  • 1. Data: 2004-02-11 08:48:40
    Temat: Nazwisko dziecka -ojca czy matki
    Od: Maria<m...@o...pl>

    Witam.
    Czy ktos moze udzielic mi rady. Rodzice dziecka nie chca zyc razem,
    zwiazek nie byl zalegalizowany -dziecko zostaje z niepracujaca, mloda
    matka. Jakie sa konsekwencje prawne i jak wyglada sytuacja gdy
    dziecko przyjeloby nazwisko matki. Wiem ze mogabyc jakies problemy
    z ubezpieczeniem..? Co jest lepsze dla dziecka? prosze o pomoc

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-02-11 09:28:03
    Temat: Re: Nazwisko dziecka -ojca czy matki
    Od: "xmarcel" <x...@b...gazeta.pl>

    Użytkownik "Maria" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dziecko przyjeloby nazwisko matki. Wiem ze mogabyc jakies problemy
    > z ubezpieczeniem..? Co jest lepsze dla dziecka? prosze o pomoc

    nazwisko dziecka niema znaczenia, istotne jest aby ojciec uznal dziecko
    jako swoje

    pozdro

  • 3. Data: 2004-02-11 09:49:49
    Od: Maria<m...@o...pl>

    Hej :)
    przepraszam ze tak mecze ale to dla mnie wazna sprawa.
    Czy z Twojej odpowiedzi moge wywnioskowac ze np.
    ubezpieczenie dziecka moze byc na ojca jesli tylko je uzna za
    swoje. czy nie ma zadnych konsekwencji prawnych jesli
    bedzie nosic nazwisko matki?
    prosze o wiecej informacji..

    i dziekuje :)))

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2004-02-11 10:57:21
    Temat: Nazwisko dziecka -ojca czy matki WAZNE!!!
    Od: Maria<m...@o...pl>

    Bardzo prosze o dokladniejsze informacje!!! to dla mnie bardzo
    wazne!!

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2004-02-11 11:30:47
    Od: "xmarcel" <x...@b...gazeta.pl>

> [...]
    > Czy z Twojej odpowiedzi moge wywnioskowac ze np.
    > ubezpieczenie dziecka moze byc na ojca jesli tylko je uzna za

    oczywiscie

    >czy nie ma zadnych konsekwencji prawnych jesli
    > bedzie nosic nazwisko matki?

    prawnych nie,
    tylko kazdemu z osobna ojciec bedzie musial tlumaczyc dlaczego dziecko
    nienazywa sie tak jak on.
    jezeli dziecko bedzie mialo nazwisko ojca to analogiczne uciazliwosci
    spodkaja matke.

    pozdro

  • 6. Data: 2004-02-11 11:33:46
    Od: Maria<m...@o...pl>

    Dzieki :)
    dziecko zostaje z matka wiec chyba bedzie mu lepiej jesli bedzie
    mialo jej nazwisko :)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2004-02-11 11:42:09
    Od: Maria<m...@o...pl>

    Oczywiscie masz racje... najlepiej takiemu ktore ma kochajaca rodzine
    i nie ma problemu z nazwiskiem...
    jednak tak nie zawsze moze byc... :(

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 8. Data: 2004-02-11 11:45:35
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Maria wrote:

    > Dzieki :)
    > dziecko zostaje z matka wiec chyba bedzie mu lepiej jesli bedzie
    > mialo jej nazwisko :)

    Lepiej to by bylo dziecku ktore ma mame i tate.

    A nosic nazwisko Ojca ktore jest inne niz Mamy to zaden wstyd.

    Boguslaw

  • 9. Data: 2004-02-11 12:01:38
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Maria wrote:

    > Oczywiscie masz racje... najlepiej takiemu ktore ma kochajaca rodzine
    > i nie ma problemu z nazwiskiem...
    > jednak tak nie zawsze moze byc... :(

    Nie zawsze..
    Dlatego trzeba kierowac sie tez dobrem DZIECKA,
    a nie naszym wyobrazeniu o nim

    Mamusi moze sie wydawac, ze dziecko bedzie "bardziej jej",
    gdy bedzie nosilo jej nazwisko - ale moze sie srodze zawiesc.

    Zdarza sie, ze dziecko CHCE MIEC OJCA, a zdarza sie,
    ze wlasnie NAZWISKO ojca jest takim widomym znakiem,
    ze tata o nim nie zapomnial i ze ono MA ojca.

    To glupie, i nie na temat grupy, ale dzieci juz takie sa,
    ze czasem nawet ryzykuja alimenty na takiego ojca,
    nizby mialy dac sie przysposobic i nazwisko ojca stracic.

    Czesto tez maja pretesje odo jednego z rodzicow,
    ze probowaly mu "wybic z glowy" drugiego.

    Boguslaw

  • 10. Data: 2004-02-11 12:32:48
    Temat: Re: Nazwisko dziecka -ojca czy matki WAZNE!!!
    Od: "greg" <g...@p...edu.pl>

    > Bardzo prosze o dokladniejsze informacje!!! to dla mnie bardzo
    > wazne!!

    Prosze bardzo
    Art. 88. § 1. (35) Dziecko, co do którego istnieje domniemanie, że pochodzi
    ono od męża matki, nosi jego nazwisko, chyba że małżonkowie oświadczyli, że
    dziecko nosić będzie nazwisko matki. Oświadczenia w tej sprawie składane są
    jednocześnie ze złożeniem oświadczeń w sprawie nazwisk przyszłych małżonków.

    § 2. Przepis powyższy stosuje się odpowiednio do nazwiska dziecka, którego
    rodzice zawarli małżeństwo po urodzeniu się dziecka. Jeżeli rodzice zawarli
    małżeństwo po ukończeniu przez dziecko trzynastego roku życia, do zmiany
    nazwiska dziecka potrzebne jest także wyrażenie zgody przez dziecko
    osobiście.

    Art. 89. § 1. Jeżeli ojcostwo zostało ustalone przez uznanie dziecka,
    dziecko nosi nazwisko ojca, chyba że ten za zgodą osób, których zgoda jest
    potrzebna do ważności uznania, złożył przy uznaniu dziecka oświadczenie, że
    nosić ono będzie nazwisko matki; jeżeli w chwili uznania dziecko ukończyło
    już trzynasty rok życia, potrzebne jest także wyrażenie zgody przez dziecko
    osobiście.

    § 2. (36) Sąd w wyroku ustalającym ojcostwo albo sąd opiekuńczy w wydanym
    później postanowieniu nadaje dziecku na jego wniosek albo na wniosek jego
    przedstawiciela ustawowego nazwisko ojca. Jeżeli dziecko ukończyło lat
    trzynaście, do nadania nazwiska ojca potrzebne jest także wyrażenie zgody
    przez dziecko osobiście.

    § 3. Jeżeli ojcostwa dziecka nie ustalono, dziecko nosi nazwisko matki.
    Jeżeli oboje rodzice są nieznani, sąd opiekuńczy nadaje dziecku nazwisko.