  • 1. Data: 2003-12-25 18:03:43
    Temat: Niekorzystne rozporzadzanie majatkiem?
    Od: gulldarek<g...@x...pl>

    Witam!

    Sytuacja wyglada tak: osoba ubezwlasnowolniona nadala
    pelnomocnictwo do dysponowania kontem swojej corce, wierzac, ze ta
    bedzie oplacala rachunki i zapewniala jej posilki etc. Pelnomocnik nie
    wywiazal sie z tej "umowy", choc zadna umowa nie zostala
    sporzadzona, czym doprowadzil do ogromnego zadluzenia mieszkania
    i telefonu. Czy w takim wypadku mozna ta osobe oskarzyc, czy
    przestepstwo to jest scigane z urzedu i pod jakie paragrafy to
    podpada.

    Z gory dziekuje za odpowiedz.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2003-12-25 18:47:03
    Temat: Re: Niekorzystne rozporzadzanie majatkiem?
    Od: Dredd<...@...pl>

    Myślę że tu jest zbyt mało danych co dokładnie zrobiła owa osoba
    która zawiodła pokładane w niej zaufanie by odpowiedzieć na
    postawione pytanie

    Na marginesie: osoba ubezwłasnowolniona jest całkowicie czy
    częściowo, bo jak całkowicie to obawiam się że w ogóle nie mogła
    udzielić pełnomocnictwa.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-12-25 19:31:29
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "gulldarek" <g...@x...pl> napisał w
    wiadomości news:bsf8pv$c0l$1@flis.man.torun.pl

    > Sytuacja wyglada tak: osoba ubezwlasnowolniona nadala
    > pelnomocnictwo do dysponowania kontem swojej corce,

    Osoba nawet częściowo ubezwłasnowolniona nie
    może decydować w ważnych dla niej sprawach
    życiowych. Do nich zalicza się m.in. zarządzanie
    własnymi pieniędzmi_kontem. Uprawniony do
    tego jest opiekun prawny_kurator i to on powinien
    decydować - "co, za co i dlaczego"

> [...]
    > i telefonu. Czy w takim wypadku mozna ta osobe oskarzyc, czy
    > przestepstwo to jest scigane z urzedu i pod jakie paragrafy to

    A co z rocznymi sprawozdaniami składanymi przez
    opiekuna prawnego dla Sądu?. Przecież w tym
    sprawozdaniu w/w musi "zdać rachunek" z zarządu
    mieniem_majątkiem_dochodem osoby ubezwłasnowolnionej
    będącej pod jego_jej pieczą?.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "(...) Zobaczyłem wolno poruszającego się starszego pana o smutnej twarzy,

  • 4. Data: 2003-12-25 20:10:35
    Od: gulldarek<g...@x...pl>

    Pelnomocnictwo zostalo udzielone przed ubezwlasnowolnieniem osoby
    (jest calkowicie ubezwlasnowolniona), a co do osoby ktora zawiodla
    pokladane w niej nadzieje - nie jest ona jeszcze kuratorem.

    I o to chodzi. Osoba ta stara sie o zdobycie opieki prawnej nad
    ubezwlasnowolniona, lecz juz wczesniej nie potrafila zarzadzac kontem
    i sprawami ubezwlasnowolnionej. Mysle, ze to ma znaczenie dla sadu?
    Czy mam racje i czy mozna ta osobe oskarzyc? (wykorzystanie
    choroby Alzheimera do realizowania wlasnych celow kosztem
    zadluzenia mieszkania)...

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2003-12-25 20:35:56
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "gulldarek" <g...@x...pl> napisał
    w wiadomości news:bsfg7r$f5h$1@flis.man.torun.pl

    > Pelnomocnictwo zostalo udzielone przed ubezwlasnowolnieniem osoby
    > (jest calkowicie ubezwlasnowolniona), a co do osoby ktora zawiodla
    > pokladane w niej nadzieje - nie jest ona jeszcze kuratorem.

    A kto jest kuratorem?. Przecież osoby ubezwłasnowalniane
    nie są pozostawiane na pastwę losu i taka osoba *musi*
    mieć opiekuna prawnego.

> [...]
    > Czy mam racje i czy mozna ta osobe oskarzyc? (wykorzystanie
    > choroby Alzheimera do realizowania wlasnych celow kosztem

    A za co oskarżyć?. Przecież nie jest ustanowionym opiekunem
    który ma dbać o "interesy" osoby ubezwłasnowolnionej. Jest
    tylko pełnomocnikiem rachunku bankowego z których to
    pełnomocnictw w pełni korzystała. Pretensje można mieć do
    prawnie ustanowionego kuratora który nie wywiązywał się z
    nałożonych na niego *obowiązków* .

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Tanie wina są dobre gdyż są tanie i dobre."

  • 6. Data: 2003-12-25 21:10:52
    Od: gulldarek<g...@x...pl>

    Osoba ta nie ma do dzis ustanowionego opiekuna. Orzeczenie o
    ubezwlasnowolnieniu uprawomocnilo sie w czerwcu, a sprawa o
    wyznaczenie kuratora zaplanowana jest na luty...

    A czy w takim razie, jesli osoba ubezwlasnowolniona powierzyla opieke
    nad kontem w celu oplacania rachunkow gdy ona do tego nie ebdzie
    juz zdolna, a pelnomocnik sie nie wywiazal? To jest przeciez rodzaj
    umowy (ustna)?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2003-12-25 21:16:53
    Od: gulldarek<g...@x...pl>

    Chcialbym jeszcze zaznaczyc, ze ubezwlasnowolniona w chwili
    podpisywania pelnomocnictwa nie byla tego swiadoma (powod:
    choroba Alzheimera). Moze jest jakis paragraf na wykorzystanie
    niepelnosprawnosci i naiwnosci drugiej osoby celem korzysci
    majatkowych?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 8. Data: 2003-12-25 22:44:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > życiowych. Do nich zalicza się m.in. zarządzanie
    > własnymi pieniędzmi_kontem. Uprawniony do
    > tego jest opiekun prawny_kurator i to on powinien

    Sprzeciw! Osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych może bez
    zgody przedstawiciela ustawowego zawierać umowy należące do umów
    powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego.
    (art. 20 kc). Osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych może bez
    zgody przedstawiciela ustawowego rozporządzać swoim zarobkiem, chyba że
    sąd opiekuńczy z ważnych powodów inaczej postanowi. (art. 21) Tak więc
    jeśli na rachunku będą środki z jej zarobku, to może ona w ważny sposób
    rozporządzać tym mieniem.

    W praktyce zdarza się to nagminnie w Domach Pomocy Społecznej, gdzie
    środki finansowe pensjonariuszy są przechowywane na książeczkach
    oszczędnościowych. Część z pensjonariuszy jest ubezwłasnowolnionych, a
    jednak nikt nie ściąga opiekuna tylko po to, by wybrał 5 zł na papierosy.

> [...]
    > opiekuna prawnego dla Sądu?. Przecież w tym
    > sprawozdaniu w/w musi "zdać rachunek" z zarządu
    > mieniem_majątkiem_dochodem osoby ubezwłasnowolnionej

    Odnoszę wrażenie, że żadnych sprawozdań nie było. To było tylko
    pełnomocnictwo, a nie kuratela. Zresztą jak słusznie zauważyłeś
    pełnomocnictwo najprawdopodobniej nieważne. Najprawdopodobniej, bo nie
    wiemy, kiedy zostało ustanowione, mogło być w okresie, gdy osoba
    upoważniająca miała zdolność prawną. Z przepisów kodeksu nie wynika, by
    pełnomocnictwo w takim wypadku wygasało.

  • 9. Data: 2003-12-25 22:50:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    > i telefonu. Czy w takim wypadku mozna ta osobe oskarzyc, czy
    > przestepstwo to jest scigane z urzedu i pod jakie paragrafy to

    Jeśli to było zwykłe pełnomocnictwo do rachunku, to nie zobowiązuje ono
    upoważnionego do niczego. Odpowiedzialność karną ciotka mogła by ponieść,
    gdyby te pieniądze sprzeniewierzyła, czyli na przykład pobrała z rachunku
    i zawłaszczyła.

    Natomiast można rozważać odpowiedzialność wyznaczonego kuratora.
    Odpowiedzialność cywilną za nienależyte sprawowanie kurateli no i
    ewentualnie odpowiedzialność karną, ale to raczej nie za nieuregulowanie
    czynszu. Z przepisów wynika, że mógłby odpowiedzieć za porzucenie tej
    osoby o ile była nieporadna (art. 210 kk), co tożsame z
    ubezwłasnowolnieniem nie jest. Odpowiedzialność za doprowadzenie do
    niekorzystnego rozporządzenia mieniem mogła by wynikać, gdyby w jakiś
    sposób doszło do rozporządzenia tym mieniem. A ja wnoszę z postu, że
    problemem jest raczej brak jakiegokolwiek rozporządzenia. Moim zdaniem
    zarzutu z art. 286 nie da się w takim wypadku postawić.

  • 10. Data: 2003-12-25 22:52:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > choroba Alzheimera). Moze jest jakis paragraf na wykorzystanie
    > niepelnosprawnosci i naiwnosci drugiej osoby celem korzysci

    A w jaki sposób ciotka odniosła korzyść majątkową niepłacąc za mieszkanie?