  • 1. Data: 2003-09-25 19:20:05
    Temat: Niepelnoletni i zlecenia
    Od: "Dariusz Szyłko" <s...@e...org>

    Witam!

    Mam takie pytanie, czy osoby nie pełnoletnie mogą wykonywać zlecenia ?
    Od ilu lat mogą juz przyjmować takie zlecenia ?
    Czy trzeba jakies pozwolenie opiekunów ?

    Pozdrawiam,
    Dariusz Szyłko

  • 2. Data: 2003-09-25 20:44:07
    Temat: Re: Niepelnoletni i zlecenia
    Od: "Marcin Olender" <d...@p...onet.pl>

    "Dariusz Szyłko" <s...@e...org> wrote in message

    > Witam!
    >
    > Mam takie pytanie, czy osoby nie pełnoletnie mogą wykonywać zlecenia ?

    Mogą.

    > Od ilu lat mogą juz przyjmować takie zlecenia ?

    Powiedziałbym, że od 13. No chyba, że to jest "drobne zlecenie życia
    codziennego". Np. skocz mi no dziecko po piwko! ;-)))

    > Czy trzeba jakies pozwolenie opiekunów ?

    No na wszelki wypadek należałoby się o nie postarać, choćby ex post.
    Przeczytaj sobie art. 17-22 Kodeksu cywilnego.

    > Pozdrawiam,

    Ej - to mój tekst! ;-))

    --
    Depi.

  • 3. Data: 2003-09-26 14:19:58
    Od: "Dariusz Szyłko" <s...@e...org>

    Tak, tylko ze doczytalem sie tam tylko tego, ze zatrudniony musi byc w wieku
    15-18 lat i zatrudnic mozna tylko jako przyuczenie do zawodu. A mi chodzi o
    zlecenia, umowe zlecenie lub umowa o dzielo... (btw. nie znam sie tak dobrze
    na prawie, czym sie rozni umowa zlecenie od umowy o dzielo ?)

    Pozdrawiam,
    Dariusz Szyłko

    P.S. Pozdrawiam to ja zawsze tez pisze :P

  • 4. Data: 2003-09-26 17:34:10
    Od: "Marcin Olender" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    dobrze
    > na prawie, czym sie rozni umowa zlecenie od umowy o dzielo ?)

    To Kodeks pracy. Ja mówie o cywilnym. Tam generalnie stoi, że osoba po
    ukonczeniu 13 lat może dokonywac czynności prawnych, ale pod pewnymi
    warunkami. Temat zreszta prosi się o grubszy artykuł, ale wybacz - dziś jest
    piątek i lecę zakręcic gdzieś nóżką :-)

    A - jakbys odpisywał _pod_ cytowanym i odpowiednio przyciętym postem to
    byłoby naprawde super :-)

    Pozdrawiam ( ale JA byłem pierwszy! ;-) )

    --
    Depi.

  • 5. Data: 2003-09-27 13:02:24
    Od: "Dariusz Szyłko" <s...@e...org>

    > To Kodeks pracy. Ja mówie o cywilnym. Tam generalnie stoi, że osoba po
    > ukonczeniu 13 lat może dokonywac czynności prawnych, ale pod pewnymi
    > warunkami.
    Doczytałem sie w Kodeksie cywilnym w tytule II Pokrewieństwo, Dział I
    Rodzice i dzieci, Rozdział I Pochodzenie dziecka, Art. 98 Paragraf 1 że:
    Rodzice są przedstawicielami ustawowymi dziecka pozostającego pod ich władzą
    rodzicielską. Jeżeli dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską obojga
    rodziców, każde z nich może działać samochodzielnie jako przestawiciel
    ustawowy dziecka.

    Czyli podpisując umowę o dzieło (dowiedziałem czym to się różni od umowy
    zlecenie) musze napisać ze zostaje ona zawarta pomiedzy ... (jak tutaj to
    sie nazywa ? pracodawca czy zleceniodawca ?) a [dane małoletniego]
    reprezentowanym przez [dane opiekuna] ?

    Teraz kolejna sprawa co z podatkiem ? kto je odprowadza ? Czy małoletni musi
    składać jakiś pit ?

    Do tego sprawa NIPu, z tego co się dowiedziałem to chyba każda osoba posiada
    NIP, ja też ? skąd mogę się dowiedzieć jaki mam nip ?

    > Temat zreszta prosi się o grubszy artykuł, ale wybacz - dziś jest
    > piątek i lecę zakręcic gdzieś nóżką :-)
    Szkoda, ze nie odpowiedz mi w weekend, może ktos inny też się na tym zna, a
    artykuł by się przydał.

    > A - jakbys odpisywał _pod_ cytowanym i odpowiednio przyciętym postem to
    > byłoby naprawde super :-)
    OK :)

    > Pozdrawiam ( ale JA byłem pierwszy! ;-) )
    Nie będe się spierał :P