  • 1. Data: 2005-06-21 22:48:30
    Temat: Niesforny architekt - jak wyegzekwować wykonanie pracy?
    Od: "jh" <j...@r...kielce.com.pl>

    Jest na etapie przygotowywania dokumentów do budowy domku. Geodeta, który
    świetne wywiązał się ze zleconej pracy polecił mi swojego znajomego
    architekta, jako osobę kompetentną i rzetelną, która może adaptować mi
    projekt do działki. Projekt kupiony przeze mnie w niezależnej firmie. W
    styczniu spotkałem się z tym architektem, w obecności żony na działce, gdzie
    obejrzał projekt, działkę, ustaliliśmy kwotę i zakres prac: jednoznacznie
    określiłem, że chcę "komplet dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku o
    pozwolenie na budowę". Czyli bez wyszczególniania, że ma być projekt
    zbiornika śćiekowego, projekt sanitarny itd. Nie wiem i chyba nie muszę
    wiedzieć, co wchodzi w skład, jeżeli to ma być komplet, który zaakceptuje
    urząd. Wszystko stanęło na umowie "ustnej", niestety nie pisanej. Aczkolwiek
    zasady były na tyle jednoznaczne i proste, plus protekcja znajomego, że nie
    przewidywałem kłopotów. Kilkanaście dni temu po wielu miesiącach walk z tym
    człowiekiem o wykonanie pracy wreszcie odebrałem dokumenty (pomijam, iż
    chciał mnie oszukać na kwotę kosztorysu, która była poza tą umową) i
    zaniosłem do urzędu. Pracownik sprawdzający dokumentację znalazł kilka
    drobnych niedociągnięć, braku podpisu, pieczątki, linijki tekstu
    wyjaśniającego jakiś szczegół itd. Nie doszukał się również projektu wjazdu
    na działkę. Wróciłem więc do architekta, zostawiłem dokumenty do poprawy, a
    ten mi następnego dnia na to, że koszty tego projektu to teraz muszę sam
    sobie pokryć. Przy czym chamsko i ordynarnie wykrzykuje coś do telefonu, że
    on się na to nie umawiał. Ze wszelkich mi znanych źródeł dowiedziałem się,
    że "komplet" to komplet i architekt wie/powinien wiedzieć, że projekt wjazdu
    jest integralną częścią tej dokumentacji. Na moją prośbe ów geodeta, który
    go polecił rozmawiał z nim i ten przyznał mu się, że przeczył zmianęw
    przepisach, że taki projekt powinien również dostarczyć. Natomiast do mnie
    idzie w zaparte, że on tego nie zrobi. Partacz nawet nie oddzwania, nie
    odpisuje na SMSy. W jaki sposób mogę dochodzić swoich praw?

    Pozdrawiam,
    Jacek

  • 2. Data: 2005-06-22 08:30:27
    Od: "User of Internet" <u...@n...pl>

    he, he ... jaka zmiana w przepisach
    sprawa dostępności do drogi publicznej jest tak stara jak ustawa Prawo
    budowlane.
    jak facet mógł to przeoczyć? to jedno z fundamentalnych praw tej ustawy
    ale uwaga na przyszłość - takich umów nigdy nie umawia się na gębę

  • 3. Data: 2005-06-22 10:31:48
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    po cholere kupujesz gotowe projekty, zaden powazny projektant sie za
    adaptacje nie wezmie bo natyra sie jak cholera, musi zrobic prace
    porowywalna z calym projektem od zera, odpowiedzialnosc jest identyczna, a
    kasy mu nikt takiej za to nieda.
    Projekt typowy jest warty tyle co kartki na ktorych zostal wydrukowany, po
    adaptacji bez ktorej i tak nie da sie nic wybudowac calkowita
    odpowiedzialnosc z priojektanta typowki zostaje zdjeta na rzecz tego co
    adaptacje robil...
    To pozorna oszczednosc ktora potrafi sie zemscic..
    prawdopodobnie juz sie na Tobie msci.
    Zapewniam Cie ze zaden szanujacy sie projektant za grosze Ci tego porzadnie
    nie zrobi. Bo musialby wszystko zrobic niemal od nowa by wychwycic cudze
    bledy za ktore potem odpowiada.
    O wiele bardziej oplaca sie zrobic projekt od zera, wtedy sie postaraja, bo
    praca jest przyjemniejsza.

  • 4. Data: 2005-06-22 10:37:40
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    mowie powaznie:
    1. przy adaptacji nie da sie nie pomylic.. to normalne ze dokumentacja nie
    przechodzi za 1 razem.
    2. z dokumentow jakie mu dostarczyles on zrobil wszystko co mogl, zadnych
    projektow instalacji itp robic nie musial bo w urzedzie nie sa ptrzebne..
    urzednicy maja tendencje do nadinterpretowania przepisow i czasem cos im sie
    wydaje potrzebne a wcale nie jest, to ze nie dostarczyles mu wszystkich
    papierow to twoja wina i slusznie za dodatkowa prace powinienes doplacic

  • 5. Data: 2005-06-22 10:57:10
    Od: "Krzysztof Bajorek" <k...@w...plNOSPAM>

    Witam
    Niech pomyśle hm............... jesteś architektem ???
    Skoro "typówki" to takie kichy których nikt nie chce adaptowac to czemu są
    sprzedawane ???
    Przeciez jest tak że jedna pracownia wypuszca typówki to adaptuje je inna a
    jak ta inna wypuści typówke to zdarzy sie ze adaptuje to ta pierwsza ?? wiec
    moze wprowaszic zakaz przeróbek projektów ??? i od razu przywalic ceny
    zaporowe na przeróbki np 3* cena typowego projektu ?

