  • 1. Data: 2005-11-04 08:47:00
    Temat: Mieszkanie po dziadku - darowizna czy testament ?
    Od: " Krzys" <z...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    Moj dziadek ma wykupione mieszkanie. Chcialby mi je przekazac (lub zapewnic w
    jakis sposob ze w przyszlosci bedzie moje). Z tego co wiem istnieja 2
    mozliwosci tzn. darowizna badz tez odpowiedni wpis w testamencie. I stad
    pytanie, co wybrac , jakie sa kruczki prawne dotyczace jednego i drugiego
    rozwiazania. Z tego co wiem przy darowiznie trzeba zaplacic podatek, tak ?
    (cena mieszkania to okolo 40 tys. zl.). Ale z drugiej strony czy umieszczenie
    mnie w testamencie jest pewne ?

    Pozdrawiam, Moc z Wami,
    Krzysiek

  • 2. Data: 2005-11-04 11:22:21
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    Proponuje rozwazyc darowiznę z dozywociem.
    A co do konkretu to oczywiscie w polskim systemie prawnym umieszczenie Ciebie w
    testamencie nawet notarialnym nie jest w
    żaden sposób pewne (bo w przyszłej dacie ktokolwiek moze namówić dziadka do innego
    rozporzadzenia).
    JaC

  • 3. Data: 2005-11-04 11:42:58
    Od: " Krzys" <z...@g...pl>

    > Proponuje rozwazyc darowiznę z dozywociem.

    Czyli jak to dokladnie wyglada ??
    A tak poza tym jak w ogole wyglada kwestia darowizny z uwzglednieniem faktu,
    ze dziadek wykupl to mieszkanie okolo 8 miesiecy temu. Podobno po wykupieniu
    mieszkania zanim sie je sprzeda (komus daruje ?? ) trzeba odczekac 5 lat czy
    jakos tak..

  • 4. Data: 2005-11-04 12:15:24
    Od: Radzisz <n...@l...spamu.invalid.pl>

    Krzys napisał(a), dnia 04-11-05 12:42 co następuje:

    > Czyli jak to dokladnie wyglada ??
    u notariusza musicie sporządzić umowę darowizny. Dziadek darowuje Tobie
    mieszkanie, a Ty ustanawiasz służebność dożywotnią na rzecz dziadka
    (dziadek będzie miał pewność, że go nie będziesz mógł wyrzucić z
    mieszkania).
    Jeżeli nie masz innego mieszkania to możesz skorzystać ze zwolnienia z
    płacenia podatku od darowizny, musisz się tylko zobowiązać że będziesz
    mieszkał w tym mieszkaniu lat 5.

> [...]
    > mieszkania zanim sie je sprzeda (komus daruje ?? ) trzeba odczekac 5 lat czy
    o ile dobrze pamiętam to nie dotyczy zbycia na rzecz osoby bliskiej.
    Czyli dziadek nie zapłaci podatku. Dowiedz się jeszcze czy nie było
    bonifikaty na wykup, jeżeli była zadzwoń do gminy i dowiedz się czy nie
    będą się domagać zwrotu bonifikaty w przypadku darowania na rzecz osoby
    bliskiej.

    IMHO lepiej zróbcie darowiznę, nie licz na testament ...

    Radzisz

  • 5. Data: 2005-11-04 15:54:52
    Od: "gg" <d...@d...d.>

    Użytkownik " Krzys" <z...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mozliwosci tzn. darowizna badz tez odpowiedni wpis w testamencie. I stad
    > pytanie, co wybrac , jakie sa kruczki prawne dotyczace jednego i

    Jeżeli są inni spadkobiercy to nie licz na testament. Niestety nie
    gwarantuje Ci że nie będziesz musiał opalić jakiejś kasy innym
    spadkobiercom. Chyba że dziadek ich wydziedziczy. Ale i to chyba można
    podważyć w sądzie...

    --
    pozdrawiam
    P.

  • 6. Data: 2005-11-04 18:12:06
    Od: "gordon" <g...@p...onet.pl>

    W artykule news:dkfjeo$oa4$1@nemesis.news.tpi.pl,
    niejaki(a): Radzisz z adresu <n...@l...spamu.invalid.pl> napisał(a):

    > Jeżeli nie masz innego mieszkania to możesz skorzystać ze zwolnienia z
    > płacenia podatku od darowizny, musisz się tylko zobowiązać że będziesz
    > mieszkał w tym mieszkaniu lat 5.

    a jaki przepis o takim roziązaniu stanowi ? chyba dawno nie czytałem( Ja)
    ustawy o podatku od spadków i darowizn. Tekst ujednolicony po zamianach z
    dnia 23 lipca 2003 r.( Dz. U. Nr 162 z 17 września 2003 rokur.,poz. 1568)
    Stan prawny na dzień 17 listopada 2003 roku.

    gordon gordoni

  • 7. Data: 2005-11-04 18:15:15
    Od: "gordon" <g...@p...onet.pl>

    W artykule news:dkf763$b09$1@inews.gazeta.pl,
    niejaki(a): Krzys z adresu <z...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > darowiznie trzeba zaplacic podatek, tak ? (cena mieszkania to okolo
    > 40 tys. zl.). Ale z drugiej strony czy umieszczenie mnie w

    aby udzielić ci kretnej odpowiedzi korzystnej dal ciebie trzeba wiedzieć
    jeszcze czy:
    babcia - żona tego dziadka żyje i czy ma wspólwłasność majątkową/ z
    dziadkiem/, i czy jesteś żonaty - bo jeżeli tak to praktycznie nie zapłacisz
    żadnego podatku
    Gordon gordoni

  • 8. Data: 2005-11-05 20:28:05
    Od: "Wirtualna" <w...@w...pl>

    " Krzys" <z...@N...gazeta.pl> wrote in message
> [...]
    > rozwiazania. Z tego co wiem przy darowiznie trzeba zaplacic podatek, tak ?
    > (cena mieszkania to okolo 40 tys. zl.). Ale z drugiej strony czy
    jesli nie masz jeszcze mieszkania, a mieszkanie będzie służyć tobie, to jest
    zwolnienie z podatku przy spadku i przy darowiznie
    limit 110m2 i pierwsze mieszkanie,
    bierz darowizne!
    p.
    W,