  • 1. Data: 2005-07-02 14:46:09
    Temat: Nieściągalne alimenty
    Od: " meg" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam, czy w jakiś sposób można umorzyć alimenty ?
    Odbyła się rozprawa sądowa o "notoryczne uchylanie się", ale wyrok jest
    uniewinniający /zobowiązany nie pójdzie do więzienia/, dłużnik nie ma pracy
    i żadnych dochodów. Jest osobą bezdomną. Ma szanse na anulowanie długu ?

  • 2. Data: 2005-07-02 16:31:13
    Temat: Re: Nieściągalne alimenty
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik " meg" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    Dług się po prostu będzie przedawniał w miarę upływu czasu. Jeśli druga
    strona będzie czyniła wysiłki co pewien czas, by pieniądze odzyskać, to
    się nigdy nie przedawni.

  • 3. Data: 2005-07-02 18:48:58
    Od: " meg" <m...@W...gazeta.pl>

    > Dług się po prostu będzie przedawniał w miarę upływu czasu. Jeśli druga
    > strona będzie czyniła wysiłki co pewien czas, by pieniądze odzyskać, to
    > się nigdy nie przedawni.
    .
    Witam i dziękuję za posta :)
    Zapytam jeszcze o okres przedawnienia - ile lat ? Z tego, co wiem, dług jest
    dość "stary", ale czy sprawa sądowa nie przerwała biegu przedawnienia i
    będzie się to liczyć od dnia wydania wyroku ?
    Może można wnioskować o umorzenie - w odwołaniu od wyroku ? Są może podstawy
    prawne ?

    Zastanawiam się, czy dług zaistniały w grudniu 1998 roku, z okresem
    przedawnienia 5-cio letnim, w czasie trwania którego zmieniono przepisy na
    10-cio letnie, uległ przedawnieniu w grudniu 2003 roku, czy też
    nie ? /chodzi o ZUS/

  • 4. Data: 2005-07-02 21:54:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik " meg" <m...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    Zobowiązania wynikające z prawomocnych wyroków przedawniają się z
    upływem 10 lat. Ale wystarczy raz na 10 lat złożyć wniosek do komornika
    o ściągnięcie, by przerwać bieg przedawnienia. Co do zmiany okresu
    przedawnienia, to o ile przedawnienie nie nastąpiło, to trzeba by było
    zajrzeć do przepisów wprowadzających zmianę okresu przedawnienia. Tak
    powinna być recepta na to. nie mam tych przepisów pod ręką.

  • 5. Data: 2005-07-02 23:59:52
    Od: " meg" <m...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > zajrzeć do przepisów wprowadzających zmianę okresu przedawnienia. Tak
    > powinna być recepta na to. nie mam tych przepisów pod ręką.
    Bardzo dziękuję :)

    Mam jeszcze jedno pytanie - czy przyjęcie kogoś takiego, obciążonego sprawą
    o alimenty - do firmy, może mieć dla drugiej strony /wspólnik/ jakieś
    konsekwencje związane z egzekucją komorniczą ? Ta zadłuzona osoba szuka
    zajęcia,stąd moje pytanie :)
    Czy może komornik zająć mienie,którym - ramach firmy -rozporządza taka
    osoba -za jego zobowiązania alimentacyjne ?

  • 6. Data: 2005-07-03 00:25:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik " meg" <m...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    Komornik z tego co pamiętam ma prawo wypowiedzieć umowę spółki i zająć
    to, co przypada na takiego zadłużonego wspólnika. Mienia w spółce zająć
    nie może, dokąd stanowi ono własność spółki.

  • 7. Data: 2005-07-03 09:18:33
    Od: " meg" <m...@W...gazeta.pl>

    > Komornik z tego co pamiętam ma prawo wypowiedzieć umowę spółki i zająć
    > to, co przypada na takiego zadłużonego wspólnika. Mienia w spółce zająć
    > nie może, dokąd stanowi ono własność spółki.

