  • 1. Data: 2003-01-07 12:33:46
    Temat: Mieszkanie zakladowe a dlugi glownego najemcy ktory zmarł - pod kątem spadkobierców
    Od: "Waldi" <w...@i...pl>

    Koledze przytrafił się taki przypadek:

    1. Jego ojciec pracował w firmie X w ktorej dostal przydzial mieszkania
    zakladowego (takie w blokach jak to w malych miasteczkach budowali).
    Mieszkał tam 25 lat wraz z synem.
    2. Zakład upadł a ojciec dostał od syndyka ofertę wykupu mieszkania po
    atrakcyjnej cenie.
    3. Niestety stwierdzono u ojca ciężka chorobę i po miesiącu zmarł, tzn, w
    grudniu 2002.

    i teraz najwazniejsze:
    4. Okazalo sie ze ojciec mial dlugi z tytulu niezaplaconej oplaty za czynsz
    do spoldzielni, ktora zarzadzala nieruchomoscią. (dość dużo bo ok 2.000
    PLN).

    5. Teraz syn chce odkupic od syndyka to mieszkanie bo caly czas jest tam
    zameldowany od 25 lat.
    Ale spółdzielnia twierdzi ze muszą zaplacic zadłuzenie z tytulu czynszu.

    Nie jestem prawnikiem ale slyszalem ze mozna nie przyjac "spadku", (skoro
    jedyną pozostaloscią jest to zadłuzenie to chyba nie warto).
    Ja uważam ze zadluzenie jest przypisane do osoby a nie do mieszkania, ktore
    jest wlasnoscią syndyka (na razie)

    A społdzielnia WSPANIALOMYSLNIE sugeruje zeby poprosic o rozlozenie
    zadluzenia na raty.

    Więc mam pytania:

    1. Czy spoldzielnia ma prawa żądać zaległości ojca jeśli by syn nie przyjął
    spadku
    2. Jak sie nie przyjmuje spadku
    3. Czy spoldzielnia ktora nie jest wlascicielem nieruchomosci moze np.
    zakazac syndykowi sprzedania mieszkania synowi.

    Jesli macie jakies wskazowki albo porady, moze jest cos o czym powinienem
    wiedziec, albo gdzies mozna znalezc wzory pism w takiej sprawie. 2000 PLN
    to prawie 3 miesiace jego pensji wiec sądzę ze warto powalczyc jesli są
    jakies podstawy.

    Pozdrawiam,

    Waldi

  • 2. Data: 2003-01-07 15:13:42
    Od: "Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > Więc mam pytania:
    >
    > 1. Czy spoldzielnia ma prawa żądać zaległości ojca jeśli by syn nie
    przyjął
    > spadku

    Nie ma prawa.

    > 2. Jak sie nie przyjmuje spadku

    W ciagu 6 miesiecy od chwili kiedy syn dowiedzil sie o

    smierci ojca, powinien zlozyc oswiadczenie o odrzuceniu spadku przed

    sadem badz notariuszem.

    Po uplywie tego terminu jest ZA POZNO - spadek zostaje przyjety

    wprost (tzn. bez dobrodziejstwa inwentarza)

    > 3. Czy spoldzielnia ktora nie jest wlascicielem nieruchomosci moze np.
    > zakazac syndykowi sprzedania mieszkania synowi.

    Nie moze - to nie jej.

    Pozdrawiam, Konrad

  • 3. Data: 2003-01-07 15:24:21
    Od: "Waldi" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Legislator" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > przyjął
    >
    > Nie ma prawa.

    > Nie moze - to nie jej.

    Jak to tej spoldzielni wytlumaczyc, czy są jakies prawa czy orzeczenia na
    ktore mozna sie powolywac??

  • 4. Data: 2003-01-07 19:01:09
    Od: "Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > Jak to tej spoldzielni wytlumaczyc, czy są jakies prawa czy orzeczenia na
    > ktore mozna sie powolywac??

    Hmm... z reguly spoldzielniom wczelkiej masci trudno jest cos wytlumaczyc.

    W szczegolnosci tym starym biurwom, ktore w tych "instytucjach" pracuja.

    Najlepiej oczywiscie sie powolac na cale prawo cywilne - poczawszy od

    prawa rzymskiego. Wydaje mi sie, ze nawet jezeli ktos sie powola na wszystko

    co mozliwe, przedstawi artykuly ustaw itp - to i tak nic nie osiagnie, bo

    panie powiedza, ze ich nie obchodzi jakis tam Kodeks Cywilny i inne glupoty.

    Najlepiej isc do syndyka i po prostu z nim pogadac. Potem isc do

    notariusza i po prostu zawrzec u niego umowe sprzedazy rzeczonej

    nierchumosci (mieszkania) - tzn. prawa wlasnosci lub wlasnosciowego

    spoldzielczego prawa do lokalu mieszkalnego.

    Zarzadca (spoldzielnia) nie ma co sie przejmowac.

    Zycze szczescia, Konrad.

  • 5. Data: 2003-01-09 19:35:04
    Od: "Waldi" <w...@i...pl>

    Przegladnelem KC i:

    Art. 1018.

    Niestety nie napisali o jakim urzędzie mowa (może stanu cywilnego)
    może ktoś wie???

    oraz

    Tego troche nie rozumiem:

    Art. 1024.

    Czyli co, spoldzielnia i tak kaze sobie zaplacic bo poczuje sie
    pokrzywdzona??

    Pozdrawiam,

    Waldi