  • 1. Data: 2005-08-22 18:09:14
    Temat: Mieszkanie - podział pomiędzy małżonków (kupno)
    Od: Sqbie <s...@c...pl>

    Witam

    Mam zamiar kupić mieszkanie znajdujące się obecnie w dość dziwnym stanie
    prawnym. Mianowicie połowa mieszkania należy do jednej połowy małżeństwa
    (żona) tą część kobieta chce sprzedać. Druga natomiast została
    przydzielona mężowi i na poczet długów jakie narobił (miał działalność
    gozpodarczą) została wystawiona przez komornika na licytacje. Chcę kupić
    pierwszą połowę od komornika a gdy to się stanie nabyć drugą część od
    kobiety.

    Teraz moje pytanie : na co powinienem uważać i czy gra warta jest
    świeczki. Co powienienem sprawdzić.
    Czy jest możliwe że po sprzedaży przez komornika mieszkania może się
    zdarzyć, że znajdą się kolejni wierzyciele - co wtedy ?
    Jak będzie wyglądać sytuacja ze złączeniem tej wartości później w jedno
    mieszkanie.
    Jestem laikiem i wydaje mi się, że bez wizyty u prawnika się nie
    obędzie, ale chciałbym wiedzieć jakie kwestie mam jeszcze poruszyć.

    Pozdrawiam
    Sqbie

  • 2. Data: 2005-08-22 23:37:23
    Temat: Re: Mieszkanie - podział pomiędzy małżonków (kupno)
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    In news:212ec$430a14d3$540af1a5$25607@news.chello.pl,
    Sqbie <s...@c...pl> napisał/a:
> [...]
    > Czy jest możliwe że po sprzedaży przez komornika mieszkania może się
    > zdarzyć, że znajdą się kolejni wierzyciele - co wtedy ?

    Nie. Wierzyciele moga przyłączać się do egzekucji tylko do czasu. Zresztą to
    nie Twój problem - po licytacji kwota uzyskana przez komornka jest dzielona
    pomiędzy wierzycieli a nieruchomośc jest zasadniczo wolna od obciążeń.

    > Jak będzie wyglądać sytuacja ze złączeniem tej wartości później w
    > jedno mieszkanie.

    To cały czas jest jedno mieszkanie, tylko kupujesz udział w wysokości
    prawdopodobnie 1/2 (tego nie napisałeś).

    > Jestem laikiem i wydaje mi się, że bez wizyty u prawnika się nie
    > obędzie, ale chciałbym wiedzieć jakie kwestie mam jeszcze poruszyć.

    Raczej zadziałałabym odwrotnie - zakupiłabym od kobiety jej udział a potem
    startowała na licytacji komorniczej - wtedy masz prawie 100% pewności, że
    nikt inny startowac nie będzie i możesz zakupić za 2/3 kwoty oszacowania
    (druga licytacja). Kupując tak jak chcesz nie masz żadnej pewności, że
    koieta odsprzeda Ci swoją część za rozsądne pieniądze - może zażądać kwoty
    niebotycznej i takie jej prawo, zmusić jej nie można, żeby sprzedała Ci po
    cenie rynkowej albo do niej zbliżonej, a może skutecznie utrudniać Ci
    zamieszkanie w tym mieszkaniu i korzystanie z niego.
    Chyba, że zawrzesz z nia notarialną umowe przedwstępną, gdzie określicie
    cenę i warunki sprzedazy i (dużą) karę umowną za odstąpienie od umowy lub
    nie wykoanie jej w określonym terminie. Tylko, że to wyjscie ma swoje
    minusy - koszt notariusza i ew. ściganie kobity jak sie wycofa i kary nie
    zapłaci może portwać nawet kilka lat.

    Kupując od niej jej udział (przed czy po licytacji drugiej połowy) sprawdx
    księgę wieczystą, czy nie ma wzmianki o wniosku dotyczącym hipotek,
    wszczęcia egzekucji itp. dokładniej to dział III i IV KW związany z jej
    udziałem ma być czysty (wolny od wpisów).

    Zakładam, że komornik dopełnił swego (bo miał takie przesłanki) i wystawia
    tylko jego udział na licytacje a nie całość mieszkania.

    Pozdrawiam
    Tatiana
    --
    Inwestuj w alkohol - jest najlepiej oprocentowany.

  • 3. Data: 2005-08-23 19:45:00
    Od: sqbie <s...@c...pl>

    Xena wrote:

    [ciach]
> [...]
    > wszczęcia egzekucji itp. dokładniej to dział III i IV KW związany z jej
    > udziałem ma być czysty (wolny od wpisów).

    Dziękuję za odpowiedź, mam zamiar zawrzeć u notariusza umowę
    przedwstępną z klauzulą wykonalności
    - jeżeli kupię na licytacji komorniczej mieszkanie za cene do xxx zł
    to pani yz sprzedaje mi mieszkanie za cenę yyy w przypadku.
    - musze jeszcze dodac karę umowną w przypadku kupna mieszkania od
    komornika i odstąpienia od umowy pani xyz, żebym nie został z połową
    mieszkania :)

    Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję
    Sqbie