak
    dużo było Twojej inwencji. Jeśli nie widzimy obu gier to trudno jest tu
    wyrokować.

> [...]
    > identyczne strony www o tej samej tematyce i nawet menu maja
    > identycznie dzialajace, jednak nikt nie mowi tu o tym ze zrobili

    O to właśnie chodzi, oba serwisy opierają się na tym samym pomyśle
    jednak wprowadziły go w życie w całkowicie odmienny sposób.

> [...]
    > posunac z wykorzystywaniem pomyslow z gry na ktorej sie wzoruje tak
    > zeby nie miec problemow z prawem to bardzo bym byla wdzieczna.

    Z tym MSFirefoxem to przecież był żart.

    A na poważnie, to od oceny sądu zależy czy dany produkt jest nazbyt
    podobny do oryginału i przez to narusza prawa autorskie czy jest
    stworzony wyłącznie na bazie ogólnego pomysłu i w związku z tym sam
    stanowi oddzielny utwór. Jeśli weźmiesz sobie jakąś książkę i
    pozamieniasz wyłącznie imiona bohaterów to naruszasz prawa autorskie,
    jeśli natomiast sama napisała byś np. horror to już praw autorskich nie
    łamiesz (w uogólnieniu).

    > Gabcia
    >
    > P.S. Mam zamiar zarabiac na projekcie.

    A to może co najwyżej wpływać na wysokość kary :)

    pozdr

    Radek

  • 6. Data: 2007-02-28 11:15:24
    Od: "Gabcia85" <g...@i...pl>

    On 28 Lut, 10:29, Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> wrote:

    > Czy fabuła gry jest taka sama i jak bardzo jest rozbudowana?
    >
    > --
    > Marcin

    Moze przedstawie to na detalach.
    Fabula jest identyczna tzn. zakladamy konto i na początku mamy troche
    surowcow i zaczynamy budowac budynki, potem rozwijamy technologie i
    wysylamy okrety przeciwko innym graczom. to tak w skrocie.
    W uni sprawa wyglada tak: wiekszosc rzeczy co jest w ogame jest w uni,
    tzn jak mamy kopalnie metalu to w uni jest identycznie, no bo wkoncu
    jak mam zmienic kopalnie metalu? na hute metalu?
    W ogame sa 3 surowce : metal,krysztal, deuter w uni sa 2 dodatkowe
    złoto i naquadah.
    W Ogame sa jednostki typu lekki mysliwiec, niszczyciel itp. w uni jest
    2x wiecej jednostek np. pancerniki, super pancerniki, lotniskowce itp.
    glownie podobne są te podstawowe rzeczy czyli surowce, nazwy budynkow,
    technologii i ich funkcjonalnosc, no ale ja wychdoze z zalozenia ze
    technologia szpiegowska, czy lekki mysliwiec jako uniwersalna nazwa
    nie jest ich wlasnoscia intelektualna (chyba ze sie myle).
    Podobna jest rowniez cala obsluga gry, tj podglad planety, zarzadzanie
    produkcja, rozwoj planety, wysylanie floty itp.
    Roznice:
    W ogame cala zabawa polega na rozwinieciu sie i atakowaniu graczy w
    celu zlupienia jego surowcow: w uni mozna dodatkowo przeprowadzac
    inwazje na czyjeś planety w celu jej zdobycia.
    Jest budynek akademia gdzie mozna szkolic komandorow ktorzy jako
    dowodcy floty po bitwie zyskuja doswiadczenie i dzieki niemu mozna
    podnosic ich umiejetnosci, przez co w grze ludzie beda latac
    komandorami glownie.
    W ogame punktem kulminacyjnym bylo wybudowanie ksiezyca, w uni nie ma
    czegos takiego, natomiast jest mozliwosc wybudowania forecy orbitalnej
    i dzieki niej rozwoj pewnych unikatowych technologii.
    Dodatkowo sa mozliwe takie dodatki jak platna protekcja, wypowiadanie
    oficjalnie wojen itp. czego nie ma w ogame.
    Wiec podobienstwo polega identycznej mechanice gry tj. rozbuduj sie i
    atakuj graczy, oraz na nazwach i funkcjonalnosci budynkow, natomiast
    uni wprowadza wiele rzeczy ktore roznia sie od ogame.

  • 7. Data: 2007-02-28 12:14:37
    Od: "Gabcia85" <g...@i...pl>

    http://img219.imageshack.us/img219/6317/unidefkm1.jp
    http://img214.imageshack.us/img214/7656/ogamegalcg6.
    jpg
    http://img341.imageshack.us/img341/3042/unigalfd9.jp
    http://img99.imageshack.us/img99/6151/ogameprodbk5.j
    pg
    http://img99.imageshack.us/img99/3708/uniprodmv6.jpg
    http://img86.imageshack.us/img86/4724/ogametechhx9.j
    pg
    http://img120.imageshack.us/img120/691/unitechpj8.jp

    Witam,
    Powyzej macie linki do screenow z ogame i uni dla porownania na ile
    projekt aktualnie wyglada.
    Jesli nazbyt podobny jest do ogame i uwazanie co musze zmienic to
    bardzo prosze o uwagi jakie rzeczy sa niedopuszczalne.
    Jednak w sumie interfejs graficzny bedzie jednak zmieniany, gdyz mam
    zamiar
    zatrudnic grafika do zrobienia calego UI.

    Moze opisze w detalach jakie sa podobienstwa.
    Gra bazuje na tej samej zasadzie: zakladamy konto, dostajemy x
    surowcow na poczatku i
    budujemy infrastrukture, technologie i wysylamy flote na przeciniwkow.
    to tak w skrocie.
    W szczegolach to wyglada tak:
    W ogame sa 3 surowce: metal,krysztal, deuteru: w uni sa 2 dodatkowe
    zloto i naquadah.
    Budynki typu: kopalnia metalu, fabryka robotow rowniez sa w uni, +
    drugie tyle co fabryka klonow itp.
    To samo tyczy sie technologi, okretow wojennych obrony.
    Bardzo podobna, a w sumie taka sama jest forma zarzadzania gra, tj.
    mamy podglad planety z widoczkiem na nia
    z kosmosu to w uni jest to samo + widok z powierzchni, zarzadznei
    produkcja, budownie itp jest identyczne.
    W sumie mozna by zmienic na fazie projektowanie grafiki jeszcze uklad
    strony.
    No na tym sie konczy zabaawa.
    Natomiast gra rozszerza wiele rzeczy typu: mozliwosc przejmowania
    planet przeciwnika, podpisywanie traktatow,
    platna protekcja, komandorzy ktorzy zdobywaja doswiadcznenie.

    Jednym slowem universum w swojej koncepcji ma to samo co ogame +
    drugie tyle rzeczy w kazdej dziedzinie.
    Mechanika gry natomiast sie niwiele rozni od oryginalu.

    A prosze mi powiedziec czy uklad strony i sposob np. prezentacji
    roznych elementow moze byc objety prawami autorskimi?
    tzn jesli ja zrobie sobie np. klona wirtualnej polski, jesli mam
    identyczny uklad strony co oni, to czy to jest plagiat i moge byc
    posadzony o naruszenie
    ich praw autorskich?
    Czy to ze zrobili sobie stronke o pewnym ukladzie to jest to juz ich
    wlasnosc intelektualna?

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2007-02-28 12:16:23
    Od: "Gabcia85" <g...@i...pl>

    Wybaczcie za podwojny list ale napisalam odpowiedz i wywalilo mi
    komunikat ze nie mozna bylo dodac postu, a gdy bapisalam 2gi raz nagle
    stary sie pojawil, nie wiem dlaczego.

  • 9. Data: 2007-02-28 12:18:03
    Od: "Gabcia85" <g...@i...pl>

    I jeszcze pare screenow:
    [img]http://img410.imageshack.us/my.php?image=ogamep
    lanethu7.jpg[/
    img]
    [img]http://img120.imageshack.us/my.php?image=unipla
    netfx2.jpg[/img]
    [img]http://img120.imageshack.us/img120/8084/ogamebu
    dynkizz0.jpg[/img]
    [img]http://img206.imageshack.us/img206/3928/unibudy
    nkiiu1.jpg[/img]

  • 10. Data: 2007-02-28 16:55:11
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 28-02-2007 o 12:15:24 Gabcia85 <g...@i...pl> napisał(a):

    > Moze przedstawie to na detalach.
    > Fabula jest identyczna tzn. zakladamy konto i na początku mamy troche
    > surowcow i zaczynamy budowac budynki, potem rozwijamy technologie i
    > [itd]

    Z tego co tu czytam to jedyne co zostalo skopiowane to pomysl. Pomysly nie
    podlegaja prawu autorskiemu. Mozna ew. sprawdzic czy cos z ogame nie
    zostalo opatentowane. BTW: to co opisujesz to 'koncepcja gry' a nie fabula.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.