    Witam, i dziękuję :)
    Jeśli w spółce ze strony zadłużonego wspólnika będzie tylko jego praca /nie
    ma majątku/, a ze strony drugiego - uzyczenie np. środka trwałego / auto lub
    maszyna / tej spółce - to, jeśli dobrze rozumiem - komornik nie ma prawa
    tego zająć ?
    Spółka byłaby na kartę podatkową, z udziałami - 20 % i 80 %. Czy
    takiemu "zajęciu" mogłyby podlegać n p. rachunki jeszcze nie zapłacone
    spółce przez zamawiającego ?

    Czy spółka może sie posługiwać tylko np. nazwą ? Czy muszą być na rachunkach
    i pieczątce także nazwiska wspólników ?

  • 8. Data: 2005-07-03 10:36:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    auto lub
    > maszyna / tej spółce - to, jeśli dobrze rozumiem - komornik nie ma

    Ale moze wypowiedzieć umowę. Wówczas już nie ma Twoje-moje. Połowa
    majatku spółki jest tamtego gościa ( czy jak pizesz niże 20% / 80%. I ta
    część może zostać zajęta pomimo tego, że wniusł ją wspólnik.

    > Spółka byłaby na kartę podatkową, z udziałami - 20 % i 80 %. Czy
    > takiemu "zajęciu" mogłyby podlegać n p. rachunki jeszcze nie zapłacone
    > spółce przez zamawiającego ?

    Tak. Wierzytelności mogą zostać zajęte. W odpowiedniej części.

    > Czy spółka może się posługiwać tylko np. nazwą ? Czy muszą być na
    rachunkach
    > i pieczątce także nazwiska wspólników ?

    Spółka osobowa prawa handlowego powinna zawierać nazwiska wspólników z
    tego co pamiętam. Ale zapytaj na pl.soc.prawo.podatki. Tam siedzą
    przedsiębiorcy, więc ktoś pewnie będzie wiedział, czy i w jaki sposób
    można ominąć ten obowiązek.

    Przy okazji przyszedł mi do głowy jeszcze jeden problem. Wypłata
    wynagrodzenia podlega w pewnej części ochronie prawa przed zajęciem.
    Wypłata dywidend ze spółki już nie. W konsekwencji komornik może
    zablokować w całości wypłatę czegokolwiek Twojemu wspólnikowi.

  • 9. Data: 2005-07-03 11:53:49
    Od: " meg" <m...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > Wypłata dywidend ze spółki już nie. W konsekwencji komornik może
    > zablokować w całości wypłatę czegokolwiek Twojemu wspólnikowi.

    ..
    Witam,
    niedobrze to wygląda... W przypadku spółki cywilnej byłoby to tylko
    wynagrodzenie. Jeśli spółka będzie na kartę podatkową i rachunki będą w
    formie gotówkowej /nie przelewy/, a ja wniosę do spółki wyłącznie swoją
    pracę / np. będę wykonywać część zleceń u siebie, na swojej maszynie /,nie
    wnosząc jej do spółki - czy ta sytuacja opisana przez Pana, będzie miała
    miejsce ? Mam na myśli wypowiedzenie spółki przez komornika i zajęcie moich
    nieruchomości...
    Czy - zakładając firmę na adres zameldowania tego wspólnika - mogę się
    ustrzec przed konsekwencjami komorniczymi ? Maszynę mam w miejsu mojego
    zamieszkania i zameldowania...

  • 10. Data: 2005-07-03 19:49:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Mam na myśli wypowiedzenie spółki przez komornika i zajęcie moich
    > nieruchomości...

    W tej sytuacji komornik po protu zajmie wierzytelności spółki względem
    Ciebie. O ile wynagrodzenie za pracę podlega ochronie, to należności już
    nie. W tym tkwi problem.

    > Czy - zakładając firmę na adres zameldowania tego wspólnika - mogę się
    > ustrzec przed konsekwencjami komorniczymi? Maszynę mam w miejsu mojego
    > zamieszkania i zameldowania...

    Wydaje mi się, że jedynym wyjściem, to byś nie wnosił do spółki tych
    maszyn, a jedynie spółce je użyczał. Ale generalnie zaczyna tracić sens
    całe przedsięwzięcie moim zdaniem