  • 1. Data: 2008-05-15 15:25:46
    Temat: Mieszkanie, a działalność i podatek od nieruchomości
    Od: "setro" <w...@n...pl>

    Witam,
    Mam mieszkanie 60m2, a w nim prowadzę działalność gosp. (jestem
    informatykiem). Gmina uznała, że zajmuję pomieszczenie 30 m2 gdyż tam
    znajduje się komputer do prowadzenia działalności. Nie chcę płacić od całego
    pomieszczenie podatku, gdyż moje miejsce pracy to raptem 2m2 (biurko). Można
    to obejść ? 'Pomieszczenie' jest chyba najmniejszą jednostką miary, może
    ktoś stosował manewr: linie na parkiecie itp :)

  • 2. Data: 2008-05-15 18:24:17
    Od: Mecenas <m...@o...pl>

    setro pisze:
> [...]
    > to obejść ? 'Pomieszczenie' jest chyba najmniejszą jednostką miary, może
    > ktoś stosował manewr: linie na parkiecie itp :)

    Były kiedyś wyjaśnienia MF że tego typu działalność nie podlega pod
    podatek od nieruchomości. Jest to bowiem wykorzystywanie powierzchni
    praktycznie do prac administracyjno-biurowych, a komputer mosz prawo
    użytkować prywatnie.
    Musisz poszukać.

    Pozdrawiam
    Michał
    PS.
    Zażądaj od gminy wyjaśnienia na piśmie i podstawy prawnej ale dokładnej
    a nie takiej ,że to ustawa o podatkach i opłatach lokalnych. :)

  • 3. Data: 2008-05-15 19:12:44
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Thu, 15 May 2008 20:24:17 +0200, Mecenas napisał(a):

> [...]
    > podatek od nieruchomości. Jest to bowiem wykorzystywanie powierzchni
    > praktycznie do prac administracyjno-biurowych, a komputer mosz prawo

    Czyli w praktyce jest tak, że jak ktoś jest sobie np. samozatrudnionym
    programistą i zdalnie pisze w domu jakiś soft, to za pokój gdzie się ten
    kod pisze nie trzeba ponosić dodatkowych opłat? :>

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 4. Data: 2008-05-15 19:48:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 May 2008, setro wrote:

> [...]
    > informatykiem). Gmina uznała, że zajmuję pomieszczenie 30 m2 gdyż tam
    > znajduje się komputer do prowadzenia działalności.

    To chyba pierwsza gmina w kraju, a niemal na pewno pierwsza z takim
    poglądem opisywana na grupach :) - podaj co to za gmina.
    Szukaj hasła "charakter mieszkalny" (z odmianami).
    Znajdziesz coś takiego:
    http://www.e-podatnik.pl/artykul/doradca_podatnika/1
    6017/Lokal_mieszkalny_a_dzialalnosc_gospodarcza.html

    Zacytuję, bo nie powołałem się w dyskusji o której wspominam niżej:
    +++
    Zwrot "zajęte na prowadzenie działalnoœci gospodarczej" oznacza, że
    budynek mieszkalny lub jego częœć musi być faktycznie zajęty na
    działalnoœć gospodarczš, nie wystarczy więc fakt, że jest on zwišzany z
    działalnoœciš gospodarczš przez to, że znajduje się w posiadaniu
    przedsiębiorcy.

    Tezę tę potwierdza także powołany przez podatnika wyrok, w którym NSA
    orzekł, iż przepis ten wymaga, aby częœć budynku mieszkalnego była
    przeznaczona dla prowadzenia w niej działalnoœci gospodarczej z
    wyłšczeniem funkcji mieszkalnych i innych, zwišzanych z zamieszkiwaniem w
    budynku.
    ---
    No i tyle.
    Wędkę masz, łap na haczyk swojego prezydenta lub burmistrza :D

    > Nie chcę płacić od całego
    > pomieszczenie podatku, gdyż moje miejsce pracy to raptem 2m2 (biurko). Można
    > to obejść ? 'Pomieszczenie' jest chyba najmniejszą jednostką miary

    Też mam taki pogląd, że lokal stanowi najmniejszą "część" (albo obok,
    albo na podatki niedawno zawiesiliśmy z oponentem o zdaniu przeciwnym
    dyskusję na ten temat).
    Tyle, że jeśli owo pomieszczenie ma charakter mieszkalny, to IMHO
    (oraz zdaniem mojej gminy tudzież paru innych) nie ma jak wskazać,
    że owo pomieszczenie jest "gospodarcze"...

    BTW: przy okazji (przeglądając ponownie guglem) stwierdziłem istnienie
    interpretacji US dotyczących również VAT w odniesieniu do takiego
    przypadku, o czym również warto pamiętać, jeśli ktoś płaci *CZYNSZ*,
    bo czynsz "od lokalu DG" zwolnieniu z VAT nie podlega!)

    > może ktoś stosował manewr: linie na parkiecie itp :)

    Nie.
    Ale są zwolennicy tezy iż wspominana w ustawie "część budynku" to może
    być metr kwadratowy podłogi (mi nijak nie pasuje do znaczenia słowa
    "część" więc oponuję).
    Znaczy nie zgadzam się z takim podejściem, ale to Ty odpowiadasz za
    swoje czyny więc wybieraj :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-05-16 05:34:06
    Od: "setro" <w...@n...pl>

    > To chyba pierwsza gmina w kraju, a niemal na pewno pierwsza z takim
    > poglądem opisywana na grupach :) - podaj co to za gmina.

    Gmina ma wiele ciekawych niespodzianek dla swoich mieszkańców - to Św.
    Katarzyna pod Wrocławiem.
    Fakt, że mam przed domem tabliczkę 'usługi informatyczne' chyba niewiele
    zmienia. Ponoć innym nawet dojście przez plac do firmy liczą jako teren
    prowadzenia działalności...

    m.