  • 1. Data: 2011-10-10 00:45:36
    Temat: Metoda proporcjonalna.
    Od: "M. Sz." <m...@o...pl>

    W Polsce jest chyba d'Hondta. Ktoś objaśni po co, dlaczego i jak działa?

    m.

  • 2. Data: 2011-10-10 01:02:01
    Temat: Re: Metoda proporcjonalna.
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "M. Sz." <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    > W Polsce jest chyba d'Hondta. Ktoś objaśni po co, dlaczego i jak działa?

    Po to, zeby struktura wybieranego organu przypominala strukture preferencji
    wyborcow, czego nie zapewnia ordynacja wiekszosciowa.

    Czyli zakladakac ze w jakims kraju 60% wyborcow popiera partie A, zas 40%
    popiera partie B, oraz zakladajac, ze terytorialnie poparcie to jest
    idealnie rozproszone, wybory wiekszosciowe wylonia organ skladajacy sie w
    100% z przedstawicieli partii A, zas wybory proporcjonalne wylonia organ
    skladajacy sie z mniej wiecej 60% przedstawicieli partii A oraz 40%
    przedstawicieli B.

    W rzeczywistosci oczywiscie poparcie jest zroznicowane terytorialnie, tak
    wiec moze to wygladac nieco inaczej i stad tez wielu zwolennikow JOW-ow. W
    tym roku JOW-y mamy do Senatu, ale wg mnie do 100 osobowego organu to
    poroniony pomysl.
    Do Sejmu moze, moze to by mialo sens - choc ja jednak wole proporcjonalne.

    A jak metoda d'Hondta dziala? - spsoob obnliczanai jest bardzo prosty
    (dzielenie przez 1, 2, 3, 4 itd. - w necie mnostwo znajdziesz na ten temat
    artykulow.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2011-10-10 01:13:25
    Od: "M. Sz." <m...@o...pl>

> [...]
    > 100% z przedstawicieli partii A, zas wybory proporcjonalne wylonia organ
    > skladajacy sie z mniej wiecej 60% przedstawicieli partii A oraz 40%

    Czemu zaraz wybory większościowe? Druga metoda proporcjonalna Saint-L.
    lepiej, jak piszą, oddaje preferencje wyborców.

    m.

  • 4. Data: 2011-10-10 04:06:17
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    W dniu 2011-10-10 03:02, SDD pisze:

    > Po to, zeby struktura wybieranego organu przypominala strukture
    > preferencji wyborcow, czego nie zapewnia ordynacja wiekszosciowa.

    Kto ci tak powiedział ?

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU