  • 1. Data: 2006-07-10 10:47:11
    Temat: Niezgodność towaru z umową?
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Mam taki problem, na razie teoretyczny.
    Jest karta graficzna do komputera. Wiadomo, że zdarzają się
    elementy nie współpracujące ze sobą. I tak na moim komputerze
    karta działa w sposób uniemożliwiający używanie kompa. Oddaję do
    sklepu, który ma też serwis, a tam stwierdzają, że u nich działa.
    Oczywiście serwis ma 100% rację. U nich działa. Oczywiście
    producent karty nie napisał, że w jakiejś konfiguracji może źle
    działać, bo tego nie da się z góry sprawdzić na milionie
    permutacji sprzętowych.

    Czy jest to towar niezgodny z umową, czy nie?

    Zbyszek
    PGP key: 0xA10BD502
    Ale jak możesz strzelać do kobiet i dzieci?!
    Łatwo - wolniej uciekają (C) by S.C.

  • 2. Data: 2006-07-10 10:51:33
    Temat: Re: Niezgodność towaru z umową?
    Od: "gasper" <g...@p...comp>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Czy jest to towar niezgodny z umową, czy nie?
    no jak karta działa i jest ten model, który miał być to tak

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-07-10 11:07:22
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Zbynek Ltd. napisał(a):

    [...]

    > Czy jest to towar niezgodny z umową, czy nie?

    Niezgodny z Umową byłby wtedy, kiedy sprzedawca/producent karty
    zapewnił, że w tej akurat konfguracji karta będzie działać. Zauważ, że
    problem można odwrócić, bo jeżeli karta firmy X nie działa z płytą
    firmy Y to, teoretycznie być może jest to wina producenta płyty a nie
    producenta karty. Najlepszym wyjściem jest IMO zastosowanie strategii
    polegającej na "myśleniu przed" i poczytanie list kompatybilności
    przed podjęciem decyzji o zakupie takiego a takiego podzespołu ;)

    j.

    --
    To nie ja głosowałem na PiS.
    http://tinyurl.com/dpuad /kto pierwszy kliknie ten głupi :P/

  • 4. Data: 2006-07-10 11:08:43
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    gasper napisał(a) :

    > Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:e8tb8p$ass$1@opal.futuro.pl...

    > no jak karta działa i jest ten model, który miał być to tak

    No ale zaraz... działa, ale w serwisie. I pewnie na 90%
    komputerów. A u mnie nie.
    Mi się wydaje, że towar jest zgodny z umową, chociaż
    niekoniecznie zgodny ze sprawiedliwością :-)

  • 5. Data: 2006-07-10 12:18:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Zbynek Ltd. [###s...@p...onet.pl.###] napisał:

    O ile w dokumentacji do karty nie zaznaczono, że karta nie działa
    akurat w Twojej konfiguracji to należy domniemać, że powinna działać
    we wszystkich. A zatem w tym zakresie karta jest niezgodna z umową.
    Kupując kartę graficzną, na której nie ma zastrzeżenia, że nie będzie
    działać akurat w takiej konfiguracji masz prawo oczekiwać, że będzie.

  • 6. Data: 2006-07-10 12:23:57
    Od: "gasper" <g...@p...comp>

    > O ile w dokumentacji do karty nie zaznaczono, że karta nie działa
    > akurat w Twojej konfiguracji to należy domniemać, że powinna działać
    > we wszystkich.

    kupuje jakąś część do auta - w dokumentacji nie napisali, że nie będzie działać
    w mojej marce - należy domniemywać, że wszędzie powinien działać zdrowy rozsądek

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2006-07-10 12:48:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    gasper [###g...@p...comp.###] napisał:
> [...]
    będzie
    > działać w mojej marce - należy domniemywać, że wszędzie powinien

    Wiesz, jak ja kupuję część do samochodu, to zazwyczaj mówię, do jakiej
    marki jest samochodu. Co więcej część do samochodu może pasować da
    jakiegoś tam numeru VIN, a od kolejnego jest inna. I producenci to
    piszą na pudełku.

    Jakbyś chciał samochód dostosować analogią do sytuacji tej karty, to
    musiał byś rozważyć sytuację, że części kupiłeś do właściwego modelu i
    właściwej marki, ale się okazało, że akurat w tym jednym konkretnym
    egzemplarzu samochodu ona nie pasuje.

    W wypadku części do PC-tów obowiązują jakieś tam standardy. Karta
    grafiki do PC-ta ma pasować do PC-ta. Każdego, chyba, ze napisano co
    innego.

  • 8. Data: 2006-07-10 13:04:41
    Od: Tomek <t...@w...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > W wypadku części do PC-tów obowiązują jakieś tam standardy. Karta
    > grafiki do PC-ta ma pasować do PC-ta. Każdego, chyba, ze napisano co
    > innego.

    A skąd wiesz, że to karta jest winna, a PC-cet cacy? Skąd wiesz, że
    zestaw części elektronicznych do którego podłączono sprzedaną kartę jest
    PC-tem? Skąd wiesz, że tenże zestaw spełnia wymagania stawiane
    standardem komputerów klasy PC? A jeśli nie spełnia tenże zestaw norm,
    to karta jak najbardziej ma prawo nie działać i trudno tu mówić o
    odpowiedzialności sprzedawcy / producenta.

    I, AFAIK, ciężar dowodowy spoczywa na tym, kto chce osiągnąć jakieś
    skutki prawne. Tak więc w przedstawionej sytuacji wyglądało to tak:
    1. Klient twierdzi, że karta nie działa na jego komputerze, w związku z
    tym oczekuje zwrotu gotówki.
    2. Sklep udowadnia, że na innych komputerach klasy PC karta pracuje
    poprawnie, tak więc można domniemywać, że problem wynika z niepoprawnej
    konfiguracji komputera klienta.
    3. ... teraz ruch klienta... musiałby udowodnić, że jego komputer
    spełnia normy, a karta nie działa, bądź też udowodnić, że karta nie
    działa na jakimś urządzeniu, które spełnia normy przewidziane dla kart
    graficznych. Ze względu na trudność i koszty takiej operacji -
    zdecydowanie nieopłacalne.

    Tak więc IMHO klientowi nie przysługuje prawo do zwrotu towaru. IANAL

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2006-07-10 13:34:09
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    [...]

    > W wypadku części do PC-tów obowiązują jakieś tam standardy. Karta
    > grafiki do PC-ta ma pasować do PC-ta. Każdego, chyba, ze napisano co
    > innego.

    Pewnie dlatego kart tzw no-name w wersji BOX nie kupisz ;) A jak kupisz
    firmowego BOX-a to pewnie bedzie zawsze dzialal ;)))

    j.

  • 10. Data: 2006-07-10 13:55:58
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Tomek napisał(a) :
    > A skąd wiesz, że to karta jest winna, a PC-cet cacy?

    Otóż to.

    > Skąd wiesz, że tenże zestaw spełnia wymagania stawiane
    > standardem komputerów klasy PC?

    Właśnie.

> [...]
    > 2. Sklep udowadnia, że na innych komputerach klasy PC karta pracuje
    > poprawnie, tak więc można domniemywać, że problem wynika z niepoprawnej

    Lub sklepu. W zasadzie szanujący się sprzedawca powinien przyjąć
    kartę. Sprzedawca na ogół ma świadomość, że klient może mówić
    prawdę. Ja akurat spotykałem się z przyjmowaniem zwrotu.
    Chociaż w przypadku zaognienia się konfliktu, to jest tak jak
    piszesz. Klient musiałby udowodnić, że wszystkie jego podzespoły
    osobno i razem złożone spełniają normy.