    pozdr
    Krzysztof Bajorek

  • 6. Data: 2005-06-22 11:01:56
    Od: "User of Internet" <u...@n...pl>

    nie uważam, żeby stanowisko w sprawie zjazdu było nadinterpretacją przepisów
    przez urzędników

  • 7. Data: 2005-06-22 11:22:28
    Od: "jh" <j...@r...kielce.com.pl>

    Użytkownik "Robcio" <r...@i...pl> napisał w wiadomości

    > po cholere kupujesz gotowe projekty, zaden powazny projektant sie za
    > adaptacje nie wezmie bo natyra sie jak cholera

    Po pierwsze dlatego, że gotowy projekt mi się podobał. Zmiany w samym
    projekcie były niewielkie, nie wymagały nie wiadomo jakiej pracy. Po drugie
    wcale tego nie robi za małe pieniądze. Gotowy projekt kosztował mnie 1860
    zł, a sama tylko adaptacja projektu bez kosztorysu/zestawienia materiałowego
    to 2100 zł, przy czym wszelkie podania o wodę, prąd, koszt z tym związane
    pokryłem sam. Sądzę więc, że 2100 zł za tę pracę nie jest dużo. Może w Twoim
    regionie są inne ceny. Na tyle, co zorientowałem się w świętokrzyskiem to
    ceny za adaptację wahają się od 1500-2000 zł, w zależności od ilości
    wprowadzanych zmian. I projektanci podejmują się tego, bo zleceń na
    wykonanie projektu od zera jest niewiele.

    > 1. przy adaptacji nie da sie nie pomylic.. to normalne ze dokumentacja nie
    > przechodzi za 1 razem.

    Nie mam w tym wprawy, więc nie nie wiem. Aczkolwiek sam wykonuję wiele
    zleceń i nie bardzo wyobrażam sobie sytuację oddawania pracy nie
    sprawdzonej. Ktoś zlecając mi coś liczy na mój profesjonalizm i znajomość
    tematu, nie muszę z klienta wyciągać szczegółów mojej pracy, bo za
    niedociągnięcia odpowiadam sam - brakiem kolejnych zleceń, więc leży to w
    moim interesie, żeby komuś i sobie oszczędzić kolejnych wizyt "na
    poprawki"...

    > 2. z dokumentow jakie mu dostarczyles on zrobil wszystko co mogl, zadnych
    > projektow instalacji itp robic nie musial bo w urzedzie nie sa ptrzebne..

    A jednak...

> [...]
    > sie wydaje potrzebne a wcale nie jest, to ze nie dostarczyles mu
    > wszystkich papierow to twoja wina i slusznie za dodatkowa prace powinienes

    O tyle się nie zgadzam, że ów architekt pracuje w tym urzędzie jako
    projektant i z pewnością świadom jest tego, co jest wymagane. A z tego, co
    zdążyłem się zorientować to projekt wjazdu stanowi integralną część
    dokumentacji - przecież na działkę trzeba wjechać....

    Pozdrawiam,
    Jacek

  • 8. Data: 2005-06-22 12:26:09
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Bajorek" <k...@w...plNOSPAM> napisał w
    wiadomości news:d9bgg0$qn0$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Witam
    > Niech pomyśle hm............... jesteś architektem ???

    a jak ;))

    > Skoro "typówki" to takie kichy których nikt nie chce adaptowac to czemu są
    > sprzedawane ???

    wlasnie dlatego .. robi sie na nich duza kase, bo kazdy mysli ze to gotowy
    projekt :)
    to gowno w papierku bez zadnej mocy prawnej

> [...]
    > moze wprowaszic zakaz przeróbek projektów ??? i od razu przywalic ceny
    > zaporowe na przeróbki np 3* cena typowego projektu ?

    glupotki piszesz, nie slyszalem by pracowani robila adaptacje, tego nikt nie
    chce robic
    bo to sie nie oplaca
    Jak ktos juz zaplacil polowe tego co by zaplacil za caly projekt a potem
    okazuje sie ze i tak musi zaczynac od zero to bardzo ciezko rozmawiac z
    takim czlowiekiem

    Raz tylko robilem adaptacje dla kumpla za darmo bo mnie bardzo prosil ;)

  • 9. Data: 2005-06-23 06:48:24
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    > nie uważam, żeby stanowisko w sprawie zjazdu było nadinterpretacją
    przepisów
    > przez urzędników

    moze nie .. pislaem ogolnie
    ale kwestia wjazdu na dzialke zalezy od samej dzialki, arch mogl tego nie
    widziec, czasem wystarczy zaznaczyc tylko z ktorej strony jest ten wjazd

  • 10. Data: 2005-06-23 06:52:59
    Od: "jh" <j...@r...kielce.com.pl>

> [...]
    > widziec, czasem wystarczy zaznaczyc tylko z ktorej strony jest ten wjazd

    Widział :) Był na działce, dysktuował ze mną wjazd - bo tam jest słup, który
    przeszkadza - na wprost garażu, sam sugerował, gdzie będzie najlepiej.

    Ale reasumując - czy pozostaje mi tylko kancelaria prawna, która tym się
    zajmie?

    Jacek